Last van winkelwagen verlaters?
Iedereen met een eigen webwinkel heeft er wel eens last van: verlaten winkelwagentjes. In Google Analytics kan worden gekeken welke percentage van je website bezoekers hun gevulde winkelwagen achter laat. Gemiddeld is dit meer dan 70%! Hoe voorkom je dat mensen afhaken in het aankoopproces? Lees hier onder vijf tips.
Vijf tips om te voorkomen dat je winkelwagentje wordt verlaten
Tip 1. Forceer de klant niet om in te loggen. Biedt je klant de keuze om iets te bestellen zonder daarvoor in te loggen. Je kunt ze na het plaatsen van de bestelling alsnog vragen hun gegevens op te slaan voor een eventuele volgende bestelling.
Tip 2. Zorg voor duidelijke informatie over verzendkosten en levertijden. Maak de verzending gratis en snel. Veel bezoekers haken af vanwege lange levertijden of hoge bestelkosten. Informatie hierover kan al op de home pagina worden weergegeven. Zo komt je klant niet voor onaangenamen verrassingen te staan bij het check out proces.
Tip 3. Creëer een veilig gevoel en vertrouwen bij de klant. Gebruik op je website altijd een veilig https verbinding. Laat je klant beeldmerken zien van kwaliteitskeurmerken zoals Thuiswinkel.org en Webshop Keurmerk.
Tip 4. Maak het check out proces kort. Zorg dat de bezoeker kan zien hoeveel (zo min mogelijk) stappen hij moet doorlopen in het check out proces. Geef ze voldoende informatie over het product zodat ze op je website blijven en niet elders opzoek gaan naar informatie.
Tip 5. En heb je dan toch nog winkelwagen verlaters? Herinner ze! Dit kan via e-mail. Stuur ze na een paar dagen een herinnering met een mooie aanbieding. Door een speciale URL te maken met campagne-parameters kan achteraf in Google Analytics worden gemeten hoeveel mensen op de link in de e-mail hebben geklikt. Een andere optie is een retargeting campagne instellen met display advertenties.