Interessante marketingcases bij Commercial Night
Afgelopen dinsdagavond, 19 april 2016, vond de twaalfde editie van Commercial Night plaats. Commercial Night is een marketing evenement, georganiseerd door Asset | Marketing, de studievereniging van Tilburg University. Dit evenement is gericht op studenten met affiniteit voor marketing. Het thema van deze avond was “interactieve marketing”, waarbij drie zeer interessante sprekers hun cases kwamen bespreken: Wayne Parker Kent, Grolsch en Livewall.
Wayne Parker Kent: samenwerking met KPN
De avond werd afgetrapt door Mark Schoones van Wayne Parker Kent, die een zeer interessante case van KPN uitlichtte. In het jaar dat Hi, het dochterbedrijf van KPN, werd opgeheven, wilde KPN haar merk verjongen om de doelgroep van Hi te kunnen blijven bereiken. Wayne Parker Kent & KPN sloegen vervolgens de handen in elkaar.
Samen met Wayne Parker Kent werd Music State ontwikkeld, een muziekplatform waarbij het ontdekken van urban & dance muziek centraal staat. Veronica, de Sluwe Vos en Bokoesam werden gestrikt om de samenwerking met Music State aan te gaan. Binnen no-time groeide Music State uit tot een contenthub waar muziek & de campagnes van KPN samenkomen.
Naast alle online activiteiten, werd het bezoek ook aangejaagd door actief op festivals aanwezig te zijn. Music State was op verschillende urban & dance festivals aanwezig, met meer dan 300 oplaadpunten en een hippe stand waar via Spotift de nieuwste muziek ontdekt kon worden. Mede door Music State lukte het KPN om haar merk te verjongen en nam het aantal positieve merkassociaties significant toe.
Grolsch: 400-jarig bestaan
Melanie Koning, marketing manager bij Grolsch, gaf na Wayne Parker Kent zeer interessante inzichten in de campagne, naar aanleiding van het 400-jarig bestaan van Grolsch. Grolsch staat, zoals iedereen wel weet, vooral bekend om haar beugelflessen en dit stond dus ook centraal in de campagne omtrent haar 400e verjaardag. Grolsch riep iedereen op om een leuk filmpje te maken waarop men een bierfles open plopte, om zo de verjaardag “met iedereen te kunnen vieren”. Uit de meer dan 100 inzendingen heeft Grolsch de meest originele filmpjes gekozen en in een reclame verwerkt. Deze reclame was op 11 mei vanaf 9 uur op verschillende zenders tegelijkertijd te zien – een roadblock.
Hieronder de reclame van Grolsch.
Livewall
Last but not least: mede-eigenaar van Livewall, Eelco van de Wiel. Tijdens zijn studie Marketing Management kwam hij samen met Frits Mauritz op het idee een social media wall te ontwikkelen. Deze livewall integreert Twitter, Facebook, Instagram, Google Plus op een website of scherm. Nog geen week na het ontstaan van het idee, stonden Eelco en Fritz al met Livewall op de Tilburgse kermis. Dit werd zo’n groot succes, dat enkele maanden na dit evenement Red Bull al op de stoep stond. Ze werden gevraagd om tijdens het Red Bull Ice Crash-evenement met Livewall aanwezig te zijn. Ondertussen is Livewall door verschillende grote ondernemingen, zoals KPN, Sanoma, Adidas en Endemol gebruikt.
Naast de social media wall, heeft Livewall (met het bedrijf IntoApps) ook verschillende apps ontwikkeld. De laatste succesvolle applicatie is Matchcenter, een app gericht op voetbal waarbij je tegen vrienden kunt quizzen, gebaseerd op het gelijknamige tv-programma. Binnen een week waren er meer dan vijf miljoen vragen beantwoord! Daarnaast heeft IntoApps ook de Meerdijk-app ontwikkeld, die vooral gebruikt wordt door de fervente GTST-fans.
De avond werd afgesloten met een interactieve quiz, waarbij tv-commercials centraal stonden. Al met al heeft Commercial Night een interessante avond, met zeer interessante cases / sprekers neergezet.