Google AdWords en Analytics koppelen
Door de online programma’s van Google, AdWords en Analytics, te koppelen kun je allerlei nuttige informatie uit het ene programma ook in het andere programma terug zien. Hoe je de twee koppelt en wat het je precies voor voordelen oplevert lees je in deze blog.
Gegevens uit AdWords tonen in Google Analytics
In Google Analytics kun je de prestaties van je Google AdWords advertenties terug zien. Hiervoor moeten de twee wel eerst worden gekoppeld. Dat kan op meerdere manieren. Als je in het overzicht aan de linkerkant klikt op Acquisitie > AdWords > Campagnes, dan wordt het direct zichtbaar of de twee programma’s al zijn gekoppeld of niet. Is dit niet het geval dan krijg je een melding.
Doorloop de volgende stappen om Analytics te koppelen aan AdWords:
- Ga naar Beheerder
- Klik onder Property op AdWords-links
- Hier kun je een nieuwe linkgroep toevoegen
- Zorg dat je hetzelfde e-mailadres gebruikt voor zowel Analytics als AdWords
- Je krijgt nu een lijst te zien van je AdWords accounts
- Selecteer de juiste account en klik op doorgaan
- Selecteer de juiste weergave en klik op Accounts koppelen
- Het kan even (een aantal uren) duren voor dat je de gegevens terug ziet in je account
Meer inzichten uit Google Analytics in AdWords
Door Analytics te koppelen aan AdWords kun je extra data laten zien zoals het bouncepercentage, pagina’s per sessie, gemiddelde sessieduur en het percentage nieuwe sessies. Deze gegevens kun je aan kolommen toevoegen in Google AdWords. Zo zie je direct welke advertenties, advertentiesgroepen of campagnes het best scoren en kwalitatieve bezoekers opleveren.
Stappen koppelen Analytics aan AdWords:
- Ga in AdWords naar het tandwiel > Gekoppelde accounts
- Klik op Google Analytics
- Je ziet een overzicht van je websites
- Kies de weergave die je wilt koppelen
- Klik op toevoegen en opslaan
- Nu kun je de kolommen aanpassen
Lukte dit niet? Bleef je bij stap 4 achter omdat je de melding kreeg dat de website niet beschikbaar was? Volg dan de volgende stappen:
- Ga in Google Analytics naar Beheerder
- Klik op Accountinstellingen
- Zorg dat hier is aangevinkt ‘Google-producten en -services’
- Opslaan
- Nu zou de koppeling wel moeten lukken
Mogelijkheden na het koppelen van AdWords en Analytics
- Remarketinglijsten maken in Analytics en gebruiken voor je online advertenties in AdWords
- Event tracking instellen in Analytics om conversies te meten uit je online advertenties
- Behaalde doelen (ingesteld in Analytics) weergeven in AdWords
Hulp nodig? Laat het ons weten!