Influencer marketing: 3 slimme praktijkvoorbeelden
Influencer marketing wordt een steeds populairder fenomeen. Als business to consumer bedrijf kun je hier bijna niet meer omheen. Voor iedere branche is wel een influencer te vinden. Van beauty, fashion en food tot gadgets en sport. Maar waarom hebben influencers eigenlijk zoveel invloed?
Een perfecte combinatie van vriend en celebrity
Influencers zijn de perfecte combinatie van vriend en celebrity. Ze zijn toegankelijker dan een artiest of acteur en hebben meer aanzien dan een vriend of vriendin. Deze combinatie zorgt ervoor dat ze veel invloed uitoefenen op hun volgers.
Influencers worden vaak omschreven als microcelebrities, “normale mensen” die veel volgers hebben verzameld door hun dagelijkse leven op social media te delen. Omdat ze vaak veel intieme details van hun persoonlijke leven delen, voelen ze eerder aan als een vriend of vriendin dan als een bekend persoon. Door deze intimiteit worden ze ook als authentiek en geloofwaardig ervaren. Daarnaast zijn influencers vaak een soort rolmodellen, hun volgers volgen maar al te graag hun voorbeeld.
Intimiteit, authenticiteit en geloofwaardigheid is het ideale recept voor een invloedrijke positie. Influencers oefenen daarom veel invloed uit op de productkeuze van hun volgers. Influencers zorgen bijvoorbeeld voor lange rijen voor het nieuwste restaurant en beautyproducten of kleding die binnen no-time uitverkocht raken.
Maar hoe kun je influencer marketing toepassen voor jouw bedrijf? Hieronder geven we je 3 slimme voorbeelden met een aantal handige tips.
1. Pas het Gymshark-model toe
Gymshark is een populair Brits fitnessmerk. Het merk is een goed voorbeeld van hoe je influencer marketing kunt implementeren in jouw bedrijf. Naast dat ze kwalitatieve en innovatieve fitness kleding ontwerpen, gebruiken ze influencers als merkambassadeurs. Deze 14 merkambassadeurs hebben een gezamenlijk bereik van tientallen miljoenen potentiële klanten. Ben je benieuwd naar de impact van deze fitness influencers? Bekijk dan de video van de opening van een officiële Gymshark pop-up store.
Tip: Een influencer campagne kun je nog succesvoller maken door potentiële klanten iets terug te geven. Zo zijn kortingscodes ideaal om meer betrokkenheid en verkopen te realiseren. Alle merkambassadeurs van Gymshark hebben een eigen kortingscode, waardoor het merk ook exact inzicht heeft in de ‘waarde’ per influencer.
2. Apple keynotes
Ieder jaar organiseert Apple meerdere keynotes (lees: productpresentaties). Sinds de laatste jaren nodigt Apple steeds meer tech influencers uit om deze evenementen bij te wonen. Dat is natuurlijk ontzettend slim! Al deze influencers hebben een grote actieve groep volgers die geïnteresseerd zijn in het soort producten dat Apple aanbiedt.
Voorafgaand aan het evenement, tijdens en na afloop zorgen de influencers voor veel relevante content richting de juiste mensen. En dat is precies wat Apple wil, een hype creëren. Van Tweets tot aan Instagram posts, stories, blogs, podcasts en nog veel meer soorten content. Het beste van deze strategie is dat het Apple niets extra’s kost.
Tip: Inventariseer welke influencers relevant zijn voor jouw bedrijf. Werk je voor een lokaal of regionaal bedrijf? Dan zijn mensen met een groot netwerk in de omgeving ook influencers. Je hoeft dus niet altijd te kiezen voor mensen met de meeste volgers! En het beste, deze influencers kunnen veel potentiële klanten bereiken voor een kleine investering.
3. De ultieme win-win situatie?
Gratis eten voor een foto op Instagram. Dat is misschien wel de beste vorm van een win-win situatie. Het restaurant krijgt aandacht, de influencer gratis eten. Er zijn steeds meer restaurants die deze vorm van influencer marketing toepassen. En dat is super slim, want het is een bijzonder goedkope manier voor veel aandacht.
Tip: Heb je een lijst met interessante influencers opgesteld? Dan is het tijd om contact op te nemen. Sommige influencers kun je bereiken via een zakelijke e-mail, anderen stuur je een ‘direct message’ (DM) via een van de social media kanalen. Er zijn ook bureaus die het management voor influencers organiseren en regelen.
Influencer marketing toepassen voor jouw bedrijf?
Vind je het interessant om influencer marketing toe te passen voor jouw bedrijf? Maar vind je het lastig om te starten? Of heb je behoefte aan extra support? Neem dan contact op met een van onze marketing specialisten.
Wil je meer weten over influencer marketing? Lees dan onze blog: aan de slag met influencer marketing of bekijk de case voor PlaytoWork.