Google smartphone

Doorklikratio verbeteren voor hogere positie in Google

Dat de ranking van je website in zoekmachine Google afhankelijk is van honderden factoren is je waarschijnlijk al wel bekend. Maar waar moet je beginnen met de zoekmachineoptimalisatie van je site en welke websites kun je wel en niet geloven als het gaat om SEO? Zelfs naar Google luisteren blijkt niet altijd verstandig te zijn. In deze blog vertellen we je alles over de mythe rondom het doorklikratio in de organische zoekresultaten van Google. En we geven je bruikbare tips om je doorklikratio te verbeteren.

Heeft het doorklikratio vanuit de zoekresultatenpagina effect op je ranking?

Google geeft aan dat het doorklikratio (of CTR) te makkelijk te manipuleren is en daarom geen effect heeft op de ranking van websites. Wanneer je site op de 6e plaats op de zoekresultatenpagina van Google eindigt en meer klikken krijgt dan de nummer 2, dan zou dat dus volgens de zoekmachine geen positief effect moeten hebben.

MOZ eigenaar Rand Fishkin bewees vorig jaar het tegendeel door een experiment uit te voeren. Via Twitter vroeg hij zijn volgers het volgende:

En jawel hoor, binnen enkele uren stond het voorheen 4e resultaat bovenaan de zoekresultatenpagina! Maar hoe kun je ervoor zorgen dat mensen klikken op jouw webpagina en niet op die van je concurrenten boven en onder je? Dat doe je door een pakkende meta titel en meta omschrijving te schrijven.

De meta titel wordt in Google’s zoekresultaten weergegeven als blauwe kop waarop kan worden geklikt. De meta omschrijving is de langere tekst onder de titel en de url. We vertellen je er later in dit artikel meer over.

Wat is het CTR naar mijn website?

Hoe hou je in de gaten wat het doorklikratio naar je webpagina’s is? Simpel. Je gebruikt hiervoor Google Search Console, voorheen Webmastertools. Wanneer je ingelogd bent klik je op zoekverkeer en vervolgens op zoekanalyse. Je krijgt een overzicht te zien van alle zoektermen waarop jouw website scoort. Door naast klikken ook de opties vertoningen, CTR en positie te selecteren krijg je meer inzicht. Je kunt de lijst zoektermen ook vervangen door een lijst van je pagina’s.

Het doorklikratio verbeteren

Heeft je site al mooie top 10 posities in de zoekresultaten van Google? Dan ben je klaar voor de volgende stap: het doorklikratio verbeteren. In zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt vooral gewerkt aan het behalen van steeds hogere posities in online zoekmachines zoals Google. Het is echter minstens zo belangrijk om je bezoekersaantallen te verhogen. Met andere woorden, je wil je doorklikratio verbeteren.

Meta data optimaliseren

De doorklikratio is sterk afhankelijk van hoe aantrekkelijk je website eruitziet in de zoekresultaten. Zoek in Google Search Console naar pagina’s met een hoog aantal vertoningen, maar een laag aantal klikken of een laag CTR. Optimaliseer je vermelding door de meta titel, meta omschrijving en url aan te passen. Gebruik een call to action om je zoekers over te halen op jouw link te klikken en niet op de link van een concurrent.In plaats van een productbeschrijving te geven kan je de zoekers wijzen op seizoenaanbiedingen of kortingen.

Zorg dat alle pagina’s een unieke meta titel en omschrijving hebben. Daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat je bezoekers blij worden van je website en niet direct weer wegklikken. Want dat zorgt voor een hoog bounce percentage, wat niet goed is voor je positie in Google.

Rich snippets

Door rich snippets te gebruiken kan je ervoor zorgen dat je opvalt tussen alle andere zoekresultaten. De rich snippets in Google kunnen afbeeldingen, beoordelingen en ander product specifieke onderdelen bevatten, naast de meta titel, url en meta omschrijving. Rich snippets kunnen gebruikt worden voor verschillende soorten inhoud: bijvoorbeeld producten, recepten, recessies en evenementen.

Hoe voeg je rich snippets toe aan je website? Dit doe je door HTML-tags toe te voegen aan de opmaak van een HTML-pagina. Zo begrijpt Google de informatie beter. Gebruik hiervoor Schema.org.

Onderstaand voorbeeld van Albert Heijn bevat twee extra elementen: een afbeelding en een beoordeling (met sterren).

Rich Snippets

Voorbeeld rich snippets

Optimaliseer je website

Ga aan de slag met het optimaliseren van je meta data en voeg rich snippets toe om je doorklikratio te verbeteren. Het een hoger CTR stijgt ook je positie in Google! Maar begin bij het begin: zorg eerst voor goede organische posities want op pagina 2 van Google gebeurt niet veel. En vergeet ook niet te zorgen voor een goede gebruikerservaring op je site zodat je websitebezoekers niet direct weer wegklikken.

Download onze handige Checklist Content & SEO en ga meteen aan de slag. Hulp nodig? Neem contact op met onze SEO experts.

Download de handige Checklist Content & SEO!

[email-download download_id=”6261″ contact_form_id=”6264″]

 


Bron omslagfoto: maxpro / 123RF Stock Photo