Instagram app

Instagram engagement tips voor onderwijsinstellingen

Wil je je online bereik vergroten? Meer interactie met je huidige en potentiële studenten aangaan? En het verkeer vanuit Instagram naar je website vergroten? Lees dan deze blog, propvol praktische tips en nuttige voorbeelden!

Maak marketing meetbaar

First things first. Belangrijk is dat je kunt meten of je marketing activiteiten bijdragen aan het behalen van je doel. Dus, heb je al een Instagram bedrijfsprofiel? Nee? Schakel dan nú om. Een bedrijfsprofiel geeft je namelijk veel nuttige inzichten over je volgers en de content die je deelt.

Met de IPM formule kan worden uitgerekend wat het gemiddeld aantal interacties per duizend fans is. Hierbij wordt dus naar interactie en engagement gekeken, factoren die vaak meer zeggen over het succes van je content dan enkel het aantal volgers.

Zorg ook dat verkeer uit Instagram goed meetbaar gemaakt wordt in Google Analytics. Het is aan te raden een nulmeting uit te voeren voordat je aan de slag gaat met je nieuwe marketing activiteiten.

Hashtags, locatietag en accounts taggen

Maak slim gebruik van branded hashtags. Gebruik ze zelf consequent en stimuleer ook je volgers deze hashtags te gebruiken. Daarnaast is het gebruiken van andere hashtags ook interessant. Er is geen ideale hoeveelheid maar let er wel op dat wanneer je veel hashtags gebruikt in het bericht bij de post dat er ‘lelijk’ uit kan zien.

Kies een mix van gerelateerde hashtags, bijvoorbeeld op basis van onderwerp en locatie. Let er ook op dat in Nederland veel mensen Engelse hashtags volgen, zoeken en gebruiken. Wil je een internationale doelgroep bereiken? Dan is het sowieso aan te raden Engelse hashtags (en captions) te gebruiken.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

🎉 Hoera! Bonborange wint de Wij Inholland award 2020. Gefeliciteerd Mylène, Anique, Julian en Mariël! 🏆Deze studenten Food, Commerce & Technology en Business Studies van Inholland Delft en Inholland Amsterdam Diemen wonnen met hun startup de eerste prijs voor het beste studentenproject. 🍊 Met Bonborange bedachten ze een oplossing voor de meer dan 10.000 vrachtwagens die jaarlijks aan sinaasappelschillen wordt weggegooid. Van de reststromen maken ze poeder en gelei, die verwerkt worden in bonbons. De ‘chocolate with a story’ is daarmee niet alleen lekker, maar ook verantwoord. De prijs kregen zij tijdens de jaaropening uitgereikt door onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. Weten wat Bonborange gaat doen met het prijzengeld? Link in bio! #wijinholland #bonborange #inhollanddiemen #inhollanddelft #duurzaamheid #chocola #sinaasappel #innovatie

Een bericht gedeeld door Hogeschool Inholland (@hogeschoolinholland) op

Naast het toevoegen van hashtags om beter gevonden te worden, is het ook interessant om een locatie te taggen in je post. Kies dan niet altijd de naam of locatie van je school of universiteit. Kies als locatietag ook eens de plaatsnaam of iets heel anders. Het voordeel hiervan is dat jouw post daardoor kan worden vertoond in de ‘Explore’ pagina van de betreffende locatie.

Als onderwijsinstelling werk je vaak samen met tal andere organisaties. Of dat nu studentenverenigingen zijn of bedrijven waar studenten op stage gaan. Zoek eens naar die organisaties op Instagram en bekijk of er kruisbestuiving kan ontstaan door posts van deze accounts te delen of hen te taggen in jouw content. Dit geldt voor content in de tijdlijn, maar natuurlijk ook voor stories.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

UM student Emilio, together with Arnaud and Roch, is leading a community of student-entrepreneurs from Maastricht University (@centre_entrepreneurship_maas). Recently, they are hosting a series of impressive webinars.⁠ ⁠ “Maastricht being the epicentre of entrepreneurial mindset in Europe, the mission of the Maastricht Entrepreneurship Club is to bring together UM students from each and every faculty/background, that are striving for entrepreneurial engagements. Our webinars and idea creation meetings represent a great opportunity to meet like-minded people and start to build a better and more sustainable future. I believe that especially in times of Covid-19, it is essential to create a stronger inter-faculties relationship with students aiming to make their own impact in a fast growing world.“⁠ ⁠ On the 30th of September, they are hosting a webinar with COO of Google, Craig Fenton, who will share his story and interact in a Q&A with the Maastricht community! If you’re interested in joining this webinar, make sure to head over to @centre_entrepreneurship_maas for more information and registration.

Een bericht gedeeld door Maastricht University (@maastrichtuniversity) op

Schrijf een sterke caption

Het is uiteraard belangrijk om een sterke caption bij je post te schrijven. Hoe doe je dat? Een aantal tips:

    1. Begin met een eerste sterke (catchy) zin
    2. Gebruik een call to action
    3. Wees consistent in je tone-of-voice
    4. Gebruik hashtags
    5. Voeg witruimte en emoji toe

Instagram caption

Gemiddeld is de lengte van captions nu zo’n 405 karakters, of 65 tot 80 woorden lang.
Je kunt captions zien als micro-blogs. Door een verhaal te vertellen kun je beter verbinden met je doelgroep.

De lengte van een caption heeft direct invloed op het engagement percentage. Zo blijkt uit onderzoek van Later. En hoe meer engagement, hoe groter de kans dat je post in de ‘Explore’ pagina wordt weergegeven. Wordt je post daar weergegeven, dan neemt je bereik enorm toe!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Today we are displaying the flag at Campus to raise awareness for SDG action day! 🌏 . This year’s theme is ‘Decade of Transformation’ and focused on stimulating sustainable transitions based on the sustainable development goals of the United Nations. Tilburg University’s Zero Hunger Lab organizes a virtual masterclass called: Data Science for Zero Hunger. . As a university, we also commit to these global goals as they help us to contribute to the Sustainable Transformation of the next decade.Take a look at today’s Instagram stories to discover how we take action. . Which SDGs, also known as global goals, do you stand for? #wearetilburguniversity #SDGActionDay #SDGUniversiteiten

Een bericht gedeeld door Tilburg University (@tilburguniversity) op

Content delen in je tijdlijn

Naast de caption is de content die je deelt op je tijdlijn (en in je stories) natuurlijk het allerbelangrijkste. Zorg voor een planning om de continuïteit te waarborgen. Post niet om het posten, maar denk echt na waarmee je je (potentiële) volgers kunt informeren, inspireren, amuseren en activeren.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

“Door mijn chronische ziekte werd de bachelor opleiding Informatica op een gegeven moment toch te zwaar. Maar ik vond de opleiding wel erg leuk. De studentendecaan raadde mij aan om te kijken naar een Associate degree opleiding, deze duurt maar twee jaar. En zo ben ik begonnen. Het was best een uitdaging. Het is een nieuwe opleiding dus iedereen moest zijn weg een beetje vinden, maar ik had echt een hele fijne klas die daardoor ook hechter werd. Door mijn ziekte was het niet altijd even makkelijk. Daarom ben ik er echt enorm trots op dat ik cum laude afstudeer. Het voelt echt als een bekroning op mijn werk. Ik werk nu bij het bedrijf waar ik stage heb gelopen en daar heb ik het erg naar mijn zin. Ik had het niet verwacht want door corona is er natuurlijk ook minder werkgelegenheid, dus ik ben heel blij met mijn baan.” Inge van Zetten, Ad-student Informatica • • De eerste lichting Associate degrees studenten in Roosendaal is afgestudeerd 🎉 #afgestudeerd #maakhetverschil #diploma #avanshogeschool #associatedegrees #gefeliciteerd #trots

Een bericht gedeeld door Avans Hogeschool (@avanshogeschool) op

Een aantal ideeën voor content:

  • Een video waarmee je potentiële studenten een kijkje in de keuken geeft.
  • Een carrousel waarin je meer ruimte hebt om in tekst uit te leggen hoe je je het beste kunt voorbereiden voor je eerste schooljaar.
  • Een throwback naar een post van een jaar of jaren geleden van rond diezelfde tijd.
  • Een succesverhaal met foto’s of een video van een oud-student.

Wil je een video delen die te lang is voor de tijdlijn? Maak dan gebruik van Instagram TV.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

“We should have been going out, making the most of it… and now we’re stuck inside for another two weeks.” Students in the UK have been speaking of their worry and frustration at being trapped in their university accommodation following coronavirus outbreaks. Many are questioning why they were told to return to university when most of their teaching is being done online – and why they are still required to pay full tuition fees. In Manchester, hundreds of students say they are being prevented from leaving their accommodation by security guards and police. The UK government said it was important for students not to “give up a year of their life” by not going back, and that there were “clear guidelines” for students to follow. #University #Students #Coronavirus #BBCNews

Een bericht gedeeld door BBC News (@bbcnews) op

Content delen in stories

Content in je stories delen kan, als je het slim aanpakt, zorgen voor veel interactie. Instagram biedt namelijk allerlei stickers zoals vragen, quizzes en polls aan om te gebruiken in je stories. En heb je 10.000 of meer volgers? Dan is ook de ‘swipe-up’ functie beschikbaar en kun je mensen stimuleren naar een door jou toegevoegde website-url te gaan.

Een aantal ideeën voor content:

  • Start een challenge en nomineer studenten (of enthousiaste docenten).
  • Gebruik stories om ingestuurde vragen te beantwoorden.
  • Laat een student het account 24 uur overnemen (take over).
  • Ga live tijdens een interview, event of (digitale) open dag.
  • Gebruik een aantal stories met verschillende quizvragen, bijvoorbeeld over de geschiedenis van je school of universiteit.

Zorg ervoor dat je iedere 24 uur ten minste één story plaats. Zo ben je altijd zichtbaar in de stories van je volgers.

Nieuw: Reels

Probeer ook de nieuwe feature Reels eens uit. Hiermee kun je 15-seconden video’s opnemen en editten. De feature is vergelijkbaar met de mogelijkheden die je vindt in social media platform TikTok. Je maakt er eenvoudig creatieve, authentieke video’s mee.

Gebruikers met een openbaar profiel komen ook in aanmerking voor weergave op de Explore pagina. Wanneer dat gebeurt wordt het bereik van het Instagram account al snel een stuk groter. Zeker interessant dus!

Aan de slag!

Voor alle mogelijkheden die Instagram biedt geldt: wees authentiek, bouw een community (het draait niet om zoveel mogelijk volgers krijgen) en ben consistent.

Ga aan de slag met deze tips om het succes van jouw onderwijsinstelling op Instagram te vergroten. Meer weten over online marketing voor het onderwijs? Onze specialisten helpen je graag verder.