Gebruik heatmaps en verbeter het conversieratio van je website!
Eerder gaven we 7 tips voor de beste landingspagina. Met een landingspagina bedoelen we de pagina op je website waarop een bezoeker terecht komt wanneer hij of zij doorklikt op bijvoorbeeld een advertentie. Deze pagina heeft één specifiek doel, bijvoorbeeld: producten verkopen, leads verzamelen of inschrijvingen voor de nieuwsbrief realiseren. Dit noemen we ook wel een conversie.
Last van conversiekillers? Dan is het tijd om actie te ondernemen!
A/B-testen
In de blog waarin we 7 tips geven voor de beste landingspagina, hebben we het al kort gehad over A/B-testen. Wanneer je twijfelt welke landingspagina je het best kunt gebruiken of wanneer je bijvoorbeeld twee verschillende call to action buttons wil testen, dan kun je A/B-testen.
Dit kun je “laagdrempelig” doen, door voor dezelfde advertentie twee verschillende landingspagina’s in te stellen. Zo kun je meten welke landingspagina de meeste conversies oplevert, of wat bijvoorbeeld de gemiddelde tijd is die een bezoeker op de pagina besteedt, door te kijken in de standaard rapporten in Google Analytics. Maar wat een bezoeker exact doet, dat weet je dan nog niet…
Analyseer het gebruikersgedrag
Waar klikken ze op? Hoever scrollen ze omlaag? “Waar” op de pagina verlaten ze de website? Hoe navigeren ze? Negeren je bezoekers je call to actions (CTA’s)? Zijn ze gefocust op een relatief onbelangrijk element zoals een stockfoto? Zien de bezoekers überhaupt het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief of komen ze niet eens zo ver?
Door het gebruikersgedrag op je website in kaart te brengen, krijg je inzicht hoe de mensen omgaan met je pagina’s, welke eventuele obstakels ze tegenkomen en waar ze afhaken. Bij het optimaliseren van je landingspagina (en daarmee het conversieratio) is het belangrijk om je gebruikers te leren kennen. Met het antwoord op deze vragen, kun je je website optimaliseren gericht op de behoeften van je doelgroep.
Inzicht krijgen in de gebruikers kan op verschillende manieren. Een relatief eenvoudige manier is het gebruik van heatmaps.
Heatmaps
Een heatmap is een visuele weergave die jou aan de hand van thermische beeldvorming vertelt waar bezoekers op je website klikken, pauzeren en scrollen. Er zijn verschillende online tools die de heatmaps kunnen genereren, zoals Hotjar. Deze tool genereert verschillende soorten heatmaps die je verschillende inzichten geven en waar je conclusies uit kunt trekken. En door de verschillende heatmaps met elkaar te combineren, krijg je nóg diepere inzichten.
Klik-heatmaps
In een klik-heatmap zie je waar de gebruikers van je website hebben geklikt. De kleur maakt duidelijk op welke elementen veel of juist weinig wordt geklikt. Hierdoor wordt het duidelijk welke elementen (zoals links, buttons, menu-items, product-afbeeldingen etc.) je doelgroep als (on)belangrijk beschouwt. Ook kun je er op deze manier achter komen dat de bezoeker bijvoorbeeld denkt dat een bepaald item clickable is, terwijl dit helemaal niet zo is (hier vertel ik je straks meer over).
Beweging-heatmaps
Een beweging-heatmap laat zien hoe de gebruikers met hun muis (of vingers, in het geval iemand de website op een mobiele telefoon of tablet bezoekt) over de website bewegen.
Met deze heatmap kun je nagaan welke onderdelen van je website opvallen en welke niet.
Scroll-heatmaps
De scroll-heatmap geeft inzicht in hoe ver gebruikers op de website naar beneden scrollen. Je krijgt antwoorden op vragen als: “Hoeveel gebruikers scrollen tot de button onder de vouw?” of “Kan het zijn dat de bezoekers niet ver genoeg naar beneden scrollen waardoor ze het inschrijfformulier niet zien?”
Combineer heatmaps voor nóg meer inzicht
Naast dat iedere heatmap apart nieuwe inzichten geeft, kun je ook inzichten halen uit een combinatie van heatmaps. Hierdoor krijg je nog betere (en diepere) inzichten.
Voorbeeld 1
Door bijvoorbeeld een scroll-heatmap en een klik-heatmap (of bewegings-heatmap) met elkaar te combineren, kun je nagaan welk percentage van de gebruikers die een element in beeld hebben, dit ook daadwerkelijk hebben gebruikt.
Uit de klik-heatmap komt naar voren dat een blok helemaal onderaan de pagina relatief veel klikken oplevert. Uit de scroll-heatmap blijkt dat slechts 20 procent van de gebruikers ook daadwerkelijk tot aan dit blok scrollt. Hieruit kunnen we dus opmaken dat de gebruiker behoefte heeft aan de informatie die dit blok biedt, maar dat deze te laag op de pagina gepositioneerd is.
Door het element (in dit geval het blok) naar boven te plaatsen, zullen meer gebruikers het element zien. Met een A/B-test kan getest worden of dit ook daadwerkelijk zorgt voor een conversieverhoging.
Voorbeeld 2
Ik heb het hierboven al kort benoemd; klikken op niet-klikbare elementen. Dit is één van de meest verkregen inzichten uit de klik-heatmap. Hieruit kun je concluderen dat de gebruikers interesse hebben in meer informatie over het desbetreffende onderwerp. Of als de button of tekst onder het blok minder kliks krijgt dan het blok zelf (terwijl de button of tekst wél klikbaar is), kun je concluderen dat het niet duidelijk genoeg is voor de gebruiker.
Door de elementen waar de gebruiker van verwacht dat ze klikbaar zijn ook daadwerkelijk klikbaar te maken, wordt beter aan het verwachtingspatroon van de gebruiker voldaan. Ook hiervoor geldt: met een A/B-test kun je testen of dit voor een conversiestijging zorgt.
Hulp nodig?
Ben je klaar om meer te weten te komen over jouw bezoekers, hun gedrag en hoe zij jouw website ervaren? Denk dan aan deze tips. Hulp nodig? Neem dan contact op met onze online marketing specialisten.