SEO valkuilen bij een nieuwe website

SEO valkuilen bij een nieuwe website

Lees nu onze actuelere blog over dit onderwerp: De 5 grootste SEO valkuilen bij website migraties

 

Wordt er gewerkt aan een nieuwe website die jullie binnenkort gaan lanceren? Vergeet dan niet na te denken over zoekmachine optimalisatie (SEO). Je zal de eerste niet zijn die een webbouwer heeft ingehuurd die vergeet het vinkje ‘indexeer in zoekmachines’ aan te zetten. En dit gebeurt niet alleen bij kleine bedrijven. Nee, ook bij de grote jongens. De nieuwe website van Transavia werd begin vorig jaar gelanceerd maar was vervolgens amper vindbaar in Google. En de pagina’s die nog wel gevonden werden? Die linkten naar een 404 (niet gevonden) pagina. Oeps!

Belangrijk dus, om de SEO valkuilen in de gaten te houden bij het bouwen van een nieuwe website. Want als je site ineens niet meer vindbaar is in Google dan zou het zomaar kunnen dat je klanten, en daarmee omzet, misloopt. In dit artikel vertellen we je meer over de grootste valkuilen en manieren om problemen te voorkomen.

Begin bij je huidige website

Bij het opstellen van een SEO strategie voor je nieuwe website is belangrijk eerst te kijken naar je huidige site. Welke pagina’s scoren goed? Op welke pagina’s komt het meeste verkeer binnen? En via welke zoekwoorden in Google komen je bezoekers op je website?

Volg de volgende stappen om te zorgen dat jouw nieuwe site geen posities in Google verliest:

Stap 1. Breng in kaart welke webpagina’s goed scoren.

In Google Analytics kun je zien via welke pagina’s bezoekers op je site terecht komen. Kijk in de Rapportage onder Gedrag > Site-Inhoud > Alle pagina’s. Daar zie je welke pagina zorgt voor de meeste paginaweergaven. En in een aantal kolommen daar rechts van zie je de Instappunten. Je kunt deze lijst exporteren en delen met je webbouwer.

Stap 2. Zijn er pagina’s die verdwijnen of waarvan de url verandert?

Vraag je webbouwer aan te geven welke van de webpagina’s van je oude site verdwijnen of in de nieuwe site een andere url krijgen. Zit er pagina’s bij die veel verkeer realiseren? Dan is het belangrijk de pagina’s te redirecten met een 301 redirect naar de url van de nieuwe website, waar dezelfde inhoud op staat. Verdwijnt de pagina? Dan kun je de oude url laten redirecten naar een nieuwe (liefst zo relevant mogelijke) pagina. Zo voorkom je dat je bezoeker op een 404 (niet gevonden) pagina belandt en direct je website weer verlaat.

Stap 3. Onderzoek op welke zoektermen je bezoekers op je site komen.

Wordt je huidige website goed gevonden op bepaalde zoektermen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf? Dan is het belangrijk te zorgen dat ook je nieuwe site goed vindbaar blijft wanneer iemand op die zoekterm zoekt in Google. Gebruik belangrijke zoekwoorden in SEO elementen zoals de tekst, titels en meta data. Meer over SEO en content vind je in onze blog Schrijven voor mensen, optimaliseren voor Google. Let niet alleen op short tail, maar ook op long tail zoekwoorden en onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw doelgroep.

Meta data

Think Online heeft speciale software waarmee SEO elementen zoals de meta data kunnen worden geanalyseerd

Kijk ook meteen naar zoekwoorden waarop je zou willen scoren, maar waarop je huidige site nog niet scoort. Je kunt in Google Analytics zien op welke zoekwoorden je bezoekers je site gevonden hebben in de Rapportage onder Acusitie > Zoekmachineoptimalisatie > Zoekopdrachten. Let op, dit werkt alleen wanneer je Google Webmastertools hebt gekoppeld aan Google Analytics. Als je wil weten hoe dit werkt raden we je aan de handleiding Google Analytics te downloaden.

Stap 4. Check je inkomende linkjes.

Via Google Webmastertools kun je nagaan vanaf welke website er wordt gelinkt naar jouw site. En daar kun je ook zien naar welke pagina’s binnen je website precies wordt gelinkt. Zo kun je controleren of er pagina’s tussen zitten die verdwijnen. Je zou de website waarvandaan wordt gelinkt kunnen vragen de linktekst naar een andere pagina binnen je site te linken.

Stap 5. Maak rapportages van de huidige situaties zoals je het ziet in Google Analytics.

Door dit te doen kun je na het live gaan van de site makkelijker controleren wat het effect is. Zie je bijvoorbeeld een daling in het bouncepercentage? Of zie je minder verkeer? En zo ja, via welke bronnen komt er nu minder verkeer? Hetzelfde kun je doen voor je huidige posities in Google, met Google Webmastertools (ofwel Google Search Console).

Je nieuwe website

Natuurlijk is het ook belangrijk te kijken naar je nieuwe website. Zorg dat de pagina’s zowel qua design als technisch goed in elkaar zitten. Hoe is de laadsnelheid? En is je site goed te lezen op mobiele apparaten? Controleer ook de volgende punten samen met je webbouwer.

Mobielvriendelijke test Google

Bron: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Vreemde url’s

Bevat je site url’s met vreemde tekens?

Voorbeeld: https://webshop.hallo.nl/index.php?product=1285&order_by=num_views.

Vraag je webbouwer dan om een oplossing.

Logischer is: https://webshop.hallo.nl/stoelen/fauteuil/.

Vooral Google vindt het belangrijk als er een duidelijke url structuur aanwezig is in je website.

Voorkom duplicate content

Is je nieuwe website klaar om live te gaan? Let er dan op of je site wellicht bereikbaar is op meerdere manieren, bijvoorbeeld zowel via ‘http://‘ als ‘http://www.‘ Als dat zo is kan Google dit zien als duplicate content omdat alle pagina’s op twee manieren te bereiken zijn. Dit kan worden opgelost in de .htaccess van je site. Daar kun je instellen dat de non-www variant automatisch wordt doorverwezen naar de www variant.

Zet je site live

Vaak werken webbouwers online aan een nieuwe website. Ze doen dit door de site wel online te zetten (op een ander domein), maar aan te geven dat zoekmachines de site niet mogen indexeren. Het is dus niet onbelangrijk Google wél toegang te geven zodra de website wordt overgezet.

Sitemap

In Google Webmastertools kun je de sitemap van je site opgeven. Hiermee kun je aangeven welke webpagina’s Google allemaal kan indexeren.

Hou je site in de gaten

Het allerbelangrijkste bij het overgaan op een nieuwe website is het in de gaten houden van de resultaten van je nieuwe website. Dit doe je gemakkelijk via Google Analytics en Google Webmastertools. Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op. We begeleiden bedrijven vaak bij de overgang naar een nieuwe website.

Is jouw nieuwe site klaar voor Google?

Je nieuwe site gaat bijna live. Heb je niet per ongeluk ‘Homepage’ ingevuld als meta titel? En wordt je non-www versie automatisch doorverwezen naar de www-versie? Loop alle valkuilen in dit artikel nog eens na en laat je indien je twijfelt adviseren door onze SEO specialisten. Think Online heeft speciale software waarmee de huidige en de nieuwe website kunnen worden geanalyseerd. Zo kan worden voorkomen dat je in een van bovenstaande SEO valkuilen trapt.