Google Analytics instellingen

De 5 belangrijkste Google Analytics instellingen

Google Analytics biedt zowel kleine bedrijven als grote ondernemingen de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in hun websitegebruikers. Onmisbaar als je online meer leads of verkopen wilt realiseren!

Om optimaal gebruik te maken van het webstatistiekenprogramma van Google is het belangrijk om een aantal instellingen te doorlopen. Hierover vertel ik je meer in deze blog.

First things first: heb je nog geen Google Analytics account of staat de trackingcode nog niet op je website? Ga daar dan eerst mee aan de slag! Lees onze blogs of download de handleiding via Slimmer Online.

#1 Maak gebruik van meerdere dataweergaven

Het Google Analytics beheerder-gedeelte bestaat uit drie niveaus, namelijk:

  • Account
  • Property
  • Weergave

Google Analytics

Account

Waarschijnlijk heb je één Google Analytics account met daaronder één property. Beheer je meerdere websites, dan heb je wellicht één account met daaronder meerdere properties.

Property

Op property-niveau vind je je trackingcode met uniek Google Analytics ID. Het is ook de plaats waar je koppelingen kunt maken met andere Google-producten. Daarover later in deze blog meer.

Tot slot is dit het niveau waar je websites uit je verwijzingsverkeer kunt uitsluiten. Handig wanneer je een webshop hebt en wilt voorkomen dat je transacties worden toegekend aan een verkeersbron die eigenlijk niet terecht is.

Voorbeeld: Dennis komt via Facebook in een webshop, koopt daar een vegetarisch kookboek en betaalt met iDEAL. Daardoor wordt Dennis doorgestuurd naar betalen.rabobank.nl. Na het afrekenen komt Dennis terug op de bevestigingspagina van de webshop. Als Google Analytics goed is ingesteld dan wordt deze conversie toegekend aan Facebook, maar is dit niet goed ingesteld, dan krijgt de Rabobank alle kudos. Onterecht!

Weergave

Onder het property vind je je weergave, de plaats waar alle data wordt verzameld. Standaard maakt Google Analytics één weergave aan. Maar in veel gevallen is het interessant om gebruik te maken van meerdere weergaven.

Zo kun je één weergave gebruiken om al je ongefilterde data in te verzamelen en één weergave om je gefilterde data in te verzamelen.

Filters zijn bijvoorbeeld bedoeld om intern verkeer, verkeer van je webdeveloper en verkeer van spambots te filteren. Door filters in te stellen houd je je data zuiver. Als je zelf iets wilt testen in je website, dan kun je gebruik maken van de ongefilterde dataweergave.

#2 Google Search Console koppelen aan Google Analytics

Wil je je website hoger laten scoren in Google’s organische zoekresultaten? Dan ga je met zoekmachine optimalisatie aan de slag. Tijd om een nulmeting te maken!

Op welke zoektermen scoort mijn website? Hoe hoog is het doorklikratio in de zoekresultaten? En wordt mijn website wel goed geïndexeerd? Google Search Console geeft antwoord op deze en een hoop andere vragen van marketeers en webbouwers. Essentieel bij SEO werkzaamheden!

Door Google Search Console en Google Analytics te koppelen zie je een aantal extra rapporten in Google Analytics. In het rapport Acquisitie > Search Console vind je onder andere informatie over de zoekopdrachten waarbij je website is vertoond in Google en op welke positie je site is vertoond.

#3 Voldoen aan de privacywetgeving

Google Analytics verzamelt een boel data. Het is dus heel belangrijk dat je goed in de gaten houdt of hierbij ook persoonsgegevens worden verzameld. En als dat het geval is, of je hiervoor wel toestemming vraagt bij de gebruiker van je website.

Google Analytics AVG

Onder accountinstellingen kun je aangeven welke gegevens wel en niet met Google Analytics mogen worden gedeeld. Maar daarmee voldoe je nog niet direct aan de regels van de AVG. Standaard worden IP adressen bijvoorbeeld niet geanonimiseerd. De Google Analytics trackingcode moet hiervoor worden aangepast. Als je gebruikmaakt van Google Tag Manager kun je dit zelf instellen, anders kan een webdeveloper je hierbij helpen.

Voorzie je website van een cookiebar die gebruikers de mogelijkheid geeft bepaalde cookies wel of niet in te schakelen. Verwijs in je cookiebar naar een privacy- en cookieverklaring waarin je uitlegt hoe je omgaat met persoonsgegevens.

#4 Google Ads koppelen aan Google Analytics

Maak je gebruik van Google Ads? Vergeet je Google Ads account dan niet te koppelen aan Google Analytics. Het biedt voordelen in beide platformen!

Google Ads en Google Analytics koppelen

Door de koppeling kun je in Google Ads gemakkelijker zien wat de kwaliteit is van het bezoek uit betaald verkeer. Ook maakt de koppeling het makkelijk om remarketing doelgroeplijsten aan te maken en conversies te meten.

In Google Analytics kun je analyseren hoe je Google Ads campagnes presteren, door rapporten over campagnes en zoekopdrachten te analyseren en het betaalde verkeer te vergelijken met andere verkeersbronnen.

#5 Conversiedoelen meetbaar maken

Last but not least: conversiedoelen instellen. Want daar draait het natuurlijk allemaal om. Je gebruikt je website om leads te verzamelen of om verkopen te realiseren.

Doelen stel je in op weergave-niveau. Je kunt er maximaal twintig per weergave toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld meten wanneer gebruikers op een specifieke pagina zijn geweest of er een gebeurtenis (zoals een klik op een e-mailadres) is gerealiseerd. Deze doelen zijn te importeren in je Google Ads account.

Verder met Google Analytics en andere handige tools?

Dit zijn vijf van de meest belangrijke instellingen van Google Analytics. Maar er zijn er nog heel veel meer. Daarnaast biedt Google nog tal van andere handige oplossingen aan voor marketeers. Denk aan Google Data Studio en Google Optimize.

Heb je interesse in een samenwerking met Think Online? Neem dan contact met ons op!

 

Afbeelding van Pexels via Pixabay.