Google Mijn Bedrijf optimaliseren: Zo schittert jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten!
Veel eigenaren en marketeers zijn dagelijks actief bezig met de zichtbaarheid van hun bedrijf in Google’s zoekresultaten. Toch wordt door velen de optimalisatie van een belangrijk aspect vergeten: de Google Mijn Bedrijf vermelding!
Deze Google Mijn Bedrijf vermelding wordt weergegeven wanneer men zoekt op je bedrijfsnaam, maar kan ook vertoond worden voor relevante lokale zoekopdrachten. Heb je bijvoorbeeld een bakkerij in Breda, dan kun je weergegeven worden wanneer iemand zoekt op ‘bakker in Breda’. Tegenwoordig kan zelfs zoeken op ‘bakker’ al voldoende zijn om vertoond te worden, omdat Google steeds beter de zoekbehoefte van haar gebruikers begrijpt.
– Onze Google Mijn Bedrijf vermelding op de desktop (links) en op mobiele apparaten (rechts)
Zoals je hierboven ziet neemt je vermelding flink wat ruimte in op Google’s zoekresultatenpagina. Het is zonde om deze ruimte niet optimaal te benutten!
Zie je Google Mijn Bedrijf vermelding dan ook als het visitekaartje van je bedrijf. Een goed verzorgde vermelding schept vertrouwen en draagt bij aan een professionele uitstraling. Zeer belangrijk wanneer je potentiële klanten wil overtuigen van je kwaliteiten dus!
Benieuwd hoe je deze ruimte optimaal in kunt richten? Zo zorg je voor een goed verzorgde en aantrekkelijke Google Mijn Bedrijf vermelding:
1. Voeg volledige en actuele informatie toe
Je vermeldingen beheer je via de Google My Business pagina. Nadat je ingelogd bent en je vermelding geselecteerd hebt is het tijd om te beginnen met de basics.
In het tabblad ‘Informatie’ kun je allerlei gegevens invullen. Een aantal tips:
Wees volledig
Wees zo volledig mogelijk. Vul alle onderdelen in die relevant zijn voor je bedrijf. Bedenk ook: hoe meer je hier invult, hoe meer ruimte je Google Mijn Bedrijf vermelding in zal nemen op de pagina met zoekresultaten. En dat is weer gunstig voor je zichtbaarheid.
Zorg voor eenheid
Zorg dat de gegevens die je in Google Mijn Bedrijf invoert overeenkomen met de gegevens die op je website staan én matchen met de vermeldingen van je bedrijf op andere websites (bijv. De Telefoongids). Let er dus op dat je bedrijfsnaam, telefoonnummer, adresgegevens etc. op zoveel mogelijk plekken hetzelfde vermeld worden. Dit vergroot de kans dat Google jouw vermelding zal weergeven in de zoekresultaten.
Benoem relevante categorieën
Onder je bedrijfsnaam kun je categorieën invullen. Kies een hoofdcategorie die je dienstverlening het beste weerspiegelt en vul daarnaast (indien mogelijk) nog een aantal andere relevante categorieën in.
Gebruik de functies voor afspraken, services en menu’s
Google biedt hier nog een aantal interessante mogelijkheden aan: je kunt een overzicht van je services vertonen, gebruikers een afspraak laten maken, of een menukaart weergeven. Maak gebruik van deze functionaliteiten!
Heb je een pagina op je website waar mensen eenvoudig een afspraak kunnen maken? Dan kun je die URL toevoegen bij ‘URL voor afspraken’. Kun je voor je diensten vaste prijzen benoemen? Dan kun je deze diensten onder ‘Services’ toevoegen. En heb je een restaurant of eetgelegenheid, dan kun je eenvoudig je menukaart inclusief prijzen toevoegen. Let er dan uiteraard wel op dat je dit up-to-date houdt, indien je menu regelmatig wisselt.
Zie je bovengenoemde opties niet staan? Dat is mogelijk. Google weergeeft deze opties namelijk alleen voor bepaalde soorten bedrijven. Als het voor jouw bedrijf niet relevant is, zal Google de mogelijkheid niet weergeven. Zo kunnen wij bij Think Online helaas niet onze ambachtelijke broodjes en huisgemaakte soepen aanprijzen via de menu’s functionaliteit.
2. Voeg foto’s toe
Zowel in het tabblad ‘Informatie’ als in ‘Foto’s’ heb je de mogelijkheid om foto’s van je bedrijf toe te voegen. Foto’s zijn een essentieel onderdeel van je Google Mijn Bedrijf vermelding. Uit ervaring en verzamelde data weten we dat ze veel weergegeven en bekeken worden (deze data kun je bovendien inzien via het tabblad ‘Insights’).
Een aantal foto’s van de Think Online GMB vermelding: onze koppies worden goed bekeken 😉
Foto’s vormen een belangrijke bijdrage aan je vermelding, beelden zeggen immers vaak meer dan woorden. Geef je potentiële klanten een goede impressie van je bedrijf en wees ook hier zo volledig mogelijk in. Maak mooie foto’s van het bedrijfspand, toon foto’s van je team in actie en breng de werkomgeving of de faciliteiten van je bedrijf in beeld.
Goed om te weten: ook klanten en derden kunnen eenvoudig foto’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding. Dit kan natuurlijk positief uitpakken, met leuke ‘user generated content’, maar kan ook leiden tot lage kwaliteit foto’s. Daarbij geeft Google een voorkeur aan foto’s van anderen, waardoor het lastig kan zijn om ongewenste foto’s niet langer weer te geven zodra ze geplaatst zijn.
Wil je dit voor zijn? Bedenk dan eens een actie waarbij je klanten stimuleert om zelf foto’s toe te voegen aan de vermelding. Beloon creatieve foto’s met een leuke weggever, of mooie kortingen. Zo verzamel je goede foto’s van derden, die weer bijdragen aan een positieve perceptie van je bedrijf.
3. Verzamel reviews
Dat brengt ons naar het volgende punt: reviews! Recensies kunnen een enorme impact hebben tijdens het keuzeproces van potentiële klanten. Het lezen van positieve (en oprechte) reviews helpt om sneller de drempel over te stappen en de keuze te maken voor jouw bedrijf.
Recensies zijn een van de belangrijkste aspecten van je Google Mijn Bedrijf vermelding. We raden dan ook aan om meerdere reviews te verzamelen. Stimuleer je klanten om een recensie achter te laten, bijvoorbeeld door dit te paren met een leuke weggever, of een mooie korting bij een volgende aankoop. Wederom: potentiële nieuwe klanten ontdekken graag hoe anderen je bedrijf en haar diensten / producten ervaren en recensies dragen sterk bij aan de opinievorming die voorafgaat aan het uiteindelijke keuzemoment.
4. Stel posts op
Google Mijn Bedrijf biedt ook de mogelijkheid om posts te delen. Deze posts kun je qua opmaak vergelijken met (eenvoudige) Facebook en LinkedIn berichten. Je kunt een afbeelding of video toevoegen, een begeleidende omschrijving invullen en een link toevoegen naar je website.
Hoewel Google de posts zelf omschrijft als een soort ‘mini-blogs’, is het niet aan te raden om hier een heel verhaal uit te wijden. Gebruik het liever als een doorgang naar de content op je website. Deel relevante nieuwtjes of blogs, maak de gebruiker nieuwsgierig naar de inhoud, houd de omschrijving kort en krachtig en verwijs dan door naar het bericht op je website.
– Een voorbeeld van een recente post over online recruitment
De posts functie is daarnaast ook inzetbaar voor het delen van geplande activiteiten en evenementen. Voor evenementen kun je gegevens zoals de begin en einddatum toevoegen, en zelfs starttijden en eindtijden benoemen. En waar reguliere posts 7 dagen blijven staan, blijft je evenement post actief tot het evenement geweest is.
Je kunt zelfs aanbiedingen en specifieke producten uitlichten in posts; ideaal om potentiële klanten snel te sturen naar interessante deals!
5. Ontdek de Berichten functie
Wil je mobiele gebruikers de mogelijkheid bieden om direct vanuit de zoekresultaten contact met je op te nemen? Dat kan met de Berichten functie. Gebruikers die in je Google Mijn Bedrijf vermelding op ‘Bericht’ klikken kunnen direct een bericht sturen, en komen hierbij terecht in een soort chatomgeving.
Deze functionaliteit staat niet standaard aan, maar dien je zelf in te stellen als je hier gebruik van wilt maken. Hiervoor installeer je de Google Mijn Bedrijf app op een smartphone. De berichten die naar je bedrijf verzonden worden zullen op deze telefoon binnenkomen.
Ga je gebruik maken van deze functie? Zorg er dan wel voor dat je tijdig reageert op inkomende berichten. Het is belangrijk om dit actief bij te houden, zodat je frustraties voorkomt bij (potentiële) klanten die gebruik maken van de Berichten functie.
6. Houd de ontwikkelingen van Google Mijn Bedrijf in de gaten
Google Mijn Bedrijf blijft zich verder ontwikkelen. Over tijd zien we hoe steeds meer interessante functies en mogelijkheden toegevoegd worden. Maak optimaal gebruik van de nieuwste opties die Google je aanbiedt en creëer zo een optimale Google Mijn Bedrijf vermelding.
Door regelmatig even te kijken naar de functionaliteiten ben je bovendien steeds weer even actief bezig met je vermelding, wat weer helpt om deze mooi up-to-date te houden.
Met al deze tips en adviezen laat je je Google Mijn Bedrijf pagina schitteren in de zoekresultaten. Heb jij al een verzorgd ‘visitekaartje’ opgesteld?