Instagram engagement tips voor onderwijsinstellingen
Wil je je online bereik vergroten? Meer interactie met je huidige en potentiële studenten aangaan? En het verkeer vanuit Instagram naar je website vergroten? Lees dan deze blog, propvol praktische tips en nuttige voorbeelden!
Maak marketing meetbaar
First things first. Belangrijk is dat je kunt meten of je marketing activiteiten bijdragen aan het behalen van je doel. Dus, heb je al een Instagram bedrijfsprofiel? Nee? Schakel dan nú om. Een bedrijfsprofiel geeft je namelijk veel nuttige inzichten over je volgers en de content die je deelt.
Met de IPM formule kan worden uitgerekend wat het gemiddeld aantal interacties per duizend fans is. Hierbij wordt dus naar interactie en engagement gekeken, factoren die vaak meer zeggen over het succes van je content dan enkel het aantal volgers.
Zorg ook dat verkeer uit Instagram goed meetbaar gemaakt wordt in Google Analytics. Het is aan te raden een nulmeting uit te voeren voordat je aan de slag gaat met je nieuwe marketing activiteiten.
Hashtags, locatietag en accounts taggen
Maak slim gebruik van branded hashtags. Gebruik ze zelf consequent en stimuleer ook je volgers deze hashtags te gebruiken. Daarnaast is het gebruiken van andere hashtags ook interessant. Er is geen ideale hoeveelheid maar let er wel op dat wanneer je veel hashtags gebruikt in het bericht bij de post dat er ‘lelijk’ uit kan zien.
Kies een mix van gerelateerde hashtags, bijvoorbeeld op basis van onderwerp en locatie. Let er ook op dat in Nederland veel mensen Engelse hashtags volgen, zoeken en gebruiken. Wil je een internationale doelgroep bereiken? Dan is het sowieso aan te raden Engelse hashtags (en captions) te gebruiken.
Naast het toevoegen van hashtags om beter gevonden te worden, is het ook interessant om een locatie te taggen in je post. Kies dan niet altijd de naam of locatie van je school of universiteit. Kies als locatietag ook eens de plaatsnaam of iets heel anders. Het voordeel hiervan is dat jouw post daardoor kan worden vertoond in de ‘Explore’ pagina van de betreffende locatie.
Als onderwijsinstelling werk je vaak samen met tal andere organisaties. Of dat nu studentenverenigingen zijn of bedrijven waar studenten op stage gaan. Zoek eens naar die organisaties op Instagram en bekijk of er kruisbestuiving kan ontstaan door posts van deze accounts te delen of hen te taggen in jouw content. Dit geldt voor content in de tijdlijn, maar natuurlijk ook voor stories.
Schrijf een sterke caption
Het is uiteraard belangrijk om een sterke caption bij je post te schrijven. Hoe doe je dat? Een aantal tips:
-
- Begin met een eerste sterke (catchy) zin
- Gebruik een call to action
- Wees consistent in je tone-of-voice
- Gebruik hashtags
- Voeg witruimte en emoji toe
Gemiddeld is de lengte van captions nu zo’n 405 karakters, of 65 tot 80 woorden lang.
Je kunt captions zien als micro-blogs. Door een verhaal te vertellen kun je beter verbinden met je doelgroep.
De lengte van een caption heeft direct invloed op het engagement percentage. Zo blijkt uit onderzoek van Later. En hoe meer engagement, hoe groter de kans dat je post in de ‘Explore’ pagina wordt weergegeven. Wordt je post daar weergegeven, dan neemt je bereik enorm toe!
Content delen in je tijdlijn
Naast de caption is de content die je deelt op je tijdlijn (en in je stories) natuurlijk het allerbelangrijkste. Zorg voor een planning om de continuïteit te waarborgen. Post niet om het posten, maar denk echt na waarmee je je (potentiële) volgers kunt informeren, inspireren, amuseren en activeren.
Een aantal ideeën voor content:
- Een video waarmee je potentiële studenten een kijkje in de keuken geeft.
- Een carrousel waarin je meer ruimte hebt om in tekst uit te leggen hoe je je het beste kunt voorbereiden voor je eerste schooljaar.
- Een throwback naar een post van een jaar of jaren geleden van rond diezelfde tijd.
- Een succesverhaal met foto’s of een video van een oud-student.
Wil je een video delen die te lang is voor de tijdlijn? Maak dan gebruik van Instagram TV.
Content delen in stories
Content in je stories delen kan, als je het slim aanpakt, zorgen voor veel interactie. Instagram biedt namelijk allerlei stickers zoals vragen, quizzes en polls aan om te gebruiken in je stories. En heb je 10.000 of meer volgers? Dan is ook de ‘swipe-up’ functie beschikbaar en kun je mensen stimuleren naar een door jou toegevoegde website-url te gaan.
Een aantal ideeën voor content:
- Start een challenge en nomineer studenten (of enthousiaste docenten).
- Gebruik stories om ingestuurde vragen te beantwoorden.
- Laat een student het account 24 uur overnemen (take over).
- Ga live tijdens een interview, event of (digitale) open dag.
- Gebruik een aantal stories met verschillende quizvragen, bijvoorbeeld over de geschiedenis van je school of universiteit.
Zorg ervoor dat je iedere 24 uur ten minste één story plaats. Zo ben je altijd zichtbaar in de stories van je volgers.
Nieuw: Reels
Probeer ook de nieuwe feature Reels eens uit. Hiermee kun je 15-seconden video’s opnemen en editten. De feature is vergelijkbaar met de mogelijkheden die je vindt in social media platform TikTok. Je maakt er eenvoudig creatieve, authentieke video’s mee.
Gebruikers met een openbaar profiel komen ook in aanmerking voor weergave op de Explore pagina. Wanneer dat gebeurt wordt het bereik van het Instagram account al snel een stuk groter. Zeker interessant dus!
Aan de slag!
Voor alle mogelijkheden die Instagram biedt geldt: wees authentiek, bouw een community (het draait niet om zoveel mogelijk volgers krijgen) en ben consistent.
Ga aan de slag met deze tips om het succes van jouw onderwijsinstelling op Instagram te vergroten. Meer weten over online marketing voor het onderwijs? Onze specialisten helpen je graag verder.