De belangrijkste marketing KPI’s voor B2B
Weet jij precies hoeveel marketing bijdraagt aan het succes van jouw organisatie? Nog steeds vinden veel bedrijven het lastig om dit inzichtelijk te maken. Zeker B2B bedrijven waar de tijd tot aankoop doorgaans veel langer is dan bij consumenten. Alleen verkopen meten is dan niet voldoende. Je wil ook weten hoeveel leads er zijn verzameld en wat de kosten per lead of nieuwe klant zijn.
Door vooraf de juiste KPI’s (key performance indicators) te bepalen weet je wat je precies moet gaan meten. In deze blog vertellen we je over een aantal KPI’s die je kunt gebruiken om jouw B2B marketingactiviteiten te beoordelen.
Aantal gekwalificeerde leads
Misschien houd je al wel bij hoeveel leads er binnenkomen. Bijvoorbeeld als mensen een whitepaper downloaden of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Maar weet je ook hoeveel van deze leads kwalitatief zijn? Zijn dit personen en bedrijven die echt kunnen en willen kopen? Of haal je veel particulieren binnen terwijl dit niet de bedoeling is?
Je kunt onderscheid maken tussen de volgende leads:
Marketing Qualified Leads (MQLs)
Leads die nog niet klaar zijn om te kopen, maar voor marketing wel de moeite van verdere opvolging waard zijn (bijvoorbeeld uitnodigen voor een event).
Sales Qualified Leads (SQLs)
Leads die klaar zijn voor concrete opvolging door het salesteam.
Gezonde verhouding tussen MQL en SQL
Het is belangrijk om de verhouding tussen MQL en SQL in de gaten te houden. Heb je veel Marketing Qualified Leads maar zijn deze niet vaak geschikt voor opvolging door sales? Dan investeer je nog te weinig in de marketing na de eerste conversie.
Kosten per lead
Een belangrijke KPI zijn de kosten per nieuwe lead. Weet jij wat een nieuwe lead voor jouw bedrijf mag kosten? Wat is de kans dat een lead uiteindelijk een klant wordt?
Kosten per nieuwe klant
Nog een belangrijke KPI zijn de kosten per nieuwe klant. Bekijk dit niet alleen per kanaal maar gemiddeld over alle marketingkosten. Als de kosten per nieuwe klant te hoog zijn is het moeilijk om als bedrijf winstgevend te worden.
Een goed begin…
… is het halve werk. Natuurlijk zijn er nog ontelbaar veel andere KPI’s die je kunt gebruiken om je marketinginspanningen te meten. Maar in eerste instantie is het belangrijk om de meest essentiële KPI’s te definiëren. Kom je daar niet uit? We denken graag met je mee!
Photo by Austin Distel on Unsplash