Zo verkrijg je meer kwalitatieve leads vanuit je Facebook-advertenties

Stel, na het lezen van onze blog over de 5 grootste voordelen van adverteren op Facebook ben je enthousiast aan de slag gegaan met het instellen van advertentiecampagnes. Je campagnes lopen al een tijdje, en hoewel er wel interactie plaatsvindt vanuit de gebruikers, haal je nog lang niet genoeg interessante leads binnen.

Wat kun je dan vervolgens doen om dit te stimuleren? In deze blog bespreken we vier aandachtspunten waarmee je meer kwalitatieve leads vanuit je Facebook-advertenties kunt verkrijgen!

Kijk kritisch naar je advertentiemateriaal…

Om kwalitatief verkeer aan te trekken vanuit je advertentiecampagnes zijn er een aantal aspecten waar je je op kunt richten. Allereerst is het van belang om een kritische blik te werpen op je advertentiemateriaal en de boodschap. Want wellicht sluit je boodschap niet genoeg aan bij de leads die je voor ogen hebt. En wie weet is je advertentie insteek te algemeen, waardoor je niet de juiste personen aanspreekt met je campagne.

Het is dan ook de zaak om eens goed naar je boodschap te kijken en te bepalen of je hiermee wel goed genoeg aanstuurt op de juiste doelgroep. Wanneer je onderneming een product of dienst aanbiedt voor een B2B doelgroep, zou je dit bijvoorbeeld heel sterk duidelijk kunnen maken in je advertentieteksten. Op die manier voorkom je dat consumenten op de advertentie klikken en pas op je website beseffen dat zij niet degenen zijn voor wie de advertentie bedoeld was. Zo bespaar je irrelevante klikken en kosten, waardoor je meer advertentiebudget overhoudt voor de gebruikers die wél interessant zijn voor jouw bedrijf.

… én je landingspagina’s!

Heb je extra aandacht besteed aan je advertentiemateriaal en weet je zeker dat je een heldere en aantrekkelijke boodschap communiceert in je advertenties? Wordt er al voldoende doorgeklikt, maar willen ze vervolgens maar niet converteren? Kijk dan ook eens naar de volgende stap in het proces: de landingspagina!

Sluit de pagina die de Facebook-gebruikers voorgeschoteld krijgen inhoudelijk genoeg aan op de boodschap van je advertenties? Dit kun je uiteraard zelf bedenken door eens kritisch naar de inhoud van de landingspagina te kijken. Maar hiervoor kun je ook teruggrijpen naar daadwerkelijke data! Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics om te bepalen of gebruikers afkomstig van Facebook-advertenties voldoende tijd op de pagina doorbrengen. En bekijk eens hoeveel pagina’s ze gemiddeld per sessie bekeken hebben. Is dit in verhouding met de bezoekers vanuit andere bronnen?

Bekijk ook welke vervolgstappen bezoekers vervolgens kunnen nemen, nadat ze deze pagina of opvolgende belangrijke pagina’s binnen je website bekeken hebben. Staan er duidelijke call-to-actions die bezoekers aansturen tot de conversies die je wilt realiseren? Is het makkelijk genoeg om te converteren als potentiële lead, of moet diegene daarvoor eerst zelf een flinke zoektocht ondernemen? Zorg ervoor dat geïnteresseerden eenvoudig kunnen converteren. Zo voorkom je dat ze afhaken na het bekijken van de pagina.

Bepaal of je advertentiemateriaal en landingspagina’s aansluiten bij de juiste fase van de klantreis

Afhankelijk van de door jou gewenste conversie is het van belang om erbij stil te staan of Facebook-advertenties wel passen bij de fase van de klantreis waar je doelgroep zich in bevindt.

Customer journey

– Een eenvoudige weergave van de klantreis / customer journey

Een commerciële post voor een relatief goedkoop product levert mogelijk al wel genoeg verkopen op vanuit Facebook-advertenties. Maar een vergelijkbaar bericht voor een prijzige dienst, waar veel decision makers bij betrokken zijn, haalt waarschijnlijk juist zeer weinig uit.

In dat geval zal je meer gebaat zijn bij het delen van informatievere content, die beter aansluit bij de oriënterende fase waarin deze Facebook-gebruikers zich waarschijnlijk zullen bevinden.

Een waardevolle conversie om je op te richten zal dan ook niet direct een verkoop zijn, maar bijvoorbeeld eerder een whitepaper download, het aanvragen van een sample of het aanmelden voor een informatiesessie. Op die manier verkrijg je warme leads die je vervolgens weer kunt opvolgen, om ze verder door de klantreis te begeleiden. Dit traject kun je zelfs automatiseren! Hoe? Door middel van marketing automation.

Maak gebruik van aangepaste doelgroepen

Ben je ervan overtuigd dat je advertentiemateriaal en je landingspagina’s helemaal in orde zijn, maar weet je alsnog niet voldoende kwalitatieve leads binnen te halen via je advertentie? Dan is het tijd om je publiek nog sterker af te bakenen. Gelukkig biedt Facebook specifieke doelgroep mogelijkheden om nog gerichter te kunnen adverteren. Wanneer je een Facebook Pixel op je website geplaatst hebt (een soort tag die registreert welke pagina’s je bezoekers vanuit Facebook bezoeken), kun je aangepaste doelgroepen aanmaken.

Met deze aangepaste doelgroepen heb je een waardevol middel in handen om kwalitatievere leads te benaderen. Zo kun je bijvoorbeeld een aangepaste doelgroep instellen op basis van al je websitebezoekers. Dat is al waardevol, maar om nog gerichter te adverteren is het aan te raden om eens alleen websitebezoekers te targeten die specifieke pagina’s bezocht hebben.

Zo kun je je bijvoorbeeld richten op gebruikers die zich al ver in de klantreis bevonden en pagina’s bezocht hebben die aanduiden dat ze al op de drempel stonden om te converteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan degenen die een pagina met een invulformulier hebben bezocht waarmee ze informatie / een sample / een eerste sessie met je onderneming aan kunnen vragen.

Facebook aangepaste doelgroepen doelgroepenbeheer

– Een voorbeeld van een aantal aangepaste doelgroepen.

Een aanvullende interessante mogelijkheid is om vervolgens een lookalike doelgroep aan te maken. Deze doelgroep stelt Facebook slim samen uit profielen die veel overeenkomsten vertonen met de doelgroep die je als bron opgeeft. Door bijvoorbeeld een lookalike doelgroep aan te maken op basis van websitebezoekers die al eens geconverteerd hebben, benader je een nieuwe groep Facebook-gebruikers die mogelijk ook sneller geneigd zullen zijn om te converteren.

Facebook advertentiecampagnes uitbesteden?

Door aandacht te besteden aan je advertentiemateriaal, de doelgroep(en), de bijpassende fase van de klantreis en je landingspagina’s zelf kun je gerichter en effectiever adverteren. Op die manier behaal je kwalitatievere leads en voorkom je dat irrelevante Facebook-gebruikers tot onnodige kosten leiden.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten, beheren en optimaliseren van je advertentiecampagnes op Facebook? Think Online biedt volledige ondersteuning voor het adverteren op Facebook. Neem gerust contact met ons op om meer informatie over de mogelijkheden te krijgen.

 

Plaats je naast advertenties ook regelmatig organische (niet-betaalde) posts op Facebook vanuit je onderneming? Lees dan ook onze 5 do’s en don’ts op Facebook blog, over de best practices voor organische posts.