social media selling

Social selling: verkopen via social media

Je producten of diensten verkopen via social media kanalen wordt ook wel social selling genoemd. Veel bedrijven en merken zijn al actief op social media. Zij kunnen hier verschillende redenen en doelstellingen voor hebben. Op Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter, Instagram, Pinterest en andere social media kun je je verhaal vertellen en mensen kennis laten maken met jouw producten of diensten. Wil je een succesvolle social selling campagne starten? Zorg dan dat je je bedrijf goed neer zet op de social media kanalen.

Pilaren van social selling

1. Luisteren en leren. Door online- en social media monitoring kun je potentiële klanten leren kennen. Maar ook je concurrenten kun je zo in de gaten houden.

2. Onderzoek doen. Consumenten delen hun wensen regelmatig via social media. Zo kun je ontdekken waar de behoeften en interesses liggen van je toekomstige kopers.

3. Contact aangaan met de consumenten en indruk maken. Via social media kun je actief met je doelgroep communiceren. Dit werkt het beste met social media tools zoals Hootsuite en Obi4wan.

4. Samenwerken en de deal sluiten. Wanneer je samen gaat werken met andere bedrijven krijg je toegang tot meer inzichten en kun je cross-selling mogelijkheden ontdekken.

Fasen van social selling

Houd met het tonen van je advertenties of berichten op social media ook rekening met de fase van het social selling proces waar de consument zich in bevindt. We onderscheiden drie fasen:

  1. De consument kent je product.
  2. De consument overweegt je product te kopen.
  3. De consument koopt je product.

In de fasen is het belangrijk dat je bedrijf in contact komt met de consument. Vervolgens moet hij of zij vertrouwen krijgen in je bedrijf. Hier wordt een relatie op gebouwd waaruit de verkoop kan worden gerealiseerd. Met behulp van remarketing kun je iemand die bijvoorbeeld een artikel in de digitale winkelwagen heeft geplaatst maar nog niet heeft afgerekend opnieuw benaderen met een display advertentie van het product (of dynamische advertenties).

Verkopen op Facebook

Facebook is wereldwijd het grootste social media platform en daarom ideaal voor social selling. Zodra je een bedrijfspagina hebt aangemaakt op Facebook is het mogelijk een call to action button toe te voegen aan je pagina. Er kan bijvoorbeeld een ‘Shoppen’-knop worden toegevoegd aan de Facebook bedrijfspagina. Deze knop link je vervolgens naar een van de pagina’s van je website. Natuurlijk kun je ook betaald adverteren op Facebook. In de Verenigde Staten wordt zelfs al getest met een koop-knop in advertenties. Aankopen kunnen dan direct in Facebook worden gedaan. In Nederland zijn wel sinds kort de multi-product advertenties van Facebook beschikbaar. Hiermee kun je in één advertentie meerdere afbeeldingen en tekst kwijt. Deze mogelijkheid is vooral interessant voor e-commerce bedrijven omdat je op deze manier meerdere producten kunt laten zien.

Een goede social selling campagne is afhankelijk van verschillende onderdelen: 

  1. Welke doelgroep(en) wil je bereiken?
  2. Welke kanalen wil je inzetten?
  3. Welke boodschap wil je overbrengen?
  4. Wanneer moet je campagne starten en eindigen?
Social Selling

In de toekomst is het ook in Nederland mogelijk direct vanuit Social Media kanalen producten te kopen.

Social selling resultaten meten

Je bent van plan een social selling campagne te starten, maar hoe houd je de resultaten in de gaten? Je kunt natuurlijk eenvoudig bezoek vanuit Facebook naar je website meten met Google Analytics. Als je iets dieper in Analytics duikt zal je zien dat je e-commerce tracking kunt instellen. Door een code op de pagina te plaatsen waar iemand op belandt zodra hij een aankoop heeft afgerond, worden de gegevens doorgestuurd naar Google Analytics. Wil je zelf aan de slag gaan met social selling? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag op weg.