AdWords

FCB-grid: Zo schrijf je de effectiefste advertentieteksten voor AdWords

Zoekwoorden, oftewel termen die mensen intypen in Google, zijn ontzettend belangrijk om te begrijpen wat mensen willen. Ze kunnen je helpen om erachter te komen hoe je het beste je producten kunt adverteren. Vandaar dat de focus als het om advertentieteksten gaat zoveel ligt op het maken van een goede lijst met zoekwoorden die je in je teksten kunt verwerken. Maar zijn zoekwoorden alleen wel genoeg om je klanten aan te sporen om je producten te kopen?

Zoekwoorden in je AdWords-campagne

Misschien herken je dit wel: je bent al een tijdje lekker bezig met een AdWords campagne in het Google zoeknetwerk. Je hebt onze AdWords checklist gelezen en weet daardoor alles over het gebruik van zoekwoorden in je advertenties. Daarnaast ben je ook op de hoogte van het belang van uitsluitingszoekwoorden. Toch bereik je niet helemaal de resultaten die je had gehoopt. Hoe komt dit?

Zoekwoorden vertellen wel wat mensen willen maar niet waarom. Elk product is anders en wordt om een andere reden gekocht. Per product moet je personen dus op een andere manier benaderen om ze aan te spreken en hun aandacht te trekken. Je kunt vast een hoop redenen bedenken waarom mensen jouw product zouden kopen. Nu is het nog de kunst om deze effectief te gaan gebruiken.

Download de checklist AdWords!

[email-download download_id=”5706″ contact_form_id=”5704″]

De FCB-grid

Hoe kun je met je AdWords-campagnes inspelen op de verschillende redenen die mensen hebben om producten te kopen? Met behulp van de FCB-grid! De FCB-grid is een matrix die in 1980 werd bedacht door de senior vice president van het reclamebureau Foot, Cone and Belding. Met de matrix kun je bepalen met welke achterliggende reden consumenten producten kopen.

Hoe werkt de FCB-grid?

FCB-grid

Zoals je kunt zien heeft de FCB-grid 2 dimensies. Denken/voelen aan de ene kant en hoge/lage betrokkenheid aan de andere kant. De denken/voelen dimensie gaat over of een product een rationele of emotionele reactie oproept. Hoge/lage betrokkenheid heeft te maken met hoeveel iemand tijdens de aankoop investeert om echt tot de juiste keuze te komen.

Alle producten en diensten kun je indelen op deze dimensies. Een ijsje scoort bijvoorbeeld hoog op voelen en heeft een lage betrokkenheid. Een hypotheek daarentegen heeft een hoge betrokkenheid en roept een rationele reactie op. Als je weet in welke van de 4 kwadranten een product valt kun je bepalen hoe je de consumenten het beste kunt benaderen.

Grofweg zijn alle producten dus in 4 verschillende groepen in te delen. Elke soort wordt door de consument op een andere manier benaderd. Daar kun je in je advertentieteksten mooi op inspelen!

1. Informatief: denken – voelen – doen

Kwadrant 1 scoort hoog op betrokkenheid en de producten roepen een rationele reactie op. In deze categorie verwerken consumenten informatie in de volgende volgorde: denken – voelen – doen. In deze gevallen wil je eerst zoveel mogelijk leren over het product. Na een tijd van zoeken en vergelijken ga je na hoe je je erbij voelt en uiteindelijk wordt de beslissing gemaakt. Je kunt hierbij denken aan een verzekering, een wasmachine of een bankrekening.

Hoe gebruik je dit in je AdWords-campagne?
Als je advertentieteksten gaat schrijven voor producten uit deze categorie is het belangrijk om in te spelen op de behoefte aan informatie van consumenten. Communiceer duidelijk de belangrijkste USP’s en maak duidelijk welk probleem jouw product op kan lossen. Zorg er ook voor dat je landingspagina extra informatie geeft. Leg bijvoorbeeld uit hoe het product werkt of geef verschillende gebruiksvoorbeelden.

2. Affectief: voelen – denken – doen

Bij de producten in kwadrant 2 is de betrokkenheid ook hoog maar wordt als eerste een emotie opgeroepen voordat je erover na gaat denken. De volgorde waarin de consument informatie verwerkt is hier: voelen – denken – doen. Dit zijn producten als parfum, een duur horloge of een bril.

Hoe gebruik je dit in je AdWords-campagne?
Advertenties voor affectieve producten moeten vooral inspelen op de emotie van de consument. Je kunt dit doen door middel van slimme advertentieteksten maar beelden werken beter als je emoties op wilt roepen. Kies voor deze producten dus liever voor Display advertenties die gebruik maken van mooie beelden.

3. Gewoontegedrag: doen – denken – voelen

Kwadrant 3 scoort laag op betrokkenheid en hoog op de rationele dimensie. Door de lage betrokkenheid koop je eerst een product voordat je er verder over nadenkt. In deze situaties vertonen consumenten gewoontegedrag en verwerken ze de informatie als volgt: doen – denken – voelen. Voedsel en huishoudelijke producten zijn hier een goed voorbeeld van, deze producten koop je vaak uit gewoonte, zonder er uitgebreid over na te denken.

Hoe gebruik je dit in je AdWords-campagne?
Omdat consumenten deze producten uit gewoonte kopen hoef je hier dus niet uitgebreid op de voordelen van het product in te spelen. Men kent deze namelijk al. De consument zal daarom ook zelden expliciet op zoek zijn naar je product en je advertenties hoeven niet meer dan een reminder te zijn. Ook hier kan het daarom verstandig zijn om in plaats van tekstadvertenties te werken met Display advertenties.

4. Zelfvoldoening: doen – voelen – denken

De producten in kwadrant 4 zijn vooral hedonistische producten, aangezien de betrokkenheid laag is maar de producten wel een emotionele reactie oproepen. Consumenten kopen deze producten uit gevoel en de volgorde van informatieverwerking is dan ook: doen – voelen – denken. Drank, sigaretten en snoep zijn hier goede voorbeelden van.

Hoe gebruik je dit in je AdWords-campagne?
Omdat hedonistische producten worden gekocht zonder dat er van tevoren over na wordt gedacht is het hier belangrijk om de aandacht van de consument te trekken. Zorg dat je advertentietekst opvalt tussen de concurrentie en zorg ervoor dat je aanbiedingen en acties duidelijk communiceert.

Gebruik meer dan alleen zoekwoorden voor je AdWords-campagne

Voor effectieve AdWords-campagnes moet je niet alleen weten wat mensen willen, maar ook waarom ze dit willen. Alleen uitgaan van een lijst zoekwoorden is daarom niet genoeg om de consument te boeien met je advertenties. Bedenk per product dat je verkoopt in welk kwadrant deze valt en zorg dat je advertenties daarop aansluiten. Op deze manier bereik je mensen niet alleen met het juiste product maar ook met de juiste boodschap!

Wil je graag zelf aan de slag met het maken van effectieve AdWords-campagnes? Schrijf je dan aan voor onze Google AdWords training of neem contact op met een van onze AdWords specialisten. Ben je al een tijdje bezig met adverteren via Google AdWords en wil je graag weten wat er beter kan? Vraag dan een AdWords audit aan en wij nemen je campagnes uitgebreid onder de loep!