Event tracking Google Analytics met Google Tag Manager
In Google Analytics is het mogelijk om acties van websitebezoekers te analyseren met behulp van event tracking. Je kunt een stukje code toevoegen waarmee wordt gemeten of iemand op een button klikt of wanneer iemand een video afspeelt. De gegevens die via de event tracking codes worden verzamelt vind je terug in Google Analytics in het tabblad Rapportage onder Gedrag > Gebeurtenissen.
Event tracking wordt ook veel gebruikt om te meten hoe vaak er wordt geklikt op links die verwijzen naar pagina’s buiten de website waarop ze te vinden zijn (uitgaande links). De gegevens die worden verwerkt door de event tracking code kunnen worden vergeleken en gecombineerd met andere data zoals de afkomst van het verkeer. Klikken bezoekers uit Facebook of organische bezoekers vanuit Google vaker op je button?
Google Tag Manager
Je kunt je webbouwer de event tracking codes in je website laten plaatsen. Maar het kan veel gemakkelijker. Namelijk met de Google Tag Manager (GTM). Zorg er allereerst voor dat de code van de Google Tag Manager in je website wordt geplaatst. En dat je Google Analytics trackingcode wordt toegevoegd aan het GTM account. Meer hierover lees je in onze blog Google Tag Manager instellen.
Een ander groot voordeel van event tracking met Google Tag Manager is dat er minder code in de website hoeft te worden geplaatst. Wanneer je je webbouwer inline code laat plaatsen om de events te meten zorgt dat voor een scheven code / tekst verhouding. En dat werkt niet mee aan de zoekmachineoptimalisatie van je website! Tot slot is het eenvoudiger om dingen over de hele website in één keer aan te passen via Google Tag Manager.
Download de Google Tag Manager handleiding 2018
Update 12 februari 2018.
De Google Tag Manager handleiding kun je kopen en vervolgens direct downloaden via onze website Slimmer Online. In deze handleiding leggen we je onder andere uit hoe je gebeurtenissen moet meten, conversiecode moet plaatsen en e-commerce tracking kunt instellen via de Tag Manager.
Gebeurtenissen bijhouden in Google Analytics
Je wilt gebeurtenissen of events bijhouden in Google Analytics. Bijvoorbeeld omdat je wilt weten hoe vaak er op een link of button wordt geklikt. Daarvoor moet je een trigger en een tag toevoegen aan je website via Google Tag Manager.
In de rapportage van Google Analytics wordt weergegeven onder welke categorie de gebeurtenis valt en om welke actie het gaat. Dat zijn de twee elementen die verplicht toegevoegd moeten worden. Daarnaast kunnen er optioneel nog andere elementen worden toegevoegd. Hieronder geven we je een overzicht van alle elementen:
- Categorie (verplicht)
- Actie (verplicht)
- Label
- Waarde
Stappenplan gebeurtenissen instellen via Google Tag Manager
Stap 1. Variabelen
Voordat je begint met het instellen van de gebeurtenissen in je Google Tag Manager account moet je een aantal variabelen configureren. Selecteer alle items onder ‘Klikken’.
Stap 2. Triggers
Stel de trigger voor je gebeurtenis in. Bijvoorbeeld een klik op een uitgaande link. Hiervoor sluit je alle links die je domeinnaam bevatten uit (vergeet ook niet tel: en mailto: uit te sluiten).
Stap 3. Tags
Stel de tag voor je gebeurtenis in. Vul de naam van de gebeurtenis in en kies bij actie en label variabelen zoals de Click URL en Page URL. Dit zijn de gegevens die je in Google Analytics terug ziet.
Stap 4. Opslaan en testen
Nu je je gebeurtenis hebt ingesteld kun je via de voorbeeldmodus testen of dat wat je hebt ingesteld werkt.
Stap 5. Google Analytics
Als alles goed is ingesteld kun je (ook real time) je gebeurtenissen bijhouden in Google Analytics en vergelijken. De gebeurtenissen vind je in Google Analytics in je Rapportage onder Gedrag > Gebeurtenissen > Topgebeurtenissen. Een gebeurtenis of event kun je ook als doel instellen in Google Analytics. Dit doel kun je eventueel als conversie instellen in Google AdWords.
Google Tag Manager handleiding downloaden
Meer over het instellen van de gebeurtenissen vind je in de Google Tag Manager handleiding. Download ‘m nu!
De Google Tag Manager handleiding kun je kopen en vervolgens direct downloaden via onze website Slimmer Online.