Google

Zoekmachine optimalisatie: do’s & don’ts

Voldoet jouw website aan de richtlijnen van Google? Heb je de site zo geoptimaliseerd, met behulp van zoekmachine optimalisatie, dat ‘ie goed gevonden wordt in ’s werelds bekendste online zoekmachine? Online marketing is erg belangrijk, dat weet je, dus heb je een mooie website laten bouwen. Maar weten mensen je website te vinden? Kom je hoog in de zoekresultaten van Google? Een hoge positie in Google betekent veel relevante bezoekers. Er zijn echter zoveel websites dat het niet vanzelfsprekend is dat jouw website goed vindbaar is. De oplossing? Zoekmachine optimalisatie!

Richtlijnen Google

Een website moet voldoen aan een aantal voorwaarden om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Er zijn honderden factoren waarmee wordt bepaald welke websites het meest relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht. Google geeft de volgende richtlijnen:

  1. Technische voorwaarden. Denk hierbij aan snelheid, opbouw van de broncode, meta data en rich snippets.
  2. Inhoudelijke voorwaarden. Heeft je site voldoende tekst en is deze tekst uniek? Komen er voldoende zoekwoorden in voor en is de content gevarieerd? En erg belangrijk: hoe is de interne link structuur?
  3. Autoriteit. Heeft je website een natuurlijk backlinkprofiel? (Backlinkprofiel: links vanaf andere relevante website en activiteiten op sociale media)

Do’s

  • Hou je aan de richtlijnen van Google. Zorg voor een mix van goede, relevante content en hou de lezer goed in het oog. Ook is het verstandig een Google+ bedrijfspagina aan te maken. Hierdoor wordt je bedrijf beter vindbaar in de zoekresultaten en in Google Maps.
  • Vraag een SEO audit aan. Veel online marketing bureau’s bieden SEO audits aan waarmee je een overzicht krijgt van de kansen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
  • Je kunt natuurlijk ook eerst zelf aan de slag. Bekijk je website eens met Google Search Console. Dit is een hulpprogramma van Google waarin je inzicht krijgt in hoe de zoekmachine jouw website ziet. Tevens geeft Google tips en aanbevelingen hoe je je website kunt optimaliseren.

Don’ts

  • Koop geen linkjes bij een link farm! Een link farm is een website die enkel bestaat linkjes. Het zijn vaak websites zonder duidelijk onderwerp. In plaats daarvan kun je het volgende doen: ga op zoek naar goede websites waarvoor je een blog bericht kan en mag schrijven. In deze blog, met relevante en unieke content, plaats je een linkje naar jouw site.
  • Hou in de gaten welke websites linken naar jouw site. Gelinkt worden aan een linkpartner met een slechte reputatie is niet goed voor je website.  Met Google Webmaster Tools kun je zien vanuit welke sites wordt gelinkt naar jouw website.
  • Maak je website niet te spammy! Het is verstandig zoekwoorden op te nemen in de teksten die je schrijft voor je website. Maar overdrijf niet. Google zal dit niet waarderen. Wat je wel moet doen: zoekwoorden (met mate) op nemen in de tekst, links, H-koppen en Meta data.

Zoekmachine optimalisatie: hoger in de organische zoekresultaten!

Met zoekmachine optimalisatie komt je website hoger in de organisatie zoekresultaten van Google. Hulp nodig? We denken graag met je mee! Naast organisch zoekverkeer kun je ook eens denken aan betaald zoekverkeer via Google AdWords. En ben je al actief op sociale media? Bekijk en combineer alle mogelijkheden die je online hebt en laat geen kansen liggen!