Marketing van de toekomst: User Experience en verantwoord ondernemen op NIMA Marketing Day
Terwijl sommige bedrijven nog steeds een website uit het jaar blok hebben en roepen dat bedrijven niets op social media te zoeken hebben, zitten we anno 2019 toch al in het post-digitale tijdperk. Het is een tijd waarin niet meer alles draait om digitalisering maar menselijkheid weer centraal komt te staan.
Dat betekent dat we marketing in de toekomst weer heel anders moeten aanpakken. Maar hoe dan? Ik ging op 20 juni 2019 naar de NIMA Marketing Day om daarachter te komen!
Het post-digitale tijdperk
“Digital disappears” aldus Tom Goodwin – schrijver van Digital Darwinism en 1 van de 10 voices in Marketing door LinkedIn – die de NIMA Marketing Day opende met zijn keynote. Klinkt als een gedurfde uitspraak, maar als je erover nadenkt is het niet zo gek. Digital is namelijk niet meer een ding op zich, het is de norm geworden. We hoeven niet meer in te bellen als we willen internetten. In het post-digitale tijdperk zijn wij en al onze apparaten altijd online.
Dat betekent ook dat we op een hele andere manier met technologische ontwikkeling omgaan. Het hoeft niet alsmaar steeds meer te worden. Dan krijg je namelijk producten zoals de Juicero, een juicer van $700 met Wi-Fi. Het is niet duidelijk waarom het apparaat een Wi-Fi aansluiting heeft en je kunt er alleen speciale juice packs van een paar dollar in persen (geen vers fruit of andere producten!).
Met dat soort technologie puur ‘omdat het kan’ zijn we klaar. Digitale ontwikkelingen zijn niet meer het doel op zich, maar moeten mens en maatschappij verder helpen. Zodat wij ons weer op onszelf kunnen focussen (bijvoorbeeld met mindfulness apps zoals Headspace ;-)).
User Experience is het nieuwe adverteren
Mensen staan dus weer centraal en dat betekent dat User Experience (UX) het nieuwe adverteren wordt. Digitale technologie is overal, dus daar komen mensen niet meer voor. Ze komen voor de ervaring en die moet dus uitstekend zijn. Zo zie je tegenwoordig steeds vaker een handgeschreven kaartje bij een bestelling en mag je bij sportvoeding-gigant Body & Fit een cadeautje uitkiezen bij je bestelling.
Verantwoord ondernemen
Een ander belangrijk thema in het post-digitale tijdperk is verantwoord ondernemen. Als we mens en maatschappij verder willen helpen ontkomen we hier niet aan. Ik werd er heel blij van om te zien dat er op de NIMA Marketing Day wel 6 presentaties over dit onderwerp waren. Zoals Koen Eising van Alliander zei: “Succesvolle bedrijven willen niet alleen maar geld verdienen”.
Als mens en maatschappij de focus zijn, en mensen duurzaamheid en het behoud van de planeet steeds belangrijker vinden, dan moeten bedrijven iets terug doen. Werd marketing eerst nog gezien als onderdeel – of zelfs oorzaak van – het probleem (meer en meer consumeren), nu moeten we het gaan gebruiken als systeemoplossing. Door het verhaal te vertellen van hoe jouw bedrijf verantwoord onderneemt help je consumenten om de juiste keuze te maken. En hoe meer dit gebeurt, hoe meer bedrijven zich geroepen voelen om verantwoord te gaan ondernemen. Ze kunnen namelijk niet achterblijven en tenslotte verwacht de consument op den duur niets minder.
Bedrijven die hun business inzetten om goed te doen, kun je herkennen aan het label Certified B Corporations. Het doel van deze bedrijven is om een wereldwijde verandering teweeg te brengen in hoe succes in bedrijven bepaald wordt. Voorbeelden van dit soort bedrijven zijn Ben & Jerry’s, Tony Chocolonely en Dopper. Outdoor kledingmerk Patagonia is een ander voorbeeld. Een aantal jaar geleden gebruikte het merk de slogan “Don’t buy this jacket” in haar campagne rondom Black Friday. Het bedrijf wilde mensen duidelijk maken dat ze de jas alleen moesten kopen als ze deze écht nodig hadden.
Human brand
Met mens en maatschappij centraal, wordt het belang van menselijke merken ook steeds groter. Ook Schiphol heeft dat begrepen. Erwin Schaapman vertelde tijdens de NIMA Marketing Day hoe ze voor Schiphol een contentstrategie hebben ingezet. Het doel was om de luchthaven te transformeren van procesgedreven organisatie tot een human brand.
De communicatie van Schiphol werd helemaal omgegooid. ‘U’ werd ‘je’ en de luchthaven vertelt steeds beter wat reizigers kunnen verwachten en hoe ze zich kunnen voorbereiden. Dat gebeurt bijvoorbeeld door in de vluchtinformatie de wachttijd bij de security toe te voegen. Maar ook door middel van leuke reclames die de reiziger informeren over de voorbereiding op hun reis.
Lees ook onze blog Waarom merken menselijk moeten zijn!
Wij zijn klaar voor de toekomst!
Uitstekende User Experience, verantwoord ondernemen en human brands: wij zijn klaar voor de marketing van de toekomst! Jij ook? We helpen je graag met het vertellen van je verhaal aan de juiste doelgroep. Neem contact op met een van onze marketing specialisten. Als jij goed bezig bent is er geen betere vorm van marketing dan het verhaal van jouw bedrijf.
Foto’s in artikel door Jared Rice en Charles Etoroma via Unsplash.