Online recruitment

Online recruitment: van kwantiteit naar kwaliteit

Je hebt een nieuwe vacature live gezet. Het nieuws is gedeeld op social media, via Indeed is je vacature goed vindbaar en je hebt gelijk ook maar een Google Ads campagne gelanceerd.

Leuk! Nu loopt je mailbox in no time over met sollicitaties. Tenminste, als werkzoekenden je weten te vinden. Maar… de ene kandidaat is de andere niet. Want wat wil je uiteindelijk bereiken? Precies, je wil kwalitatieve kandidaten werven!

Bepaal dus heel goed aan welke harde eisen je kandidaten moeten voldoen. Zorg dat die informatie duidelijk gecommuniceerd wordt en pas je advertentietargeting hier op aan. Maar vergeet ook niet te vertellen waarom de werkzoekende nu juist bij jouw organisatie moet komen werken.

In dit artikel geven we je enkele tips om je online recruitment strategie te richten op kwaliteit, in plaats van kwantiteit.

Campagnes en retargeting

Het begint allemaal met het bereiken van de juiste doelgroep. Zijn de mensen die je wilt bereiken actief op zoek, of bestaat (een deel van) de doelgroep uit mensen met een latente behoefte?

In totaal is één op de acht personen uit de Nederlandse beroepsbevolking (12,5%) actief op zoek naar een nieuwe baan. Ook de groep latente baanzoekers is toegenomen (bron: intelligence-group.nl).

Verplaats je in je doelgroep. Welke online kanalen gebruiken zij om een nieuwe baan te zoeken? Google, LinkedIn en vacaturewebsites zoals Indeed? Of kun je beter inzetten op Instagram en Snapchat, omdat je een jongere doelgroep wilt bereiken, die niet actief op zoek is?

Vaak is het een kwestie van inzetten op meerdere kanalen. Met organische berichten bereik je over het algemeen een stuk minder mensen dan met betaalde campagnes. Een ander voordeel van het inzetten van campagnes, is dat je specifieke mensen kunt targeten. Met name LinkedIn biedt hierbij handige mogelijkheden, zoals advertentietargeting op basis van functietitels, locatie en aantal jaren werkervaring.

Omdat de meeste kandidaten niet direct zullen solliciteren, bijvoorbeeld omdat ze er nog even over willen nadenken of willen overleggen met hun partner, is het belangrijk om onder de aandacht te blijven. Zet daarom retargeting in! Hiermee kun je bezoekers van specifieke delen van je website opnieuw bereiken, bijvoorbeeld via YouTube of Instagram.

LinkedIn aanbevolen vacatures

Voorbeeld LinkedIn aanbevolen vacatures

De kracht van een werken-bij-pagina

Belangrijk is dat de kandidaat alles te weten komt over jouw bedrijf of organisatie. Zo kan hij of zij een bewuste keuze maken voor jou, in plaats van voor een soortgelijk bedrijf. Kortom, creëer een goed ingerichte over-ons- en / of werken-bij-pagina.

Sommige, vaak grotere bedrijven met een divers aanbod vacatures, kiezen er zelfs voor om hier een speciale website voor in te richten. Denk bijvoorbeeld aan werkenbijhema.nl, careers.klm.com en rabobank.jobs. Voor andere organisaties volstaat een pagina op de website, zoals id-t.com/jobs, breda.nl/vacatures en avans.nl/over-avans/werken-bij-avans.

Werken bij Hema

Voorbeeld werken-bij-pagina

Op een werken-bij-pagina kun je onder andere het volgende kwijt:

  • Wervingsvideo om potentiële werknemers een kijkje in de keuken te geven en enthousiast te maken.
  • Ervaringsverhalen van huidige medewerkers.
  • Het verhaal achter je organisatie. De geschiedenis, ambities en cultuur binnen het bedrijf.
  • Laat medewerkers en de plek waar de toekomstige medewerker komt te werken zien in beeld.
  • Uiteraard vermeld je hier ook de openstaande vacatures.
  • Optie voor aanmaken vacature-alert.

Hopelijk overbodig om te vermelden, maar het is ontzettend belangrijk dat je website goed (en snel) functioneert op mobiele apparaten! Mobiele telefoons worden vooral gebruikt om te oriënteren op vacatures en potentiële werkgevers. Het solliciteren zelf gebeurt nog vaak achter een computer.

Stel alvast de belangrijkste vragen

De vacaturetekst die je schrijft moet duidelijk uitleggen wat jij van de kandidaat verwacht én wat er van jou als werkgever verwacht kan worden. Wat is je onderscheidend vermogen? Beantwoord je vacature alle vragen die de kandidaat mogelijk kan hebben over jouw bedrijf en de openstaande functie?

Met de tips in deze blog schrijf je sterke outside-in vacatureteksten die goed vindbaar zijn op Google: Recruitment een handje helpen met online marketing.

Wanneer jij bepaalde zaken op voorhand wil weten, dat kun je een sollicitatieformulier met enkele vragen erin toevoegen. Je vraagt natuurlijk om een motivatie en een CV. Andere zaken die interessant kunnen zijn:

  • Kennis en ervaring op het gebied van…
  • Aantal jaren ervaring met…
  • Waar zie je jezelf over drie jaar?
  • Een linkje naar LinkedIn profiel
  • Een linkje naar een online portfolio

Tip: geef kandidaten de mogelijkheid om hun motivatie in de vorm van een korte video toe te voegen!

Blijf helder communiceren

Hoe transparanter je bent over je bedrijf, vacature en sollicitatieproces, hoe beter je verwachtingen van de kandidaat kunt managen.

Zorg daarom dat het duidelijk is vóór welke datum er uiterlijk gesolliciteerd moet worden op de openstaande functie. En licht toe hoe het sollicitatieproces er verder uitziet. Kijk bijvoorbeeld eens naar het heldere voorbeeld van Coolblue, hieronder.

Coolblue online recruitment

Voorbeeld sollicitatieprocedure

Vraag jezelf ook af hoe belangrijk het is dat de kandidaat vooraf kan zien in welke salarisschaal de functie valt. Je wil voorkomen dat je tijdens het tweede gesprek merkt dat er hele andere verwachtingen waren met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden. Zonde van jouw tijd én die van de kandidaat.

Zorg ervoor dat de sollicitant na het versturen van zijn of haar sollicitatie per mail een bevestiging en uitleg van de volgende stappen ontvangt.

Afhankelijk van de doelgroep kan het interessant zijn om de communicatie niet via e-mail, maar bijvoorbeeld via WhatsApp te laten lopen of via een mobiele app. Een inspirerend voorbeeld: Case: succes met online recruitment voor PlaytoWork

Hulp nodig met online recruitment?

Met de tips uit deze blog kun je je online recruitment strategie verbeteren. Heb je moeite met het vinden van kwalitatieve kandidaten voor je openstaande vacatures? We denken graag met je mee en bieden optimalisatiemogelijkheden voor diverse recruitment platformen.

Bekijk voor meer informatie de pagina online recruitment en vraag vrijblijvend een audit aan.

 

Omslagfoto door KOBU Agency via Unsplash