google ranking factoren

Wat zijn de Google ranking factoren?

Als je je website hoger wil laten scoren in de online zoekmachine Google dan moet je rekening houden met een aantal ranking factoren. Naar schatting zijn dit 200 factoren. Door te voldoen aan deze factoren wordt de kans groter dat je site hoger in de organische zoekresultaten komt. We noemen de belangrijkste Google ranking factoren in deze blog.

De belangrijkste ranking factoren van Google:

  1. Content
  2. SEO elementen
  3. Backlinks
  4. Social media
  5. Gebruikers

1. Bied kwalitatieve content aan op je site

Niets is zo belangrijk als het aanbieden van relevante content op je website. Zorg voor unieke teksten en hou je doelgroep goed voor ogen: wat willen zij weten? Google houdt van websites die regelmatig nieuwe content plaatsen. Laat zien dat je actief bent, plaats regelmatig nieuwe berichten op je site. Als je een tekst schrijft zorg dan dat je relevante termen gebruikt, minimaal 400 woorden typt en gebruik maakt van rich media (foto, video, slideshow).

2. SEO elementen

Er zijn veel SEO elementen waarmee je direct aan de slag kunt. Door zoekmachine optimalisatie (SEO) komt je website hoger in de zoekresultaten van Google. Let goed op de volgende elementen:

  • Gebruik voldoende zoekwoorden in de meta titel en beschrijving, de tekst, H koppen, URL en alt tags van afbeeldingen.
  • Maar maak het niet te spammy: keyword-stuffing werkt averechts!
  • Hou de laadsnelheid van je website in de gaten
  • Zorg voor een optimale interne linkstructuur. Zo ‘ziet’ de zoekrobot van Google je belangrijkste pagina’s
  • Een pagina die in het URL pad dichtbij de home pagina staat krijgt meer waarde
  • Maak gebruik van https:// (een beveiligde verbinding) in plaats van http://

3. Backlinks van waardevolle sites

De kwaliteit en kwantiteit van backlinks, linkjes op andere websites, is nog altijd zeer belangrijk voor de ranking in Google. Het gaat vooral om de kwaliteit van de linkjes. Koop dus geen linkjes op ‘linkfarms’. Het verzamelen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd.

4. Social media wordt steeds belangrijker

Social media zijn ook belangrijk voor je ranking. Als je regelmatig zorgt voor nieuwe content op je website, deel deze pagina’s dan ook op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, YouTube of Google+. Bedenk je wel dat ieder social media geschikt is voor andere boodschappen. Heb je een bedrijf? Meld je dan ook aan op Google Mijn Bedrijf. Je bedrijf is dan te vinden in Google Maps en er is extra informatie te vermelden zoals openingstijden en recensies.

5. Signalen die gebruikers geven

Er is een relatie tussen click-trough rates (CTR), bouncepercentage (gemiddeld is 30% – 40%) en de tijd die een gebruiker op je website is en de ranking van je site. Bij de betere websites is de CTR en time-on-site aanzienlijk hoger. En het bouncepercentage is uiteraard lager bij betere websites. Ga dus na waarom mensen weg klikken als ze op je landingspagina terecht komen. Gegevens over CTR, bouncepercentage en ander gedrag van de gebruiker kun je bekijken in Google Analytics.

Optimaliseer je website

Met de ranking factoren van Google in het achterhoofd kun je beginnen met de optimalisatie van je website. Een extra tip: zorg dat je website ‘mobielvriendelijk’ is. Ook dit neemt Google namelijk binnenkort (vanaf 21 april 2015) mee als ranking factor.