Google Optimize

Google Optimize: onmisbare optimalisatietool voor online marketeers

Maakt jouw marketingteam al gebruik van Google Optimize? Met deze optimalisatietool kom je er gemakkelijk achter hoe je je website kunt verbeteren om zo meer conversies te realiseren.

Wat is Google Optimize?

Google Optimize is een gratis optimalisatietool van Google. Met deze tool kun je tests op je website uitvoeren. Hiermee ontdek je snel welke content het beste werkt voor je websitebezoekers.

Het resultaat? Je verzamelt onderbouwde informatie die je nodig hebt om een aantrekkelijkere website te maken, die meer conversies realiseert!

Hoe werkt Google Optimize?

Door de standaard integratie met Google Analytics is Google Optimize snel te gebruiken. Het enige wat je moet doen, is het toevoegen van het Optimize-codefragment aan je website. Bijvoorbeeld via Google Tag Manager.

Next: experimenten uitvoeren!

De koppeling met Google Ads biedt uitkomst als je verschillende aangepaste bestemmingspagina’s wilt testen. Naast de integraties met Google Analytics en Google Ads zijn er in Google Optimize ook koppelingen te maken met Google BigQuery en Firebase (ontwikkelplatform voor mobiele en webapplicatie).

Soorten tests

Google Optimize biedt verschillende tests aan, namelijk:

  • A/B-test
  • Multivariate-test
  • Omleidingstest

A/B-test

Een A/B-test is een experiment waarbij je twee varianten van dezelfde pagina gebruikt. Variant A is het origineel en variant B bevat een aangepast element.

A:B-test

Hiermee kun je bijvoorbeeld testen wat het effect is wanneer je de blauwe call to action button op je productpagina verandert in een oranje call to action button.

Tijdens het experiment krijgt een deel van de gebruikers de originele variant te zien en een deel van de gebruikers de aangepaste variant. Wanneer je voldoende data hebt verzameld kun je conclusies trekken en eventuele aanpassingen doorvoeren in je website.

Multivariate-test

Met een multivariate-test kun je een experiment uitvoeren waarbij verschillende aangepaste elementen worden gecombineerd. Je kunt bijvoorbeeld tegelijk twee verschillende koppen en drie verschillende afbeeldingen op een pagina testen. Hiermee worden dus zes combinaties getest.

Multivariate-test

Omleidingstest

Met een omleidingstest kun je twee verschillende pagina’s met elkaar vergelijken. Hiermee kun je een nieuwe landingspagina of redesign van je homepage testen.

Omleidingstest

And the winner is…

Zodra er voldoende data is verzameld geeft Google Optimize aan welke variant in je test het best heeft gepresteerd. Dat is afhankelijk van het experimentdoel dat je hebt toegevoegd.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Optimize voor jouw bedrijf of organisatie? Neem contact op met onze marketing specialisten.

 

Photo by Scott Graham on Unsplash