SEO sweet spot

SEO Sweet Spot

Wil je dat jouw website goed vindbaar is in de organische zoekresultaten van Google? Dan moet je website voldoen aan honderden SEO (zoekmachine optimalisatie) factoren, die te verdelen zijn in drie groepen:

  1. Techniek (on-page)
  2. Inhoud (on-page)
  3. Autoriteit (off-page)

Hoe werkt Google?

Google kijkt zowel naar factoren op je website als daarbuiten. Op die manier bepaalt Google hoe de pagina’s in de zoekresultaten worden gerangschikt op specifieke zoekopdrachten.

De googlebot bezoekt websites door linkjes te volgen, dit wordt ook wel crawlen genoemd. Vervolgens vindt de indexering plaats, waarbij wordt bepaald of een pagina in de index van Google wordt opgenomen. Tot slot bepalen de algoritmes van Google hoe de pagina’s precies worden gerangschikt op de zoekresultatenpagina (ofwel search engine result page, SERP).

SEO Sweet Spot: techniek, inhoud en autoriteit

Op zoek naar de SEO Sweet Spot? Ga aan de slag met zoekmachine optimalisatie en houdt rekening met de techniek, inhoud en autoriteit van je website.

SEO Sweet Spot

1. Technische SEO

Techniek is één van de basiselementen van zoekmachine optimalisatie. Google kijkt hierbij onder andere naar zaken zoals de laadsnelheid van een website, mobielvriendelijkheid, doorzoekbaarheid, code/tekst-verhouding en veiligheid. Een paar van deze zaken zijn hieronder uitgelicht.

Laadsnelheid

De laadsnelheid van een website is erg belangrijk voor SEO. Je kunt de laadsnelheid van je website onder andere checken met de Google Pagespeed Test. Uit de test komen direct handige optimalisatie-tips.

Mobielvriendelijk

Sinds de Google update “Mobile-First Indexing” is het nóg belangrijker dat jouw website goed functioneert op mobiele apparaten. De mobielvriendelijkheid van je website kun je controleren met de Mobielvriendelijke test van Google.

SSL-certificaat

Google kijkt steeds strenger naar de veiligheid van een website en beveiligde websites voorrang geeft in de zoekresultaten. Heeft je website een SSL-certificaat? Kortom, begint jouw site met HTTPS?

Crawlbudget

Het crawlbudget (het aantal webpagina’s dat wordt bezocht door de crawlers van Google) is niet oneindig. Let er daarom goed op dat er voldoende wordt gelinkt naar de belangrijkste pagina’s in je website. En let er ook op dat je geen dubbele pagina’s hebt of dat je hier een ‘canonical’ tag voor instelt, zodat Google weet welke pagina de hoofdpagina is.

Indexatie

Je maakt het Google ook gemakkelijker als je website goed te indexeren is. Voeg sitemaps toe aan je Google Search Console account om hier meer inzicht in te krijgen en laat Google je website fetchen op het moment dat je nieuwe content hebt toegevoegd.

Dit zijn slechts enkele van de honderden technische SEO factoren waarmee je rekening moet houden.

2. Inhoudelijke SEO

Onder inhoudelijke SEO verstaan we de kenmerken op je website die te maken hebben met de content die je aanbiedt. Google kijkt onder andere naar zaken zoals de metadata, H kopjes, tekst, interne links en afbeeldingen.

Metadata

Google gebruikt metadata om beter te begrijpen waar een pagina op je site over gaat. Metadata bestaat uit een meta titel, url en meta omschrijving. Gebruik in de meta titel de belangrijkste zoekterm voor die pagina en gebruik de meta omschrijving om mensen te overtuigen op jouw linkje te klikken.

Content

De content op je website kan bestaan uit onder andere tekst, afbeeldingen en video’s. Let op: Google geeft content die boven de vouw van je website (ofwel hoog in de code) staat meer waarde dan content die lager op je website aanwezig is.

Tip: vergeet de alt tekst niet in te vullen bij je afbeeldingen!

Interne links

Voeg een menu toe aan je website zodat mensen, maar ook Google, gemakkelijk door je site kunnen navigeren. Voeg daarnaast interne links toe in je teksten om naar de belangrijkste pagina’s te verwijzen. Let hierbij ook op welke ankertekst (de tekst die je linkt) je gebruikt.

In de blog SEO voor dummies: de basis van zoekmachineoptimalisatie vertellen we nog veel meer over deze en andere SEO factoren.

Gebruikerservaring

Bij zowel technische als inhoudelijke factoren speelt ook de gebruikerservaring een zeer belangrijke rol. Ziet Google bijvoorbeeld dat veel mensen op jouw linkje in de zoekresultaten klikken, maar dat ze direct na het klikken terugkeren naar de zoekresultaten van Google (bounce) om op een ander linkje te klikken, dan is dat een indicator dat de gebruiker op de eerste site niet heeft gevonden wat hij zocht. Dit soort indicatoren neemt Google ook mee in het ranken van zoekresultaten.

3. Autoriteit

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het helpt je bij het verbeteren van je online autoriteit om zo betere posities in Google te realiseren. Dit gebeurt door links naar jouw website te verkrijgen op andere websites.

Het verkrijgen van relevante, hoge kwaliteit backlinks is moeilijker dan het lijkt. Met slimme SEO monitoringssystemen kun je nagaan op welke websites je concurrenten linkjes hebben laten plaatsen. Daarnaast kun je proberen om links te laten plaatsen naar jouw website op de websites van samenwerkingspartners, klanten etc.

Meer weten over linkbuilding? Lees dan onze blog Linkbuilding: 5 tips uit de praktijk.

Google Mijn Bedrijf pagina

Om je lokale vindbaarheid te verbeteren kun je gratis gebruikmaken van Google Mijn Bedrijf. Hiermee wordt je vermeld op je merknaam en relevante lokale zoekopdrachten naast de zoekresultaten van Google en Google Maps.

Lees verder in onze blog Google Mijn Bedrijf: Zo laat je jouw bedrijf schitteren in de lokale zoekresultaten!

Handige SEO tools

Twee onmisbare tools bij het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie zijn Google Search Console en Google Analytics.

Ga je zelf aan de slag met SEO? Veel succes! En mocht je hulp nodig hebben, neem dan contact op met een van onze SEO experts.

 

Omslagfoto door Jamie Street via Unsplash.