Data driven marketing: 4 tips om van data informatie te maken!
Data driven marketing betekent dat je op basis van data analyse inzichten verkrijgt en beslissingen maakt. Door de digitalisering is het veel makkelijker geworden om aan data te komen en deze te verzamelen.
3 voorbeelden van data:
- Alles wat je uitwerkt over klanten in een CRM-systeem is waardevolle data.
- Iedere keer dat iemand je website bezoekt, wordt interessante data verzameld.
- Alles wat mensen op social media over je bedrijf zeggen is te monitoren en te analyseren.
Voor bedrijven betekent dit meer inzicht in klanten, soms zelfs op individueel niveau. Denk aan individuele data van consumenten die het op social media of in blogs over je bedrijf hebben. Maar ook de effectiviteit van marketing campagnes is door data driven marketing veel beter te meten dan vroeger. Je kunt namelijk precies achterhalen hoeveel mensen bereikt worden, hoeveel er doorklikken naar je website en hoeveel je product of dienst kopen. Hierdoor weet je dus precies hoeveel het kost om 1000 mensen te bereiken (CPM), hoeveel een klik naar je website kost (CPC) en de kosten per conversie (CPA).
Met andere woorden: met data kun je veel interessante inzichten verkrijgen. Maar wist je dat het eigenlijk best lastig is om van data bruikbare informatie te maken? En is deze data altijd betrouwbaar? In deze blog delen we 4 tips om van data informatie te maken.
1. Van data naar informatie: wat wil je eigenlijk weten?
Data driven marketing is door de grote hoeveelheid beschikbare data niet eenvoudig. Als je niet precies weet wat je wilt weten, verdwaal je al snel door alle verschillende mogelijkheden.
Heb je Google Analytics geïnstalleerd op jouw website? Zonder een doel ben je al snel uren aan het rondklikken tussen de honderden beschikbare functies. Uiteindelijk levert deze aanpak meestal geen bruikbare informatie op. Hierdoor blijft de data bij een lijst met cijfers.
Gebruik je Google Analytics nog niet? En wil je deze tool wel gaan gebruiken? Alles over het instellen en de mogelijkheden kun je lezen in onze Google Analytics handleiding voor beginners.
Bovendien zijn er naast Google Analytics nog veel meer databronnen beschikbaar. Van eigen onderzoeks- en CRM-gegevens tot aan data van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS), Google Search Console, Facebook insights en nog veel meer. Het is dus belangrijk om jezelf af te vragen: “wat wil ik eigenlijk weten?” Zonder een concreet doel heeft data driven marketing weinig zin.
Vind je het lastig om vragen te bedenken? Hieronder vind je 5 mogelijke opties:
- Waarom is het verkeer op de website afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar?
- Wie bezoeken mijn website? Wat zijn de kenmerken van deze bezoekers?
- Wat is de return on investment (ROI) van een Google Ads campagne?
- Welke pagina’s op mijn website worden het meest bekeken?
- Wat is het beste moment om een bericht op Facebook te plaatsen?
2. Stel de dataverzameling goed in
Zodra je weet wat je wilt weten, start de volgende fase. Deze fase bestaat uit het instellen van de dataverzameling. Deze fase is cruciaal. Als de instellingen niet kloppen, wordt het analyseren van de de data erg lastig. Of erger: de juiste data is niet beschikbaar, want het is niet gemeten. Als je een goed beeld hebt van wat je wilt weten, dan kun je de juiste onderdelen meetbaar maken.
Wat kun je allemaal meetbaar maken? Hieronder vind je 2 voorbeelden:
- Wil je inzicht in je website? Installeer dan de Google Analytics code op je website.
- Maak formulieren meetbaar. Is het een formulier dat bestaat uit meerdere stappen? Zorg er dan voor dat iedere stap los meetbaar is. Dan kun je precies ontdekken waar bezoekers eventueel afhaken.
3. Data analyse: ben kritisch op de data!
Zoals eerder besproken, wordt data driven marketing ingezet om nieuwe inzichten te verkrijgen en beslissingen te maken. Echter betekent dit niet dat je blindelings kan vertrouwen op de data. Zie data driven marketing als een aanvulling op je eigen intuïtie en ervaring. Hierdoor blijf je altijd kritisch op de data.
Hieronder vind je 3 veel voorkomende data interpretatie fouten:
- Een conclusie maken op basis van te weinig data
- Appels met peren vergelijken
- De dataverzameling staat verkeerd ingesteld
4. De analyse en output: de kracht van het visualiseren
Wanneer je data gaat analyseren, ga je gericht op zoek naar een antwoord op jouw vraag. In veel gevallen is de dataset complex en uitgebreid. Van duizenden rijen met gegevens tot aan tientallen kolommen. Hierdoor kan het lastig zijn om de data te interpreteren.
De oplossing voor deze uitdaging is visualisatie. Zet je data eens in een staaf-, lijn- of cirkeldiagram. Je merkt al snel dat het veel duidelijker wordt voor jezelf, maar ook voor anderen.
Via Google Analytics kun je dashboards instellen. In deze dashboards kun je de belangrijkste kritische prestatie indicatoren (KPI’s) inzichtelijk maken. Meer weten? Bekijk dan onze uitleg over het instellen van Google Analytics dashboards.
Aan de slag met data driven marketing?
Met deze tips kun je nog beter aan de slag om van data bruikbare informatie te maken. Vind je data driven marketing lastig? Of heb je behoefte aan extra ondersteuning? Neem dan contact met ons op. Onze marketing specialisten helpen je graag verder.