De meest gemaakte SEO fouten
SEO (Search Engine Optimalisation) is dé manier om je website in de zoekresultaten op de kaart te zetten. Is jouw website al SEO-proof? Men denkt dit vaak onder controle te hebben (“SEO is toch niet meer dan wat zoekwoorden op je website plaatsen?”) maar maakt onbewust toch cruciale fouten. En dat is jammer, want dit heeft een negatieve invloed op je score in zoekmachines, je websiteverkeer en uiteindelijk het aantal leads/verkopen dat je realiseert. Ik zet de meest gemaakte zoekmachine optimalisatie fouten voor je op een rijtje die wij vaak tegenkomen. Doe er je voordeel mee!
De verkeerde zoekwoorden
Zoekwoorden waar niemand op zoekt
Nummer 1 posities in Google, dat willen we allemaal wel. Heb je de zoekwoorden bepaald waarop je met de website gevonden wil worden? Dat is een goed begin. De vraag is alleen of dit ook de woorden zijn die jouw (potentiële) klanten gebruiken. Anders gezegd: wordt hier ook daadwerkelijk op gezocht? Voor jou kunnen de gekozen zoekwoorden ideaal lijken te passen bij je content, maar anderen kunnen het juist helemaal niet logisch vinden en op hele andere zoekwoorden zoeken dan jij misschien denkt.
Op de eerste positie in Google scoren is hartstikke leuk, maar als niemand op die zoekterm zoekt, heb je er natuurlijk geen bal aan 😉. Stop dus geen moeite en energie in het optimaliseren van je website voor zoekwoorden waar niemand op zoekt. Gelukkig heb je speciale programma’s om te controleren welke zoekwoorden populair zijn en welke niet. Google Ads (zoekwoordplanner) en Google Trends zijn twee gratis voorbeelden van tools die je hiervoor kunt gebruiken.
Zoekwoorden waar juist veel op gezocht wordt
Een fout die vaker gemaakt wordt, is het optimaliseren van je website voor zoekwoorden waar je nooit op zult ranken. Zoekwoorden die heel populair zijn en waar maandelijks veel op gezocht wordt lijken misschien heel aantrekkelijk. Maar je moet natuurlijk wel op die zoekwoorden kunnen ranken.
Als er veel mensen op een bepaalde zoekterm zoeken, betekent dat vrijwel altijd dat er ook een sterke concurrentie aanwezig is. Ga voor zoekwoorden waar je ook echt kans maakt om hoog op te ranken in Google.
Zoekwoorden waar niet meer op gezocht wordt
Zoekwoorden die op dit moment populair zijn kunnen over een tijd minder gebruikt worden. Blijf controleren op welke zoekwoorden veel gezocht wordt en pas dit waar nodig aan zodat je over een paar maanden nog steeds veel bezoekers hebt.
Zoekwoordplanner
Keyword stuffing
Keyword stuffing, oftewel: het zoekwoord waar je met een pagina op gevonden wilt worden overal en nergens in de tekst ‘proppen’. Je gebruikt de zoekterm dan onnodig vaak, waardoor er teksten ontstaan die niet lekker leesbaar zijn. Je kunt je nu haast niet meer voorstellen dat dit vroeger nog een manier was om ‘Google voor de gek te houden’. Tegenwoordig wordt dit door Google bestraft en daarom is dit niet aan te raden. Onderstaand voorbeeld lijkt misschien erg overdreven maar wij zien dit vaak fout gaan.
Voorbeeld van keyword stuffing
Geen goede call to action
Het is prima om goed te scoren in Google op een bepaald zoekwoord maar het is ook belangrijk dat je de bezoeker aanspoort tot actie. Wat is het doel? Leuk dat ze je pagina hebben gevonden, maar wat nu? Geen goede call to action zal ervoor kunnen zorgen dat de bezoeker snel weer wegklikt en bijvoorbeeld geen contact opneemt, een bestelling plaatst of zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Zonde!
Video’s en afbeeldingen niet optimaliseren
Een video of afbeelding wordt als waardevolle informatie gezien, maar Google kan een afbeelding of video niet ‘lezen’ als deze niet geoptimaliseerd is. Voorzie elke afbeelding of video van een alt-tekst met daarin het zoekwoord. Naast dat het zorgt voor een sterker artikel, kun je ook gaan scoren in bijvoorbeeld Google afbeeldingen.
Lekker kopiëren en plakken
Een blog of andere pagina kopiëren, een beetje aanpassen en plakken klinkt misschien als een makkelijke en snelle oplossing. Zoekmachines bestraffen dit met een lagere plaats in de zoekresultaten en dat is natuurlijk het laatste dat je wilt. Dus wees origineel en zorg voor unieke content! Het is beter om wat meer tijd te besteden en een originele tekst te schrijven dan plagiaat plegen en nooit gevonden worden.
Niet mobielvriendelijk
Als je website niet mobielvriendelijk is of zelfs helemaal niet op een mobiele telefoon te gebruiken is, is de kans groot dat je website lager in de zoekresultaten eindigt. De mobielvriendelijke test van Google Search console is een handig hulpmiddel om te checken of dit ook voor jouw website geldt.
We leven in een mobiele wereld. Er zijn meer zoekopdrachten in Google die via mobiel binnenkomen dan via een desktop. Waarom zou je je website alleen optimaliseren voor desktop? Zeker als je verwacht dat jouw doelgroep ook via een mobiele telefoon op zoek gaat naar de voor jou relevante zoekwoorden.
Daarnaast indexeert Google tegenwoordig Mobile First. Dat wil zeggen dat Google vooral naar de mobiele versie kijkt in plaats van de desktop versie. Genoeg reden om je mobiele website eens flink onder de loep te nemen🔍.
Broken links
Niks is zo vervelend als linkjes die nergens naar verwijzen, niet clickable zijn of doorlinken naar een 404-pagina. Doe daarom altijd een link-check wanneer je oude content verwijdert! Google Search Console is hier een handig hulpmiddel voor.
Ook wanneer je een redirect hebt ingesteld adviseren we de linkjes handmatig aan te passen. Als het om veel links gaat kan dit behoorlijk wat tijd in beslag nemen, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je de belangrijkste links (in de footer, op belangrijke pagina’s) handmatig aanpast. Een redirect zorgt er namelijk voor dat er waarde verloren gaat en dat is het laatste wat je wilt.
Google Search console – voorbeeld overzicht interne links
Het fout gebruiken van interne links
Het is goed om in je teksten te verwijzen naar andere interessante content op je website. Zorg ervoor dat de ankertekst (de tekst van het linkje) een relevant zoekwoord bevat en niet bijvoorbeeld ‘klik hier’. Door een relevant zoekwoord als ankertekst te gebruiken en te linken naar een ‘voor dat zoekwoord geoptimaliseerde pagina’, geef je waarde mee. Een dergelijke ankertekst als klik hier geeft niet het gewenste effect.
Geen backlinks
Het hebben van backlinks is van groot belang. Dit zijn links die afkomstig zijn van een andere website. Als er geen backlinks aanwezig zijn is de kans kleiner dat je organisch gevonden wordt. Let wel: kwaliteit gaat boven kwantiteit!
Geen optimale meta description
Met een goede meta description zorg je ervoor dat de zoeker naar jouw website gaat. Zorg er daarom voor dat deze onderscheidend is, duidelijk benoemt wat de bezoeker kan verwachten en verwerk hier je belangrijkste zoekwoord(en) in! De meta omschrijving is een belangrijk SEO-element en wij zien dat deze lang niet altijd is geoptimaliseerd.
Voorbeeld meta description
Een trage website
Niemand houdt van wachten. Als je een trage website hebt is de kans aanwezig dat je bezoekers verliest. En dit wil je natuurlijk voorkomen. Met de PageSpeed test van Google kun je controleren of je website te langzaam is. De laadsnelheid van je website is een belangrijke SEO factor en we komen helaas nog steeds veel trage websites tegen.
Niet analyseren
Het lijkt voor de hand liggend maar toch verbazen we ons er iedere keer weer over hoeveel website eigenaren geen inzicht hebben in de statistieken (en hier dus ook niets mee doen).
Google Analytics is ideaal om inzicht te krijgen in de statistieken van de website 📊. Als je er nooit naar kijkt, zal je bijvoorbeeld ook nooit ontdekken dat het bounce percentage (het percentage sessies waarbij slechts één pagina wordt bekeken waarbij geen interactie plaatsvond met de pagina) erg hoog ligt. Deze statistieken zijn erg waardevol en kunnen je inzichten geven waar het goed en minder goed gaat op je website.
Hulp nodig?
In deze blog heb ik de meest gemaakte SEO fouten opgesomd maar er zijn zo nog talloze fouten te benoemen. SEO is het meest ingewikkelde onderdeel van je online marketing strategie. Veel ondernemers proberen maar wat en dit is niet alleen zonde van je tijd, ook van je budget. Het is zo gek nog niet om een SEO professional in te schakelen.
Bij Think Online draait zoekmachine optimalisatie niet om de ranking van zoekwoorden, maar vooral om het realiseren van relevant verkeer en kwalitatieve leads of verkopen. Wil je beter zichtbaar zijn bij je potentiële klanten? Neem dan contact op via het contactformulier of bel 076 888 30 80 voor een vrijblijvende kennismaking.