online monitoring

Social Media monitoring

Als je in de gaten wilt houden wat mensen online zeggen over je organisatie en merk kun je gebruik maken van social media monitoring tools. Social media- of online monitoring kan je verschillende voordelen bieden. Zo kun je bijvoorbeeld snel inspelen op vragen of klachten van je (potentiële) klanten. Social media monitoring wordt daarom ook vaak gebruikt voor webcare en dat kan op alle mogelijke kanalen. Voorbeeld: een trend in klantenservice-land is webcare via WhatsApp. Andere voordelen van online- en social media monitoring lees je in deze blog.

 

Wat zeggen mensen online over mijn merk?

 

Whatsapp

 

Weet je klant te vinden via online monitoring

Je klanten bloggen, tweeten en plaatsen berichten over hun ervaringen, vragen en klachten met jouw merk of bedrijf. Weet ze te vinden en ga online de dialoog aan. Je kunt het imago van je bedrijf positief veranderen door snel en op de juiste manier te reageren. Online monitoring biedt kansen om meer rendement te halen uit online activiteiten. Daarnaast krijg je meer inzichten in de resultaten van je eigen Facebook berichten, tweets en blog artikelen. De rol van social media, blogs en fora wordt steeds groter in het aankoopproces van consumenten. Zorg dat je online aanwezig bent en direct kunt inspelen op vragen en opmerkingen. Hier onder benoemen we enkele online monitoring tools.

Google Alerts

Een voorbeeld van een online monitoring tool is Google Alerts. Dit is een gratis tool waarmee je automatische e-mail updates kunt instellen op basis van zoekwoorden, merknamen, bedrijfsnamen, etc. Google Alerts biedt slechts een klein aantal mogelijkheden in verhouding tot betaalde tools. Wel kun je er de frequentie van de e-mails mee instellen. Je kunt real-time berichten ontvangen maar ook bijvoorbeeld één keer per dag, week of maand.

Hootsuite

Een ander bekend voorbeeld is Hootsuite. Hootsuite is een social media management programma waarmee je je social media accounts kunt aansturen. Helaas geldt dit nog niet voor alle social media kanalen. Het is nog niet mogelijk YouTube en fora toe te voegen aan je Hootsuite account. In de gratis versie van deze tool kun je maximaal drie social media accounts koppelen.

Obi4wan

Grote bedrijven en instellingen gebruiken Obi4wan, een totaaloplossing voor social media monitoring, webcare en social analytics. Obi4wan is een overzichtelijke tool met een prettige interface. Met een online monitoring tool zoals deze kun je veel tijd besparen.

Voordelen en mogelijkheden online monitoring tools

Er zijn tal van andere (betaalde en gratis) online monitoring tools. De voordelen en mogelijkheden van online- of social media monitoring tools kunnen zijn:

  • Monitoring
  • Sales
  • Webcare
  • Reputatie opbouwen
  • Crisis monitoring
  • Event monitoring
  • Onderzoek naar doelgroep
  • Onderzoek naar concurrentie
  • Analyseren en rapporteren

 

Welke #hashtags zijn populair?

 

Online monitoring

Onderzoek doen via social media monitoring

Ook zijn de social media monitoring tools ideaal voor het doen van onderzoek. Je kunt real-time onderzoek uitvoeren door berichten op social media te volgen. Zo kom je er achter waar je doelgroep over praat. Maar ook interessant: wat doet je concurrent online en op social media? Je kunt dit allemaal onderzoeken met de juiste online- of social media monitoring tool(s). Ook hebben deze tools vaak de mogelijkheid tot het maken van uitgebreide rapportages. Ben je ook benieuwd wat jouw (potentiële) klanten te zeggen hebben over jouw merk of onderwerpen die met je merk te maken hebben? Gebruik een van de online monitoring tools. Meer weten? Stuur ons een e-mailtje!