Lokale SEO

Google Update lokale zoekresultaten augustus 2015

Op 6 augustus 2015 heeft Google een update doorgevoerd van de lokale zoekresultaten. Er worden nu nog 3 bedrijven weer gegeven in plaats van 5 of 7.

 

Vergeet niet de whitepaper over local seo te downloaden onderaan deze pagina!

 

Wat is er precies veranderd in de lokale zoekresultaten?

Deze update is internationaal uitgerold en heeft betrekking op de weergaven van Google’s bedrijven gids: Google Mijn Bedrijf. Niet alleen het aantal bedrijven dat wordt weergegeven is veranderd, ook de informatie is veranderd.

Er worden nog maar 3 bedrijven weergegeven

Voor 6 augustus zag je bovenaan de zoekresultaten 3, 5 of 7 bedrijven voorzien van adresgegevens en een kaartje waarop deze bedrijven te zien waren. Deze vermelding was gratis en toonde ook bedrijven zonder goed scorende websites.

lokale seo breda

 

 

Geen adressen en telefoonnummers meer

In de oude situatie waren ook telefoonnummers en adressen zichtbaar, nu alleen nog maar de straatnaam. Zonder door te klikken kon de potentiële klant al direct bellen.

Geen Online Business card en directe Google Mijn Bedrijf linkjes meer

Alle contact informatie is dus verdwenen vanaf de initiële zoekresultatenpagina. Je kan doorklikken maar komt dan op een lijst met 20 concurrenten. Vanaf deze lijst kan je wel doorklikken naar de ‘oude’ Google Mijn Bedrijf samenvatting (uitklap over kaart) waar onder andere telefoonnummer, adres en website linkjes op staan.

update google mijn bedrijf lokale seo

 

Wat zijn de gevolgen voor jouw bedrijf?

Op het eerste gezicht lijkt het nu moeilijker te worden om lokaal goed gevonden te worden. Maar als je verder kijkt zie je dat er ook nieuwe kansen zijn.

  1. De top 3 lokale resultaten kunnen rouleren en zijn soms ip afhankelijk. Zoek je een loodgieter in Breda dan krijg je in Breda noord andere resultaten dan in Breda zuid.
  2. Meer potentiële klanten komen op de lijst terecht met 20 collega’s, hier liggen kansen door te zorgen dat je basis vermelding aantrekkelijk(er) is.
  3. Er is nu (meestal) meer ruimte voor organische zoekresultaten. Deze hebben nog steeds de beste doorklik ratio. Als lokaal bedrijf is het nog steeds goed mogelijk om goed te scoren in de lokale zoekresultaten!

Geen paniek als je niet in de top 20 van Google Mijn Bedrijf staat!

Google’s nieuwe weergave is afhankelijk van het ip adres van de zoeker. Dit is overigens niets nieuws, de organische zoekresultaten kunnen ook sterk verschillen als je wel / niet bent ingelogd in GMail, je locatie of je browser en de aanwezigheid van cookies op je computer. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk relevante informatie in Google Mijn Bedrijf plaatst en je website lokaal optimaliseert.

Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf pagina, gratis Whitepaper met tips over lokale seo

Het is nu nog belangrijker om aandacht te besteden aan je vermelding in Google Mijn Bedrijf. Think Online heeft een checklist gemaakt met praktische tips om lokaal beter te scoren. Deze kan je gratis aanvragen door een mail te sturen naar gmb-tips[at]think-online.nl. Je kan ook inschrijven voor onze kennissessies en onze nieuwsbrief (zie rechts op de pagina) waar we aandacht besteden aan lokale zichtbaarheid.