Marketing myth busting: 3 marketing mythes van nu ontkracht
Zit jouw doelgroep eigenlijk wel op een conversatie met jouw merk te wachten? Is de aandachtsspanne van de consument van tegenwoordig echt niet langer dan die van een goudvis? En millennials? Die kun je maar beter niet in je doelgroep hebben. Die zijn namelijk toch niet te bereiken.
In deze blog ontkrachten we 3 hardnekkige marketing mythes van dit moment.
Mensen willen een gesprek met je merk
Marketing is een eeuwige zoektocht naar hoe je je doelgroep het beste aan je merk kunt binden. Tegenwoordig is de uitdaging dat bijna alles digitaal of online plaatsvindt en dat persoonlijk contact schaars is geworden. Je hoort dan ook van alle kanten in marketingland dat je een relatie met je doelgroep op moet bouwen. Merken moeten menselijk zijn zodat men “waardevolle” gesprekken met je merk kan voeren. Of maak van je merk niet zomaar een merk, maar een religie.
Dit zijn natuurlijk geen verkeerde adviezen als je een strategie aan het opstellen bent. Het legt een mooie basis om je doelgroep centraal te stellen. Maar als marketeer moet je uitkijken dat je hier niet te ver in doorschiet. Want denk eens na, hoe vaak zit jij zelf nu écht te wachten op een conversatie met een merk? En dan hebben we het natuurlijk niet over de keren dat je de klantenservice inschakelt 😉
Wil je je merk laten aansluiten bij echte mensen? Dan moet je af en toe even je “marketinghoedje” afzetten en je inleven in de gewone mens. En vaak wil deze helemaal geen gesprek voeren met je merk. Sterker nog, “99,9% of the time people do not give a shit about your brand”, aldus consumentenpsycholoog Adam Ferrier.
Mensen kunnen tegenwoordig hun aandacht nergens meer bijhouden
Marketeers zijn er nu vaak mee bezig om zo snel mogelijk de aandacht van mensen te krijgen. De opvatting is dat we onze aandacht er tegenwoordig nog korter bij kunnen houden dan een goudvis. En dat is heel kort (9 seconden). We maken het ons soms dan ook wel heel moeilijk, want in principe probeer je je merk te verkopen aan een goudvis.
Maar is dat wel nodig? Want als we naar data zoals de lengte van films over de jaren heen kijken, dan zien we dat onze aandachtsspanne juist langer is geworden. Duurde de gemiddelde feature film in de jaren ‘30 nog amper 90 minuten, vanaf het jaar 2000 was dit ruim 2 uur. En wat denk je van alle Netflix series die we massaal bingewatchen? Als we iets interessant vinden kunnen we onze aandacht er dus zeker bijhouden!
Natuurlijk is het goed om snel op te vallen en de aandacht te trekken. Je doelgroep krijgt nu eenmaal heel veel informatie binnen op een dag en gaat zeker niet aan alles aandacht besteden. Maar als je eenmaal de aandacht hebt, zorg er dan voor dat je niet je verhaal afraffelt. Mensen die interesse hebben willen echt wel meer weten over je product of merk.
Millennials zijn moeilijk te bereiken
Heb jij millennials (of de nog jongere Generatie Z) als doelgroep en vind je ze moeilijk te bereiken? Dan gaat er iets mis! Ten eerste moet je je afvragen waarom je een hele generatie als doelgroep zou kiezen. Er bestaat een grote misvatting dat millennials één doelgroep opmaken, terwijl de personen onderling natuurlijk net zo verschillen als in iedere andere generatie. En de kans is heel klein dat jouw product of merk écht interessant is voor zoveel verschillende mensen.
Oké, maar wat nu als je mensen die millennials zijn in je doelgroep hebt? Dat kan natuurlijk. Zijn deze dan echt zo lastig te bereiken? Het zijn mensen die een groot gedeelte van hun leven online spenderen. Zelfs tijdens echte ervaringen zoals feestjes en concerten worden de telefoons er constant bij gepakt. Nee, je kunt deze generatie niet meer bereiken met traditionele reclame via TV of radio. En ja, de bullshit-radar ligt bij millennials veel hoger dan bij eerdere generaties. Maar dat betekent niet dat ze niet te bereiken zijn! Je moet deze groep gewoon geen “onzin” verkopen. En op de juiste kanalen aanwezig zijn met een eerlijk verhaal. Eigenlijk best simpel toch?
Meer weten over je doelgroep via het juiste kanaal bereiken met de juiste boodschap? Lees dan onze blog over contentmarketing tijdens de customer journey.