LinkedIn Carrousel Ads

Adverteren op LinkedIn: wat moet je weten?

Wil je online een zakelijke doelgroep bereiken? In dat geval is adverteren op LinkedIn een goede optie. Of je nu een belangrijk nieuwtje, een gave video, een inspirerende blog of een vacature wil delen, het kan allemaal! Op LinkedIn kun je je advertenties specifiek targeten op basis van onder andere functietitels van je doelgroep, het aantal jaren werkervaring, de genoten opleiding of de branche waarin ze werkzaam zijn. Je huidige websitebezoekers opnieuw bereiken (retargeten)? Ook dat is mogelijk.

LinkedIn is wereldwijd het grootste business to business (b2b) netwerk en ook in Nederland erg populair. Ten opzichte van Facebook en Instagram is het nadeel van LinkedIn dat advertentiekosten relatief hoog zijn. Maar het voordeel is dat het er wel mogelijk is om een zakelijke doelgroep te bereiken die veel specifieker en relevanter is!

In deze blog leggen we uit hoe LinkedIn Ads werkt en waar je op moet letten als je begint met de promotie van je bedrijf via dit zakelijke netwerk.

Wat heb je nodig?

Om te adverteren op LinkedIn heb je een persoonlijk profiel, bedrijfspagina en een advertentieaccount nodig.

Vervolgens doorloop je de volgende stappen:

  • Bepaal de doelstelling van je campagne
  • Kies de targetingopties
  • Kies een advertentievariant
  • Bepaal het budget en de looptijd
  • Stel de biedingen in
  • Voeg conversies toe (niet verplicht)
  • Maak een advertentie of kies een bestaand bericht om te promoten

Adverteren op LinkedIn

Doelstellingen LinkedIn Ads

Soorten LinkedIn advertenties

Op LinkedIn heb je de keuze uit verschillende advertentievarianten. Voor welke soort advertentie je gaat is afhankelijk van zaken als je doelstelling en je boodschap.

  • Gesponsorde content
  • Tekstadvertenties
  • Spotlight-advertenties
  • Berichtadvertenties

Gesponsorde content

Deze advertentievorm is geschikt om de naamsbekendheid van jouw bedrijf, product of dienst te verhogen, hoogwaardige leads aan te trekken en relaties op te bouwen met je klanten. Je advertentie wordt weergegeven op alle devices (mobiel, tablet en desktop).

Met deze advertentievorm bereik je LinkedIn-leden in de LinkedIn feed. Dit is de plaats die het meest door de bezoekers wordt bekeken. Doordat je advertentie op de homepage verschijnt tussen organische posts (niet-betaalde berichten) van connecties en bedrijven, valt het minder op dat het om een gesponsord bericht gaat dan bij tekstadvertenties.

Kies voor een advertentie met één enkele afbeelding, een advertentie met een serie afbeeldingen (afbeeldingencarrousel) of een videoadvertentie.

adverteren op linkedin linkedin adverteren

Voorbeelden gesponsorde content

Tekstadvertenties

Tekstadvertenties worden in de rechterkolom of bovenaan LinkedIn-pagina’s vertoond. Het voordeel van een tekstadvertentie is dat deze makkelijk te maken is. Een tekstadvertentie is voorzien van een titel en een omschrijving. Ook kun je een afbeelding bij de advertentie plaatsen. Het nadeel is dat ze minder opvallen dan de gesponsorde updates.

adverteren op linkedin

Voorbeelden tekstadvertenties

Spotlight-advertenties

Spotlight-advertenties (dynamische advertenties) zijn gepersonaliseerde advertenties die zijn afgestemd op je doelgroep op basis van hun eigen LinkedIn-profielgegevens, zoals een profielfoto, bedrijfsnaam of functietitel.

Berichtadvertenties

Een berichtadvertentie (gesponsorde InMail) is niets anders dan een gesponsord privébericht. Met deze advertentievorm kun je gericht berichten versturen naar personen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Deze berichten worden verzonden in naam van een persoon.

Het nadeel is dat je doelgroep minimaal 1.000 personen moet bevatten en je niet kunt retargeten op individuen. Het grote voordeel van deze advertentievorm is dat je het veel persoonlijker kunt maken, vergeleken met de andere advertentievormen.

In een berichtadvertentie kun je aangepaste velden toevoegen zoals de voor- en/of achternaam van de ontvanger. Nadat je een berichtadvertentie gemaakt hebt, stel je de targeting in op de manier zoals je gewend bent op LInkedIn. Hieronder vertellen we je meer over de targetingopties.

LinkedIn advertenties

Soorten LinkedIn advertenties

Targetingopties

Het grote voordeel van LinkedIn zijn de specifieke targetingopties. Richt je advertenties op een bepaalde doelgroep door de volgende targetingopties in te vullen:

Waar bevindt je doelgroep zich?

  • Locaties
  • Taal

Wie is je doelgroep?

Voeg doelgroepcriteria toe zoals functietitel, bedrijfstak of vaardigheden:

  • Functietitel
  • Aantal jaren werkervaring
  • Vaardigheden
  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfsgrootte
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Studierichtingen
  • Titels/graden
  • LinkedIn groepen

Ook kun je gematchte doelgroepen toevoegen, hierbij gebruik je gegevens om bezoekers van je website of bekende contacten en accounts opnieuw te bereiken.

Kosten adverteren op LinkedIn

In verhouding tot adverteren op Facebook of Instagram zijn de kosten van LinkedIn flink hoger. Het minimale advertentiebudget per dag is €10, terwijl we meestal adviseren om meer in te zetten.

Direct inzichten

Via het LinkedIn advertentieaccount krijg je direct inzicht in je advertenties. Hier kun je ook direct bijsturen als dat nodig is. Google Analytics kan helpen bij het verkrijgen van meer inzicht in de resultaten.

LinkedIn Insight Tag

Met de LinkedIn Insight Tag kun je gemakkelijk conversies bijhouden op je website, zoals het aantal ingevulde contactformulieren na het doorklikken op een advertentie. Zo kun je goed analyseren wat het rendement van je LinkedIn advertenties is.

Aan de slag met adverteren op LinkedIn?

Heb jij een zakelijke doelgroep en denk je dat adverteren op LinkedIn iets voor jouw bedrijf is? Denk je dan eerst heel goed na over je boodschap. Je advertentie moet de doelgroep voldoende prikkelen zodat zij doorklikt naar je website. Maar daar houdt het niet op. De landingspagina moet aansluiten bij de advertentie en voorzien zijn van nuttige informatie en een heldere call to action.

Heb je hulp nodig bij het bedenken van een LinkedIn marketing strategie? Neem dan
contact met ons op. We denken graag met je mee!