Google Data Studio

Google Data Studio: data verzamelen, rapportages maken en die delen met je team

Waarschijnlijk verzamel je via je website en andere online kanalen een hoop interessante data. Maar wat doe je eigenlijk met die gegevens?

Met Google Data Studio maak je interactieve rapportages die je snel een overzicht geven van je waardevolle data. Op basis daarvan kun je sneller, betere keuzes maken met betrekking tot je online marketing.

Google Data Studio

Wat is Google Data Studio?

Met de rapportagetool Google Data Studio kun je verschillende databronnen aan elkaar koppelen. Data uit bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads, Google Search Console en spreadsheets verzamel je in een interactief, visueel aantrekkelijk rapport. Dat rapport kun je vervolgens gemakkelijk delen met je collega’s zodat zij altijd up-to-date zijn!

Google Data Studio is een gratis tool van Google.

Voorbeeld Google Data Studio rapport

Voorbeeld Google Data Studio rapport

Datavisualisatie

Google Data Studio biedt verschillende datavisualisaties zoals een:

  • tabel,
  • scorekaart,
  • geografische kaart,
  • tijdreeks
  • staafdiagram,
  • cirkeldiagram en meer.

Geografische kaart

Alle datavisualisaties zijn qua stijl en lay-out aan te passen. Dit maakt het mogelijk om rapportages te maken die volledig in je huisstijl zijn.

Het is tevens mogelijk om bepaalde KPI’s te vergelijken met een andere periode. Bijvoorbeeld de maand ervoor of dezelfde periode in het jaar ervoor.

Voorbeeld van scorekaarten en cirkeldiagram

Voorbeeld van scorekaarten en cirkeldiagram

Gegevensbronnen

Je kunt data uit verschillende gegevensbronnen importeren naar Data Studio. De data uit deze bronnen wordt automatisch geüpdatet. Zo heb je altijd real-time inzicht in je data.

Een aantal gegevensbronnen waaruit je kunt kiezen zijn:

  • Google Analytics,
  • Google Ads,
  • Google Search Console,
  • Google Spreadsheets,
  • YouTube Analytics en meer.

Daarnaast zijn er honderden (betaalde) partnerconnectors om koppelingen te maken met andere databronnen zoals Facebook, LinkedIn, MailChimp, Bing Ads, Salesforce, HubSpot, AppNexus en nog veel meer.

Interactief rapport

Het rapport kan op verschillende manieren interactief gemaakt worden. Zo kun je er een periode widget aan toevoegen waarmee de gebruiker zelf de periode kan aanpassen. Er wordt een standaardperiode, bijvoorbeeld van de afgelopen 30 dagen, ingesteld zodat er enkel data van die periode in het rapport wordt weergegeven.

Periode aanpassen

Periode aanpassen

Hetzelfde is bijvoorbeeld mogelijk met het toevoegen van een optie om alleen data van bepaalde apparaatcategorieën weer te geven.

De tabellen zijn standaard voorzien van paginering. Geef je bijvoorbeeld alleen de eerste tien pagina’s met de meeste paginaweergaven weer, geef de gebruiker dan de mogelijkheid om zelf verder te klikken.

Tabel met paginering

Tabel met paginering

Wanneer je met je cursor over een diagram gaat, dan krijg je meer data te zien. Een cirkeldiagram waarin je alleen een percentage weergeeft, laat bijvoorbeeld ook echte cijfers zien wanneer je met je cursor over de diagram gaat.

Cirkeldiagram

Cirkeldiagram

Meer weten over Google Data Studio?

Heb je behoefte aan overzichtelijke rapportages? Dan is Google Data Studio iets voor jou. De specialisten van Think Online denken graag met je mee. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op.