E-mailmarketing als onderdeel van je online marketing strategie
Met slimme e-mailcampagnes, bestaande uit relevante en persoonlijke mails, zorg je ervoor dat je onder de aandacht blijft van je klanten en prospects. Werk vanuit een doordachte e-mailmarketing strategie en het resulteert bovendien in meer leads en conversies!
In deze blog vertel ik je meer over de strategie achter je e-mailmarketing.
Ben je op zoek naar tips voor het optimaliseren van je e-mailcampagnes? Lees dan eens een van deze blogs:
- E-mailmarketing: 5 tips voor hoger openingspercentage
- 5 tips om het doorklikratio van je e-mailcampagnes te verbeteren
E-mail: één van de kanalen om je doelstelling te realiseren
Een e-mailmarketing plan is onderdeel van je online marketing strategie. We zien e-mail als één van de kanalen om de doelgroep te bereiken. De kosten van e-mailcampagnes zijn in vergelijking tot andere marketing kanalen laag en daarnaast draagt e-mailmarketing bij aan de lange termijn relatie met de klant (engagement).
Vaak is een combinatie van verschillende kanalen nodig om de doelstelling uit de strategie te realiseren. Andere kanalen kunnen onder andere zijn: zoekmachine optimalisatie, online campagnes en social media marketing.
Voordelen e-mailmarketing
Maar hoe bepaal je of e-mailmarketing onderdeel zou moeten uitmaken van je online marketing strategie? In vrijwel alle gevallen is e-mailmarketing een sterke aanvulling op je marketingmix. Het grote voordeel van e-mailmarketing versus bijvoorbeeld social media marketing, is dat je een groot deel van je doelgroep bereikt. Je hebt je klanten en prospects immers al verzameld in je e-maillijsten. De kunst is het uitbreiden van die lijsten met nieuwe kwalitatieve prospects.
Een tweede voordeel van e-mailmarketing is dat de kans groter is dat de boodschap bij je doelgroep aankomt. Het gemiddelde openingspercentage van e-mailcampagnes ligt op 20,81% (onderzoek Mailchimp). Tot slot heeft e-mail een hoger doorklikratio dan de gemiddelde social media campagne, wat ervoor zorgt dat je in verhouding meer websiteverkeer realiseert met een goede e-mailcampagne.
Tip: bekijk de nieuwsbrieven van je concurrenten. Wie zijn er actief bezig met e-mailmarketing? Wat is de inhoud van de mailings? Op welke dagen en tijdstippen verzenden zij de e-mails? En welke onderwerpregels worden er gebruikt?
Doelstelling per doelgroepsegment
Niet iedereen reageert hetzelfde op marketing- en communicatie uitingen. Daar komt bij dat niet iedereen uit je doelgroep in dezelfde fase van de klantreis zit. Daarom is het super belangrijk om doelgroepsegmenten te bepalen voor je e-maillijsten.
Maak verschillende segmenten aan binnen je e-mailmarketing doelgroep. Zo kun je verschillende doelstellingen per segment bepalen en daarvoor de mails optimaliseren. Een simpel voorbeeld is de segmentatie tussen bestaande klanten en new prospects.
Bepaal van tevoren altijd welke doelstelling je e-mailcampagne heeft. Welke actie moet de lezer van je nieuwsbrief ondernemen? Dat kan bijvoorbeeld zijn: de website bezoeken, een whitepaper downloaden of een aankoop afronden. De actie bepaal je op basis van de doelstelling, bijvoorbeeld: cross- en up-selling bij bestaande klanten of meer leads of verkopen realiseren bij nieuwe klanten.
Leer je doelgroepen beter kennen door A/B-testen uit te voeren. Bijvoorbeeld door mailings te versturen met schillende afzender-namen of een andere onderwerpregel.
Marketing automation
Een van de voordelen van e-mailmarketing is dat er een hoop geautomatiseerd kan worden. Je kunt complete sales funnels bouwen zodat je altijd, precies op het juiste moment, mails verstuurt. Marketing automation wordt steeds slimmer en slimmer.
Meer weten?
E-mailmarketing is één van de meest krachtige manieren om klanten te behouden en herhalingsaankopen te stimuleren. Met de juiste tools zijn je e-mailcampagnes goed meetbaar te maken. Zo weet jij precies welk rendement je campagnes je opleveren.
Wil je meer weten en zelf slim gebruik maken van e-mailmarketing? Neem contact op met op met onze marketing specialisten.
Photo by Campaign Creators on Unsplash