E-mailmarketing

E-mailmarketing: 5 tips voor hoger openingspercentage

Het gemiddelde openingspercentage voor e-mailcampagnes is 22,71% (onderzoek Mailchimp 2019). Het openingspercentage kun je zien als één van de KPI’s om na te gaan of je e-mailmarketing strategie werkt.

In deze blog geven we je 5 handige tips voor het verhogen van het openingspercentage van je e-mailcampagnes.

1. Database segmenteren

Uiteraard heeft het openingspercentage van je mails onder andere te maken met de relevantie van je ontvangers. Het is daarom slim op je database te segmenteren. Zo stuur je de juiste mails naar de juiste mensen.

Maak bijvoorbeeld een aparte segment aan voor mensen die al klant bij je zijn en een ander segment voor potentiële klanten.

2. De afzender

Van wie is je mail afkomstig? Van het bedrijf of merk waarvoor je werkt of vanuit jou als persoon? Wat je ook doet, kies in ieder geval niet voor een e-mailadres als afzend-naam.

Voorbeeld: mailtjes van de website Later.com worden verstuurd met als afzend-naam ‘Taylor from Later’. Taylor Loren is de ‘Director of Content Marketing’ bij Later.

Afzender mail

In sommige e-mailprogramma’s is het e-mailadres van de afzender ook direct zichtbaar in de inbox. Let er daarom altijd op dat je een geschikt e-mailadres gebruikt.

3. Sterke onderwerpregel

De onderwerpregel moet in het kort duidelijk maken waar de e-mail over gaat. Dit is je kans om de lezer te overtuigen om je mail te openen. Maak de ontvanger nieuwsgierig of bied iets aan waar hij écht op zit te wachten.

Houd je onderwerpregel simpel en duidelijk. Steeds meer bedrijven gebruiken emoji in de onderwerpregel. Daarmee valt je mail natuurlijk lekker op in de inbox van de ontvanger.

Emoji in onderwerpregel mail

Achter (of onder) de onderwerpregel kun je de preview-tekst invullen. Ook deze tekst heeft als doel de lezer te prikkelen en te overtuigen om je mail te openen.

4. Kies de juiste dag en tijdstip

Wat is de beste dag of het ideale tijdstip om je nieuwsbrief te sturen? Dat verschilt per doelgroep. Voor een zakelijke doelgroep geldt over het algemeen dat het slim is om je mail op een dinsdag of donderdag te versturen, op een tijdstip dat de ontvanger bezig is met zijn inbox, bijvoorbeeld om half 9 ’s ochtends of rond de lunch.

Ons advies? Testen, testen, testen. Alleen op die manier kom jij erachter welk moment het best werkt voor jouw organisatie en doelgroep.

5. E-mail personaliseren

Op basis van de informatie die je in je database verzamelt (first-party data) kun je e-mails personaliseren. Bijvoorbeeld door de naam van de ontvanger te gebruiken in de onderwerpregel.

Maak je gebruik van marketing automation? Dan kun je nog veel verder gaan! Bijvoorbeeld door ‘winkelwagenverlaters’ een paar uur later een mailtje te sturen met een herinnering of een tijdelijke korting om ze te overtuigen alsnog te converteren. Kijk maar naar het voorbeeld van Bol.com hieronder.

Winkelwagenverlater

Testen, testen, testen

Neem e-mailmarketing op in je online marketing strategie. Het is een ideaal marketingkanaal om mee te testen en zo steeds verder te optimaliseren.

Is je openingsopeningspercentage doelstelling gehaald? Tijd om het doorklikpercentage vanuit je mail te verhogen. Heb je hulp nodig? Onze online marketing specialisten helpen je graag verder.

 

Omslagfoto door Kristina Tripkovic via Unsplash.