SEO teksten schrijven

SEO teksten schrijven: wat zijn nu de best practices?

Het terrein van SEO (zoekmachineoptimalisatie) verandert snel. Zoekmachines als Google en Bing zijn over tijd steeds intelligenter geworden. Slimme tips en tricks waarmee je enkele jaren terug eenvoudig kon scoren in de zoekresultaten werken nu niet meer, of werken tegenwoordig zelfs averechts! 

Hoe zorg je er dan voor dat je SEO teksten nu goed presteren en mooie posities in de zoekresultaten behalen? In deze blog lichten we de ‘best practices’ toe!

Een korte terugblik

Veel tekstschrijvers houden nog sterk vast aan adviezen voor SEO teksten waarmee je in het verleden eenvoudig kon scoren. Helaas werkt die benadering tegenwoordig veel minder goed. Bovendien zijn deze teksten ook gewoon niet plezierig om te lezen; ze zijn geschreven voor de zoekmachine, niet voor de bezoeker.

Hoe ging dat in zijn werking? Bij de klassieke manier van SEO teksten schrijven probeerde je als schrijver vooral je focus zoekterm zo veel mogelijk te verwerken in de tekst. Ga je een tekst schrijven rondom ‘huis verbouwen’, dan leverde dat prikkelende teksten op als:

‘Ga je je huis verbouwen? Mensen die hun huis verbouwen, beginnen vaak bij de keuken. Maar om je huis te verbouwen kun je ook denken aan het aanpassen van de woonkamer, slaapkamer of zolder.’ 

Het resultaat: droge teksten, met vaak de meest vreemde zinsopbouwen, om het belangrijkste zoekwoord maar passend te maken. Geen bezoeker zit te wachten op zo’n stoffige, nietszeggende tekst, maar de zoekmachine pikte het wel eenvoudig op.  

Schrijf voor de mens, houd rekening met de zoekmachine

Gelukkig zijn zoekmachines veel slimmer geworden, waardoor zulke krampachtige teksten niet langer nodig zijn om mooie posities te verkrijgen in de zoekresultaten. Geschreven taal wordt tegenwoordig veel beter geïnterpreteerd door partijen als Google en Bing. Met voldoende context en het gebruik van synoniemen snappen zij direct waar je tekst over gaat. Je hoeft dit dus niet langer keer op keer duidelijk te maken in je tekst.

Een hele opluchting, want SEO teksten schrijven is hiermee veel leuker geworden! Er mag weer geschreven worden voor je daadwerkelijke publiek. Neem je doelgroep(en) dan ook als uitgangspunt en bedenk waar je lezers op zitten te wachten. Geef antwoord op vragen die zij zullen hebben, wees informatief, en zorg ervoor dat je teksten lekker weglezen.

Door concreet antwoord te geven op vragen, een duidelijke structuur aan te brengen in je tekst en nuttige informatie te bieden help je je bezoekers optimaal. En uiteindelijk is dat ook wat de zoekmachines graag zien. Die zijn er immers op ingericht om hun gebruikers zo nuttig mogelijke content voor te schotelen in de zoekresultaten!

– Zoekmachines streven ernaar om de meest relevante en nuttige resultaten weer te geven aan gebruikers.

Betekent dat dat je alle SEO tips voor teksten volledig overboord kunt gooien? Niet helemaal. Nog steeds zijn er een aantal best practices waarmee je de zoekmachine helpt om te begrijpen waar je content over gaat, terwijl je ook je bezoekers tevreden houdt. 

8 tips voor de beste SEO teksten

  1. Zowel je bezoekers als zoekmachines hebben baat bij helderheid en structuur. Wees concreet en to-the-point, gebruik tussenkoppen en zorg ervoor dat je content eenvoudig te scannen is voor snelle antwoorden.
  2. Schrijf actief, houd zinnen beknopt en maak gebruik van stijlelementen als opsommingen en bulletpoints.
  3. Maak de tekst zo lang als nodig is. Kun je in 300 woorden duidelijk antwoord geven op de vraag? Prima! Is het nuttiger om een flinke longread te schrijven met 1000+ woorden? Fantastisch!
  4. Kijk voor de tekstlengte eventueel ook naar concurrenten in de zoekresultaten. Hebben zij allen uitvoerige teksten over het onderwerp geschreven, dan kom je er misschien niet met een korte tekst.
  5. Het opnemen van je focus zoekwoord op een aantal belangrijke plekken in de tekst is nog steeds een goed streven. Zorg ervoor dat de zoekterm terugkeert in de titel, in enkele koppen en hoog in de tekst (bijv. eerste zin / alinea). Laat het zoekwoord op natuurlijke wijze terugkomen in de tekst zelf, maar probeer deze niet te veel te ‘spammen’.
  6. Denk ook eens aan het opnemen van synoniemen van je focus zoekwoord. Zoekmachines begrijpen zogenaamde ‘semantisch gerelateerde woorden’ steeds beter. Door synoniemen op te nemen bied je extra context aan de zoekmachine, waardoor deze nog sneller begrijpt waar je tekst over gaat.
  7. Zorg er ook voor dat het focus zoekwoord terug te vinden is in de meta titel en omschrijving. Dit is de titel en begeleidende tekst die weergegeven wordt in het zoekresultaat.
    Meta data
    De meta titel is nog steeds een ranking factor voor de zoekmachine, de meta omschrijving speelt daarin geen directe rol. Maar het zoekwoord wordt wel dikgedrukt weergegeven in de omschrijving; zo valt je zoekresultaat dus mooi extra op bij zoekmachinegebruikers!
  8. Een goed geoptimaliseerde SEO pagina bestaat uit meer dan alleen tekst. Denk ook eens aan andere relevante content die je tekst kan verrijken, zoals afbeeldingen, video’s en Q&A of FAQ secties.

Hulp nodig bij het schrijven van SEO teksten?

Het schrijven van SEO teksten is tegenwoordig een stuk aangenamer geworden. Er hoeven geen stoffige teksten geschreven te worden die vooral vaak het focus zoekwoord aanhalen.

Toch is het er niet per se makkelijker op geworden. Nu krijg je ruim baan om pakkende teksten te schrijven waar je doelgroep echt op zit te wachten, en dat is tof! Maar ook dat blijft een uitdaging, zeker aangezien je de zoekmachine daarbij niet ineens volledig mag vergeten. 

Think Online heeft jarenlange ervaring opgedaan met het uitwerken van dergelijke teksten, en ons team is in staat om voor de meest uiteenlopende onderwerpen sterke SEO teksten op te leveren. Hierbij weten we de juiste balans te vinden tussen bezoeker en zoekmachine, om zo mooie prestaties te behalen op beide fronten.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem nu vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over onze dienstverlening.