SEO voor dummies: de basis van zoekmachineoptimalisatie
In het artikel SEO voor dummies leggen we je de basis van zoekmachineoptimalisatie uit. Hierbij focussen we ons op on-page factoren waar zoekmachines zoals Google naar kijken. Op basis van ruim 200 factoren stelt Google de zoekresultaten weer wanneer iemand iets opzoekt in de zoekmachine.
Verschil on-page en off-page SEO factoren
Zoekmachines kijken naar on-page en naar off-page factoren om zo te bepalen wie hoger scoort in de zoekresultaten.
On-page
On-page factoren zijn kenmerken van je website. Dit kunnen inhoudelijke kenmerken zijn, zoals de teksten en afbeeldingen die je gebruikt op je website. Maar dit kunnen ook technische kenmerken zijn, zoals de laadsnelheid van je pagina’s en de mobielvriendelijkheid van je website. In deze blog gaan we dieper in op de on-page factoren van zoekmachineoptimalisatie.
Off-page
Off-page factoren zijn kenmerken van buiten je website. Hieronder vallen onder andere social signalen, zoals interactie op Facebook. De belangrijkste off-page factor is backlinks, dat zijn linkjes op andere websites die linken naar jouw site.
Let er goed op dat je alleen kwalitatieve backlinks verzamelt. Een hoop linkjes van startpagina’s heeft minder effect dan een paar linkjes vanaf relevante websites. Te veel links vanaf websites die bomvol links staan kan zelfs een nadelig effect hebben op de zoekmachineoptimalisatie van je website.
Belangrijkste SEO elementen op je website
Veel elementen op je website hebben effect op je ranking in Google. Hieronder vertellen we je over de belangrijkste SEO elementen:
- Meta data
- H koppen
- URL(-structuur)
- Alt tekst
- Interne links
- Content
Wat is meta data?
Meta data is informatie die omschrijft waarover je webpagina gaat. Zoekmachines zoals Google gebruiken deze meta data om beter te begrijpen waar een website over gaat. De meta data bestaat uit:
- Meta titel
- Meta omschrijving
In de meta titel is het belangrijk het zoekwoord (of zoekterm) van de pagina op te nemen. De meta omschrijving gebruik je om mensen over te halen op jouw link te klikken.
Deze twee teksten worden ook gebruikt in de zoekresultaten in Google.
Hoelang mag een meta titel zijn?
Google kijkt naar het aantal pixels van je meta data, niet naar het aantal letters, cijfers of tekens. Voorheen mocht een meta titel maximaal 62 tekens bevatten. Als je titel te lang is wordt de tekst afgebroken door Google. De meta titel mag nu maximaal 512 pixels lang zijn.
Als je website het CMS WordPress gebruikt dan kun je de gratis plug-in Yoast downloaden. Daarmee kun je gemakkelijk aan iedere pagina of bericht in je website meta data toevoegen. De plug-in geeft zelfs aan wanneer de meta titel of omschrijving te lang is.
H koppen
Een tekst op je website voorzie je van H koppen om te zorgen dat de lezer gemakkelijk kan scannen om zo snel te zien waar de pagina over gaat. Ook Google kijkt naar deze H koppen. Logischerwijs begin je bovenaan met een H1 kop die aangeeft waar de pagina over gaat. Vervolgens voeg je een alinea toe onder de H1 kop. Daarna ga je de tekst verder verdiepen met H2 koppen en wanneer het logisch is gebruik je onder de H2 koppen ook H3 koppen (en H4, H5 en H6).
Voorbeeld structuur webpagina met H koppen
Hieronder vind je een voorbeeld van een webpagina met H koppen.
- H1 kop: Tafels
- H2 kop: Salontafels
- H3 kop: Vierkante salontafels
- H2 kop: Eetkamertafels
- H2 kop: Bijzettafels
- H3 kop: Ronde bijzettafels
- H4 kop: Witte ronde bijzettafels
- H3 kop: Ronde bijzettafels
- H2 kop: Salontafels
URL(-structuur)
De url van je website bestaat meestal uit je domeinnaam (think-online.nl) met daarachter de titel van de pagina. Bijvoorbeeld: https://www.think-online.nl/zoekmachine-optimalisatie. Het is verstandig om een logische naam te kiezen voor de pagina, waarbij je ook rekening houdt met zoekwoorden. Heb je een pagina’s die valt onder de hoofdpagina? Neem die dan ook op in de url. Bijvoorbeeld: https://www.think-online.nl/zoekmachine-optimalisatie/seo-audit/. Dit zorgt voor een overzichtelijke structuur. En dat ziet Google graag.
Alt tekst
Naast tekst voeg je aan je website waarschijnlijk ook afbeeldingen toe. Omdat Google niet echt kan zien wat er op de afbeelding staat moet de zoekmachine dat kunnen lezen in de code. Voeg daarom altijd een alt tekst toe aan je afbeelding. Heb je een afbeelding van een steigerhouten tafel op de pagina over steigenhouten tafels, dan is een logische naam voor de afbeelding: Steigerhouten tafel met metalen frame.
Interne links
Voeg een duidelijk menu toe aan je website zodat mensen, maar ook zoekmachines, gemakkelijk door je site kunnen navigeren. Voeg daarnaast interne links toe in je teksten. Wanneer je naast steigerhouten tafels ook stoelen verkoopt kun je op de pagina over steigerhouten tafels ook kort vertellen dat je ook stoelen verkoopt en in die tekst linken naar de pagina over stoelen.
Content
Misschien wel het belangrijkste SEO element op je website is de content. De content op je website kan bestaan uit tekst, afbeeldingen, video’s en andere rich media. Uit de content moet blijken waar de pagina over gaat. Google geeft content die boven de vouw van je website (ofwel hoog in de code) staat meer waarde dan content die lager op je website aanwezig is. Boven de vouw wil zeggen: hetgeen wat in beeld te zien is voordat een websitebezoeker gaat scrollen.
Mensen hebben een gemiddelde aandachtsspanne van 7 seconden. Probeer dus te zorgen dat het direct duidelijk is waar je tekst over gaat en vertel in de eerste paar zinnen van de pagina meteen je belangrijkste boodschap. Door daarna een sterke call to action te gebruiken stimuleer je mensen verder te klikken of een bepaalde actie te laten ondernemen.
Gebruik de voor jouw bedrijf belangrijke zoekwoorden in de tekst. Maar pas op! Overdrijf hier niet mee want dan heeft het het tegenovergestelde effect.
Belangrijke SEO kenmerken
Om websites te ranken kijkt Google ook naar SEO kenmerken zoals de techniek, inhoud en bezoekers van je website. Hieronder lichten we deze drie kenmerken verder toe.
Techniek
Google geeft websites die mobielvriendelijk zijn en snel laden voorrang in de zoekresultaten. Google heeft verschillende handige tools waarmee je je website kunt testen. Blijkt je website (nog) niet mobielvriendelijk genoeg te zijn? Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om gebruik te maken van AMP.
Je maakt het Google ook gemakkelijker als je website goed te indexeren is. Voeg dus sitemaps toe aan Google Search Console en laat Google je website fetchen op het moment dat je nieuwe content hebt toegevoegd. Dat zorgt ervoor dat je in een wachtrij wordt geplaatst waardoor je nieuwe pagina’s sneller worden geïndexeerd door Google.
Inhoud
Zorg voor unieke content en update je website regelmatig. Denk na over content die je doelgroep interessant vindt en stimuleer websitebezoekers door te klikken naar andere pagina’s. Met bijvoorbeeld een video kun je bezoekers langer op je website houden.
Bezoekers
Een erg belangrijk SEO kenmerk is het gedrag van de bezoekers van je website. Hoeveel pagina’s bezoeken ze? Hoe lang is de gemiddelde sessieduur? En hoe hoog is het bouncepercentage van je site? Deze websitestatistieken kun je terugvinden in je Google Analytics account, mits de tracking-code op je website aanwezig is natuurlijk.
Verder met zoekmachineoptimalisatie?
Klaar met het lezen van het artikel SEO voor dummies en toe aan meer informatie om je website te optimaliseren? Bekijk dan op onze website het overzicht online marketing trainingen. Direct hulp nodig met SEO? Neem contact op met een van onze specialisten.