Pinterest strategie

Pinterest contentstrategie opzetten: 7 tips

Heb je Pinterest al eens overwogen voor je bedrijf? Weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je een start gemaakt maar loopt het nog niet? In deze blog lees je hoe je Pinterest succesvol inzet voor je bedrijf.

Pinterest is uitgegroeid tot een krachtig platform. Op Pinterest zijn mensen actief op zoek naar nieuwe ideeën en nieuwe producten. Een ideaal moment dus om van je te laten horen en zien!

Een aantal Pinterest feitjes:

  • Meer dan 300 miljoen mensen wereldwijd maken iedere maand gebruik van Pinterest.
  • 98% van de pinners geeft aan nieuwe dingen te proberen die ze op Pinterest hebben gezien.
  • 97% van de zoekopdrachten op Pinterest zijn merkloos. Dat geeft je de mogelijkheid om je merk vroeg in het besluitvormingsproces te laten zien. Je merk biedt misschien wel het idee waarnaar ze op zoek zijn.
  • 83% van de pinners wereldwijd geeft aan een aankoop te hebben gedaan nadat ze content van merken op Pinterest hebben gezien.

Bron: Pinterest seasonal insights 2019. Bovenstaande statistieken suggereren dat je kunt profiteren van het enorme aantal betrokken gebruikers. Maar de vraag is: hoe doe je dat precies?

Populaire zoektermen en cijfers per thema / levensgebeurtenis:

Om je een idee te geven van een aantal populaire zoektermen en het aantal pins dat jaarlijks wordt opgeslagen, hebben we hieronder een onderverdeling gemaakt voor een aantal thema’s en levensgebeurtenissen.

  • Nieuwjaar: per jaar worden 183 miljoen pins opgeslagen en er wordt 14 miljoen keer gezocht op gerelateerde zoektermen. Populaire zoektermen zijn: outfit ideeën voor oudejaarsavond, nagels voor nieuwjaar, citaten voor nieuwjaar en resolutie voor nieuwjaar.
  • Valentijnsdag: per jaar worden 439 miljoen pins opgeslagen en er wordt 56 miljoen keer gezocht op gerelateerde zoektermen. Populaire zoektermen zijn: valentijnsdag kaarten en valentijnsdag ideeën voor kinderen.
  • Pasen: per jaar worden 386 miljoen pins opgeslagen en er wordt 38 miljoen keer gezocht op gerelateerde zoektermen. Populaire zoektermen zijn: paasei decoratie, paasmand ideeën voor jongens, voorjaar, paasdiner ideeën en paasdessert.
  • Trouwseizoen: per jaar worden 3 biljoen pins opgeslagen en er wordt 1 biljoen keer gezocht op gerelateerde zoektermen. Populaire zoektermen zijn: bruids douche-ideeën, vrijgezellenfeest ideeën en verlovingsfoto’s.
  • Een nieuw huis: per jaar worden 305 miljoen pins opgeslagen en er wordt 30 miljoen keer gezocht op gerelateerde zoektermen. Populaire zoektermen zijn: onroerend goed, schoonmaak hacks, verpakkingstips voor verhuizen en opruimen.
  • pensioen: per jaar worden 22 miljoen pins opgeslagen en er wordt 3 miljoen keer gezocht op gerelateerde zoektermen. Populaire zoektermen zijn: pensioen feest decoraties, pensioen geschenken, grappige pensioen citaten, pensioen cakes.

Bron: Pinterest seasonal insights 2019. Meer inzichten vind je in de PDF!

1. Stel doelen

Ben je klaar om met je Pinterest-contentstrategie aan de slag te gaan? Om te beginnen: stel (realistische) doelen! Wat verwacht je uit je inspanningen te halen? Wil je bijvoorbeeld meer zichtbaarheid realiseren of wil je meer verkeer naar je website genereren? Pinterest kan een specifieke rol spelen bij het bereiken van de belangrijkste doelen van je overkoepelende online marketingstrategie.

Het See, Think, Do, Care-model van Google is een handig model om de customer journey van je klanten in kaart te brengen. Het model geeft de verschillende fases van de klantreis aan. Het is belangrijk om in iedere fase van de klantreis aandacht aan je potentiële klant te besteden.

2. Begin met het optimaliseren van je Pinterest bedrijfsprofiel

Begin met het optimaliseren van je Pinterest profiel. Belangrijk is om je merkimago nauwkeurig weer te geven. Houd hierbij de bezoeker in je achterhoofd. Krijgt men een duidelijk beeld van waar je merk voor staat en wat ze kunnen verwachten op het moment dat ze je profiel bekijken?

  • Voeg een kwalitatief goed logo toe aan je profiel.
  • Stel een omslagafbeelding in die je merk weerspiegelt.
  • Zet een krachtige beschrijving op je profiel waarmee je in een paar regels duidelijk maakt waar je merk/bedrijf voor staat en wat de bezoeker kan verwachten (let op: je kunt maximaal 160 tekens ingeven). Vergeet niet de URL van je website in de omschrijving te vermelden.
  • Voeg alvast een aantal borden toe om de bezoeker een idee te geven van wat je te bieden hebt.

3. Ontwikkel je Pinterest-contentstrategie

Ontwikkel een strategie die is afgestemd op de doelen die je eerder bepaald hebt. Pas als je deze doelen concreet hebt, kun je bepalen wat voor soort content zal bijdragen aan het bereiken van deze doelen. De volgende aandachtspunten zouden de hoekstenen van je strategie moeten vormen:

    • Pinterest is een visueel platform, net als Instagram (meer weten? 6 Instagram tips voor bedrijven). Maak gebruik van opvallende beelden die direct in het oog springen.

  • Mensen bezoeken Pinterest voor inspiratie en nieuwe ervaringen. Zorg ervoor dat je contentstrategie visuele inhoud bevat die mensen helpt hoe ze iets moeten doen.
  • Mensen komen ook naar Pinterest om inspiratie op te doen. Plaats geregeld een flinke dosis visuele inspiratie die relevant is voor jouw bedrijf. Of het nu gaat om citaten of voorbeelden van projecten.
  • Informatieve content is een ander type educatie-content die kan helpen je Pinterest-publiek te betrekken. Maak infographics waarmee mensen nieuwe feiten en cijfers kunnen leren die relevant zijn voor jouw branche en producten.
  • 4. Kijk af bij anderen

    Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn talloze profielen die je als voorbeeld kunt nemen, bijvoorbeeld de profielen van je concurrenten. Het is ook relevant om profielen te bekijken die misschien niets met jouw product te maken hebben, maar wel als basis gebruikt kunnen worden voor je eigen profiel. Oftewel: ga op zoek en kijk hoe anderen het doen! Wil je inspiratie opdoen hoe je aantrekkelijke pins kunt maken? Bekijk dan de creative best practices van Pinterest.

    5. Zorg ervoor dat je dagelijks actief bent

    Pinterest heeft het liefst dat je dagelijks actief bent met eigen pins of met re-pins. Hetzelfde geldt voor Instagram, daar kom je ook niet weg met één post per week. Hoe actiever je bent op diverse tijdstippen, hoe sneller je groeit qua volgers, wat ervoor zorgt dat je meer mensen bereikt.

    Heb je geen tijd om iedere dag actief te zijn? Geen paniek! Je kunt op Pinterest 14 dagen vooruit plannen. Heb je ook daar geen tijd voor? Via tools zoals Later kun je eindeloos vooruit kunt plannen. Het belangrijkste is: blijf actief!

    6. Word lid van een groepsbord

    Een groepsbord is een bord met meerdere deelnemers. Deze deelnemers hebben de mogelijkheid om hun pins op dit groepsbord te pinnen. Als je lid wordt van een groepsbord, dan hebben jouw pins de kans om gezien te worden op dat grote bord. Hierdoor vergroot je de kans op meer bereik.

    7. Adverteren op Pinterest

    Sinds vorig jaar is het mogelijk om te adverteren op Pinterest. Je kunt kiezen uit verschillende advertenties op Pinterest. Van standaard pins tot carrousel-pins en video’s. Gebruik altijd een combinatie van verschillende advertenties zodat je kunt testen welke variant het beste resultaat oplevert. Meer weten over adverteren op Pinterest? Dat lees je in deze blog: Adverteren op Pinterest beschikbaar in Nederland!.

    Hulp nodig?

    Bij Think Online werken we dagelijks aan social media campagnes en andere online marketing activiteiten. Het adverteren op Pinterest en jouw Pinterest-contentstrategie kun je volledig aan Think Online uitbesteden. Maak direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek!