Instagram Stories: Bereik de juiste klanten en verhoog je sales!
Als je voor je bedrijf Instagram Stories op de juiste manier inzet, kan het leiden tot meer volgers, meer websitebezoekers en meer verkopen. Met meer dan 400 miljoen actieve Instagram gebruikers, is Instagram Stories een geweldige manier voor bedrijven om nieuwe doelgroepen aan te spreken, de betrokkenheid met je merk/bedrijf te vergroten en om verkopen te stimuleren.
We vertellen je er in deze blog meer over en daarnaast delen we een aantal recent gelanceerde Instagram Stories mogelijkheden, hoe je ze inzet en hoe je content maakt waardoor je volgers terugkomen voor meer.
Maar eerst: Maak een plan!
Het is belangrijk om een Instagram Stories contentstrategie te maken, zodat je geen kansen en mogelijkheden over het hoofd ziet! Het leuke aan Instagram Stories is dat Instagram zoveel te gekke tools heeft en dat je het zo creatief kunt maken als je zelf wil.
Er zijn een heleboel verschillende apps die het maken van creatieve Instagram Stories makkelijker maken dan ooit tevoren. Denk eraan: houd je merk doelstelling altijd in je achterhoofd bij het maken van een Story. Als je weet wat je Instagram marketingdoelstellingen zijn, is het makkelijker om te bepalen wat voor soort Stories je wil posten.
Als je één van de gelukkige bent die een link in Instagram Stories kunt zetten, doe dat dan natuurlijk ook vooral! Hier lees je aan welke vereisten je moet voldoen!
We geven je een aantal Instagram Stories content ideeën om je te op weg te helpen:
- New arrivals, best sellers of featured items,
- Coupon codes,
- Giveaways,
- Interviews,
- New Blog Posts,
- Updates over je bedrijf,
- Testimonials en reviews,
- How To’s & Tips en Tricks,
- Instagram ‘takeover’.
Als je volgers weten wat ze kunnen verwachten van je Stories, is de kans groter dat ze je gaan volgen en meer willen zien. Heb je een strategie bepaald en heb je al een aantal ideeën voor je Instagram Stories kalender? Dan is het tijd om de eerste Story te gaan maken!
Plan je Instagram Stories in
Misschien wist je al dat je Facebook berichten kunt inplannen, dit dus geldt ook voor Stories. Als je van tevoren een goed plan (en een goede planning) hebt, kun je de Stories heel gemakkelijk achter elkaar inplannen. Zo zie je vaak enkele Stories achter elkaar die samen een geheel of een verhaal vormen. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd om te blijven tappen (op het scherp tikken) om meer te kunnen zien.
Het inplannen van je Stories bespaart je tijd, zorgt ervoor dat je meer Stories deelt en hierdoor wordt je gedwongen om consistent te blijven. Daarnaast zorgt je ervoor dat je top of mind blijft bij je volgers!
Als je ervoor wil zorgen dat er altijd een Story zichtbaar is, dan adviseren we je om een iedere dag op hetzelfde tijdstip een Story in te plannen. Een Story is namelijk 24 uur zichtbaar. Hiermee zorg je ervoor dat zodra een Story verdwijnt (omdat de 24 uur voorbij is), er alweer een nieuwe zichtbaar is. Het inplannen van je Instagram Stories kun je eenvoudig doen op bijvoorbeeld later.com.
Zorg ervoor dat je merk herkenbaar is
Voor je Instagram account is het belangrijk dat de posts en look and feel aansluiten bij je merk of bedrijf. Voor je Instagram Stories geldt precies hetzelfde. Door ervoor te zorgen dat je volgers je merk of bedrijf direct herkennen, creëer je brand awareness en daarnaast zorg je ervoor dat je opvalt tussen de ‘menigte’.
Als het design en de stijl van je Instagram Stories niet aansluiten bij je profiel, mis je de kans om je merk te introduceren aan nieuwe doelgroepen en om merkherkenning op te bouwen. Daarnaast wil je dat de eerste indruk van je merk natuurlijk klopt. En perfect is!
Als je je merk wil ‘updaten’ (en dus geen kleurenpallet, stijl en tone of voice hebt die je eenvoudig kunt doorvoeren), volg dan onderstaande stappen:
- Definieer je merk. Stel jezelf een aantal vragen: Hoe zou je je merk omschrijven? Wat maakt je merk uniek ten opzichte van je concurrenten? Wat voor soort gevoel wil je oproepen? De antwoorden op dit soort vragen helpen je om de look and feel van je Instagram Stories te bepalen.
- Ga op zoek naar je kleurenpallet! Dit kan een specifieke kleur code zijn of een algemene sfeer wat bij je merk past. Je primaire pallet gebruik je in al je Stories en je secundaire pallet gebruik je voor accentkleuren en highlights. Daarnaast is belangrijk dat de filters die je gebruikt ook bij de stijl van je merk passen.
- Kies het lettertype.
- Vertel je volgers over je merk of je producten,
- Leg product ideeën of andere ideeën voor,
- Leer meer over je doelgroep en klanten,
- Verzamel feedback over je producten.
Als je een Story direct in de Instagram app maakt, heb je de keuze uit een aantal verschillende stijlen en kleuren om je Stories aan te passen. Dit is één van de snelste en makkelijkste manieren om een Story te maken. Tip! Kies 1 tot 2 lettertypen om consistent in je Stories te gebruiken. Gebruik ook alleen de stickers die passen bij je merk. In Instagram Stories heb je toegang tot een heleboel verschillende stickers.De Question sticker is geschikt om de interactie met je volgers op te zoeken. Organiseer een Q&A, host een Instagram Stories takeover, vraag je volgers voor feedback of start een conversatie met je volgers. Hiermee laat je je volgers weten dat ze worden gehoord en daarnaast houd je ze up-to-date. Ook zorg je dat je top of mind blijft.
Gebruik de Poll sticker om de aandacht van je volgers te trekken. Het is ook een perfecte mogelijkheid om te horen van je volgers en klanten. Er zijn twee verschillende poll stickers. De klassieke sticker waarin je een vraag en twee antwoordmogelijkheden kwijt kunt en de emoji slider. Bedrijven kunnen deze polls gebruiken om bijvoorbeeld product updates te delen.
We geven je een aantal mogelijkheden om de Instagram Stories poll stickers te gebruiken:
De Location sticker is een sticker die je kunt gebruiken om de locatie van bijvoorbeeld je (fysieke) winkel aan te geven. Hierdoor is het voor mensen die je niet volgen ook mogelijk om je te vinden op de locatie hashtag Stories pagina.
Met de Hashtag sticker vergroot je je bereik. Als je een hashtag gebruikt, komen je Stories ook op de hashtag Stories pagina. Net als bij de Location sticker.
Als je echt te gekke Stories wil maken waarmee je opvalt, adviseren we je om verder te kijken dan alleen de Instagram app. Zorg er in ieder geval voor dat je verticale video’s toevoegt! Er is geen twijfel mogelijk dat de populariteit van video’s in Stories dit jaar verder toeneemt, en dan specifiek de verticale video’s. Een andere manier om de aandacht van je volgers te trekken, is door muziek toe te voegen aan je Stories. Laat je creativiteit de vrije loop ;-).
Apps
Als je echt op wil vallen en niet alleen gebruik wil maken van de mogelijkheden die Instagram te bieden heeft, zijn er tal van apps. Met A design Kit voeg je op een leuke manier een beetje leven toe aan je foto’s.
De tekst in je Stories breng je tot leven met Hype Type.
Een andere manier om de aandacht te trekken van je doelgroep en om je Stories exclusiever te maken, is door captions toe te voegen aan je Story. We horen je al denken: ”Help, dat gaat me veel tijd kosten”, maar gelukkig bestaan er apps die dit heel makkelijk maken. Clipomatic zet alles wat je zegt om in live captions. Je hoeft dus niet alles uit te typen wat je zegt, de app doet alles voor je. Handig toch?
Dit bericht bekijken op Instagram
Instagram Stories Highlights
Instagram Stories Highlights is ideaal om belangrijke informatie op je profiel te delen. Ze verschijnen direct onder je Instagram Bio en boven je Instagram Feed. Je kunt je leukste of best presterende Stories laten zien nadat de 24 uur zijn verstreken. Doordat je je Instagram Stories hier kunt groeperen in categorieën, is het voor je volgers makkelijker om Stories te kijken waar ze het meest in geïnteresseerd zijn. Bedrijven die verschillende merken verkopen kunnen alle producten hier heel eenvoudig categoriseren en afsluiten met een call to action. Ook zijn de Highlight Stories ideaal om je (nieuwe) doelgroepen kennis te laten maken met je merk en bedrijf.
We geven je een aantal manier om Instagram Stories Highlights te gebruiken voor je bedrijf:
- Breng nieuwe collecties of de best verkopende producten onder de aandacht,
- Deel testimonials van klanten,
- Deel How-to’s of tutorials,
- Deel FAQ’s of Q+A video’s als je vaak dezelfde vragen krijgt,
- Breng partners of influencers onder de aandacht,
- Deel nieuwe content zoals blogs en podcasts,
- Deel campagnes of speciale deals,
- Creëer een digitale product catalogus (met shoppable tags),
- Deel je behind the scenes momenten, bouw een merk waar mensen zich mee verbonden voelen!
Houd de statistieken in de gaten!
Hoe weet je wat werkt en wat niet als je niet naar de statistieken kijkt? Zonder statistieken weet je niet of je een winning Instagram Stories strategie hebt. Houd dit dus ook nauwlettend in de gaten! In de app krijg je toegang tot de statistieken van je Instagram Stories. Dit kan alleen als je een bedrijfsprofiel hebt.
Instagram Stories Ads
Het delen van Instagram Stories is voornamelijk bedoeld voor je huidige volgers en klanten. Bereik nieuwe doelgroepen (en nieuwe klanten) met Instagram Stories Ads. Bereik mensen in een bepaalde leeftijdscategorie, in een bepaalde plaats, met bepaalde interesses en meer. Een voorbeeld: bereik voor je interieurwinkel in Breda vrouwen tussen de 18 en 35 jaar die in Breda wonen en geïnteresseerd zijn in Scandinavisch Design.
Hulp nodig?
Bij Think Online werken we dagelijks aan social media campagnes. Ieder bedrijf of organisatie is uniek en heeft daarom een eigen aanpak nodig. Bij Think Online zorgen wij daarom altijd voor een uniek advies wat bij jouw bedrijf past. In een strategische sessie bekijken we samen je doelgroep en doelstellingen. Vervolgens gaan we aan de slag met de social media marketingstrategie. Maak direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek!