Facebook organisch bereik vergroten: 5 tips
Begin 2018 kondigde Mark Zuckerberg grote wijzigingen aan in het algoritme van Facebook. Er kwam meer aandacht voor familie en vrienden en minder voor bedrijven en merken.
Lekker is dat… Jarenlang heb je keihard gewerkt aan de zichtbaarheid van je bedrijfspagina op Facebook en nu zie je het bereik per post steeds verder afnemen.
Moet je dan maar gaan betalen om je volgers te bereiken op Facebook? Dat kan. Maar er zijn meer manieren om je zichtbaarheid op Facebook te vergroten. In deze blog vind je 5 tips om het organische bereik te vergroten.
1. Doe meer met (live) video content
Onderzoek van Facebook wijst uit dat video content zorgt voor meer engagement en interactie in vergelijking met andere soorten content. Dat zorgt ervoor dat je organische bereik groter wordt.
Een bijkomend voordeel van video is dat je er gemakkelijk een gevoel mee kunt overbrengen. Ook maak je je bedrijf of organisatie er persoonlijker mee maakt. Vooral op social media is dat belangrijk.
Ga live!
Wat nóg beter werkt voor je organische bereik op Facebook is live video. Doe een Q&A, een ‘behind the scenes’-video of een productdemonstratie.
Vergeet niet van te voren je video aan te kondigen, zoals Shania Twain deed in het voorbeeld hieronder.
Video’s die minder geschikt zijn voor live video zijn bijvoorbeeld testimonials, productvideo’s en bedrijfsvideo’s.
Doelstelling per video
Er zijn honderden redenen te bedenken om video in te zetten. Wil je de doelgroep informeren, je merk positief laden of je naamsbekendheid vergroten?
Door van te voren over een doelstelling na te denken kun je KPI’s (key performance indicator) bepalen. Een aantal voorbeelden:
- Aantal views
- Unieke kijkers
- Gemiddelde kijkduur
- Doorklikratio
- Conversieratio
Welke doelstelling en KPI’s je kiest is afhankelijk van de fase van de klantreis waarvoor je de video inzet.
2. Zet je collega’s in als merkambassadeurs
Stimuleer je collega’s om het organische bereik van jullie Facebook pagina te vergroten. Doordat zij de berichten liken (of beter nog, delen) groeit het bereik van die berichten aanzienlijk.
Collega’s die ervoor openstaan kun je ook de kans geven om hun expertise te bewijzen, bijvoorbeeld in de vorm van een video op Facebook.
Posts van vrienden en familie worden over het algemeen vaker gelezen dan posts van bedrijven. Daarom is het zo belangrijk om collega’s in te zetten als merkambassadeurs. Zij hebben immers een eigen netwerk waar jouw bedrijf of organisatie van kan profiteren.
3. Plaats minder linkjes in je posts
Rand Fishkin behandelde tijdens een van zijn Whiteboard Friday’s het algoritme van Facebook. Uit zijn onderzoek bleek dat wanneer je een uitgaande link opneemt in je post, bijvoorbeeld een linkje naar je website, het bereik van die post lager wordt.
Waarom? Facebook wil dat je op hun website of in de app blijft zodat ze meer aan je kunnen verdienen.
Moet je dan nooit meer een linkje in je Facebook post plaatsen? Nee, niet per se. Maar je kunt er wel mee afwisselen en testen. Bij posts die vooral bedoeld zijn om te informeren, bijvoorbeeld een aankondiging van een live video, is geen uitgaande link nodig.
4. Stimuleer een natuurlijke discussie
Stel een vraag in je Facebook post. Zo breng je een gesprek of discussie op gang. Wees origineel! Val op door niet hetzelfde te vragen als alle andere bedrijven en organisaties.
Door een natuurlijke discussie te creëren maak je slim gebruik van het algoritme van Facebook. Ga niet voor ‘engagement bait’ maar kies voor een vernieuwende aanpak.
5. Kies voor het juiste moment
Het draait allemaal om timing… Om 4 uur ’s nachts zijn jouw volgers waarschijnlijk minder actief op Facebook dan om 8 uur ’s avonds. Tenzij je slaappillen verkoopt misschien. 😉
Door je Facebook statistieken goed in de gaten te houden kun jij nagaan wat het beste moment (van de dag) is om je post te delen.
Ook past de ene post beter bij een vrijdag en de andere post beter bij een maandag.
Rond de lunch kijken veel mensen op Facebook, maar vaak hebben ze op dat moment juist minder tijd om uitgebreid jouw website of video te bekijken. Denk dus goed na over de doelstelling van je post.
Test regelmatig en houd je Facebook statistieken goed in de gaten. Zo kom je erachter welke posts en welke dagen en tijdstippen het best werken voor jouw bedrijf of organisatie.
Werken vanuit een strategie
Vergeet niet te werken vanuit een marketingstrategie. Maak samen met je collega’s een contentkalender en bepaal vooraf doelstellingen en KPI’s om te kunnen meten wanneer jullie inspanningen op social media als succesvol kunnen worden bestempeld.
Wil je je succes op Facebook meten? Gebruik dan de IPM formule.
Heb je hulp nodig met jouw social media marketing? Neem dan snel contact op met een van onze collega’s.