Call to action

De kracht van een call to action

Zijn er pagina’s op je website zonder een call to action (button)? Gemiste kans! Wij, internet gebruikers, willen op je website zo snel mogelijk vinden wat we zoeken. En vinden we dat niet binnen 10 seconden? Dan zijn we weer weg! Oké, zo extreem is het natuurlijk niet altijd, maar het is wel belangrijk je website gebruiksvriendelijk te maken. Een call to action button kan hierbij goed helpen. Het helpt de gebruiker te navigeren op je website en het wordt (als het goed is) direct duidelijk in welke fase van bijvoorbeeld het aankoop proces zij zich bevinden. Maar call to actions zijn er ook om mensen te verleiden. Via een call to action op Twitter, LinkedIn, Facebook of onze eigen website heb ik je immers weten te verleiden deze blog te lezen…

Wat is een call to action?

Een call to action kan tekst zijn met of zonder een linkje naar een andere pagina of formulier. Vaak zien we een call to action button of knop. Voorbeelden van call to actions zijn:

  • Bestel hier
  • Koop nu
  • Download onze whitepaper
  • Neem contact op
  • Deel deze pagina
  • Lees de blog
  • Aanmelden voor nieuwsbrief

 

De gebruiker aanzetten tot actie

Op iedere pagina moet een call to action aanwezig zijn. Dat wil niet zeggen dat er op iedere pagina een button moet worden geplaatst. Vaak is tekst met daarin een linkje voldoende. Het doel van een call to action is de gebruiker aanzetten tot actie. Of dit nu een download, aankoop of aanmelding is. Je kunt de gebruiker ook aansporen een van je andere blog artikelen te lezen. Bij het bepalen van je call to action moet je altijd het doel van de pagina in je achterhoofd houden. Is het een informatieve pagina? Of juist een pagina met commerciële boodschap? Direct een “Koop nu”-button plaatsen op je homepage komt wellicht een beetje agressief over. Je zal je websitebezoeker stapje voor stapje moeten begeleiden in het aankoopproces. Op de homepage kun je bijvoorbeeld buttons plaatsen met “Meer informatie” per categorie. Op productpagina’s kan het nog steeds te vroeg zijn om te roepen “Koop nu”. Hier kan beter worden gekozen voor de call to action “Plaats in winkelwagen”. Vervolgens kun je de bezoeker de volgende optie bieden “Verder winkelen”.

Wat moet je wel en vooral niet doen?

De call to action buttons moeten opvallen, maar maak er geen ‘bonte kermis’ van. Je kunt er voor kiezen een contrasterende kleur te gebruiken voor je buttons. Heeft je website een layout met groene tinten? Gebruik dan bijvoorbeeld rode call to action buttons. Maar je kunt er natuurlijk ook (net als wij) voor kiezen de buttons te gebruiken in je huisstijl en kleuren van je site. Om te weten welke button het beste werkt voor jouw website kun je A/B testen doen. Testen kun je doen door je website statistieken te analyseren met Google Analytics. Uit onderzoek is gebleken dat de kleur oranje het meest geschikt is voor call to action buttons. Probeer niet te veel buttons op één webpagina te plaatsen en maak zeker geen button met meer dan één call to action er in.

Call to action button op social media

Zo, nu weet je het nut van call to action buttons. Zonder een call to action is een webpagina eigenlijk een doodlopende straat. Een gemiste kans. Maar niet alleen op websites vinden we call to actions. Als je gebruik maakt van social media kanalen (wie niet?) zal je regelmatig call to actions voorbij zien komen. “Lees deze blog.” “Bekijk onze artikelen op de website.” “Meld je aan voor de workshop Content Marketing.” Maar wist je dat het sinds kort ook mogelijk is call to action buttons toe te voegen op Facebook? Als je een zakelijke Facebookpagina hebt kun je een knop toevoegen: Shoppen, Boek nu, Contact met ons opnemen, App gebruiken, Game spelen, Shoppen, Registreren, Video bekijken.

 

Call to action Facebook

Facebook call to action knop op bedrijfspagina’s

Call to action buttons: niet vergeten!

Zorg dat de call to action die je schrijft in de gebiedende wijs is en een gevoel van urgentie bij de lezer creëert. Maar pas wel op met uitroeptekens!!! 🙂 En een laatste tip: maak geen call to action button of link in de tekst met ‘Klik hier’. We weten inmiddels wel wat een linkje of button is en dat we er op kunnen klikken.