Google Shopping

Google Shopping: onmisbaar voor webshops!

In deze blog leggen we je de basis van Google Shopping uit. Een manier van online adverteren die onmisbaar is voor iedereen met een webshop!

Wat is Google Shopping?

Je kunt Google Shopping advertenties gebruiken om de producten in je webshop te promoten in de zoekresultaten van Google. Zo kun je meer (gericht) verkeer naar je website genereren en verkopen stimuleren.

Google Shopping Advertenties

– Google Shopping advertenties.

Google Shopping advertenties bestaan standaard uit een afbeelding, titel, prijs en url. Soms kunnen deze aangevuld worden met een beoordeling of extra eigenschappen, zoals gratis verzending. De advertenties worden bovenaan, hoger dan de normale tekstadvertenties, in Google’s zoekresultaten weergegeven. Ook kunnen ze worden weergegeven in een apart kader aan de rechterzijde van de zoekresultaten, in het tabblad ‘Shopping’ in Google, of zelfs op externe websites wanneer je dit specifiek zo instelt.

Hoe werkt het?

Via Google Merchant Center verstuur je je productgegevens in een feed naar Google. Hiermee kun je in Google Ads een speciale Shopping campagne maken. Google laat vervolgens jouw Shopping advertenties zien aan potentiële klanten. Ook bij Shopping advertenties geldt dat je pas betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt.

Google Shopping feed

Voordat je een Google Shopping campagne kunt instellen moet je een Merchant Center account aanmaken. In dit account upload je je handmatige of automatisch gegenereerde Shopping feed. Het voordeel van een automatische feed is dat wanneer je iets wijzigt in de website, bijvoorbeeld een productprijs, deze wijziging ook automatisch in je feed plaatsvindt. Vraag je webbouwer hierbij om hulp.

De feed heeft een aantal verplichte kenmerken, waaronder een:

  • Uniek ID,
  • Titel,
  • Omschrijving,
  • Afbeeldingslink,
  • Link,
  • Google productcategorie,
  • Beschikbaarheid,
  • Prijs,
  • Staat,
  • Merk,
  • Global Trade Item Number (GTIN) of een Manufacturer Part Number (MPN).

Daarnaast zijn er voor bepaalde artikelen, zoals kleding, aanvullende vereiste feed-kenmerken. Denk hierbij aan kleur, materiaal en maat.

Naast de verplichte kenmerken kun je ook een aantal aanvullende kenmerken toevoegen aan de feed, om Google en zoekmachinegebruikers van extra informatie te voorzien. Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van extra afbeeldingen om een betere impressie van het product te geven.

Shopping campagnes instellen

Zodra de feed is toegevoegd aan je Merchant Center account zie je welke producten actief zijn en welke producten zijn afgekeurd. In de diagnostische gegevens kun je de items met fouten en waarschuwingen terug vinden. Als je producten zijn goedgekeurd kun je in Google Ads je Merchant Center account koppelen. Op deze manier worden de gegevens bruikbaar in Shopping campagnes binnen Google Ads.

Je begint met het maken van een nieuwe campagne en kiest voor het type Shopping. Vervolgens kun je je gekoppelde Merchant Center account selecteren. Verkoop je veel verschillende producten? Dan is het aan te raden om meerdere campagnes in te stellen zodat je specifieke targetingopties en budgetten per campagne kunt instellen.

Google zoekt op basis van de informatie in de feed zelf naar potentiële klanten. Dit werkt dus anders dan zoekadvertenties, waarin je zelf aangeeft op welke zoekwoorden je wil adverteren. Het is daarom belangrijk dat je de zoektermen goed in de gaten houdt en woorden uitsluit die niet interessant zijn voor je.

Smart Shopping campagnes

Google biedt ook de mogelijkheid om een zogenaamde Smart Shopping / Slimme Shopping campagne aan te maken. Met deze variant schakel je de hulp in van Google’s geavanceerde algoritmes om geoptimaliseerde Shopping advertenties te vertonen op diverse plekken. Zo kan Google je producten niet alleen in de zoekresultaten laten zien, maar ook in het volledige netwerk van partner sites, op YouTube en binnen Gmail. Google schat daarbij zelf in wanneer gebruikers het beste je producten voorgeschoteld kunnen krijgen op deze plekken.

Het voordeel van Smart Shopping is dat je profiteert van alle kennis die Google met haar algoritmes door de jaren heen verzameld heeft. Vaak leidt de strategische plaatsing van je Shopping advertenties tot een hoger conversieratio. Daarentegen komt Smart Shopping ook met een nadeel: je hebt als verkoper minder controle over de instellingen en weergave van je Shopping campagne. Dit maakt het bijsturen van de campagne lastiger.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het instellen en inrichten van je Google Shopping advertenties? Of heb je een bestaande Shopping campagne en wil je zeker weten of die goed is ingesteld? Neem contact op met onze SEA specialisten of vraag direct een Google Ads audit aan.

 

Oorspronkelijke blog van Martine de Meijer, geüpdatet door Dennis Waardenburg