Leadgeneratie

Leadgeneratie: gated of ungated content?

Naast het realiseren van naamsbekendheid voor je product of dienst is het voor jou als b2b marketeer waarschijnlijk de grootste uitdaging: leadgeneratie. Want geen leads, geen omzet.

Ben je op zoek naar tips om meer leads te realiseren met online marketing? Lees dan snel verder. In deze blog geven we je namelijk praktische tips en voorbeelden voor het gebruik van gated en ungated content voor leadgeneratie.

De juiste balans tussen gated en ungated content

Met gated content bedoelen we content, zoals een whitepaper, die je op je website plaatst achter een formulier. De gebruiker moet er dus eerst iets voor achterlaten, vaak een naam en e-mailadres, voordat de content kan worden bekeken. Een slimme manier om contentmarketing in te zetten voor leadgeneratie.

De voordelen van gated content zijn duidelijk:

  • Snel waardevolle persoonsgegevens van potentiële klanten verzamelen. Let wel goed op de AVG regels!
  • Leads kwalificeren en hen vervolgens gepersonaliseerde content aanbieden met behulp van marketing automation.

Maar het gebruik van gated content heeft ook zo z’n nadelen, namelijk:

  • Niet iedereen is bereid om zijn gegevens achter te laten om iets te downloaden. Als je websitebezoekers direct afhaken zal het bouncepercentage van je landingspagina stijgen.
  • Content die niet bereikbaar is zonder in te loggen of een formulier in te vullen is niet zichtbaar voor Google. Dat is dus een gemiste kans als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie!
  • Gated content kan door gebruikers niet of minder makkelijk worden gedeeld op bijvoorbeeld social media.

Kortom, gated content is niet altijd de beste strategie. Wil je een groot bereik realiseren, wil je werken aan je naamsbekendheid en je zichtbaarheid in Google verbeteren? Dan is ungated content waarschijnlijk de beste keuze.

Heb je dat onderdeel van je marketingstrategie al op orde, maar blijven de leads uit? Dan kan het juist wel interessant zijn om gated content in te zetten.

Lees ook: 6x lead magnets: van content naar gekwalificeerde leads

Leads genereren zonder gated content

Wil je geen gebruik maken van gated content? Maar wil je wel meer leads genereren? Denk dan eens aan deze oplossingen:

Nieuwsbrief

Overtuig je potentiële klant om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Zo verzamel je toch e-mailadressen, zonder content achter een inlog of formulier te plaatsen.

Hoe? Zorg voor onweerstaanbare, waardevolle content en / of geef een cadeautje (bij webshops is dat vaak een korting en bij bureaus kan dat een gratis check zijn) aan mensen die zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Maak het ook duidelijk dat je je op ieder gewenst moment weer kunt uitschrijven.

Geef een deel vrij weg

Plaats een deel van de content achter een inlog of formulier. Zorg ervoor dat de gebruiker het belangrijkste deel van de content vrij kan bekijken en plaats slechts een aanvulling op de content of extra opties achter een formulier.

Kijk maar eens naar het voorbeeld van Het Parool: een deel van de artikelen kun je gratis lezen maar de rest is alleen beschikbaar als je een abonnement neemt. Of de website van 24Kitchen, waar je heel veel recepten vindt, zonder dat je daarvoor hoeft in te loggen. Wil je de recepten opslaan? Dan kun je daarvoor een account aanmaken.

Retargeting

Maak gebruik van retargeting op basis van websitebezoek om zo je potentiële klanten nogmaals te bereiken en te overtuigen om contact met je op te nemen.

Bedrijfsherkenningssoftware

Gebruik bedrijfsherkenningssoftware om meer inzicht in je websitebezoekers te krijgen. Je kunt hiermee zien welke webpagina’s zijn bezocht en waar het websiteverkeer vandaan kwam. Bijvoorbeeld uit een Google Ads campagne. Waardevolle insights voor je sales team!

Aan de slag met leadgeneratie!

Nog een algemene tip met betrekking tot leadgeneratie: probeer zoveel mogelijk persoonlijk contact te leggen. Maak het bijvoorbeeld mogelijk om te chatten of whatsappen met iemand van je organisatie zodat de potentiële klant snel antwoord krijgt op zijn vragen.

Ga je aan de slag met leadgeneratie, maar kun je nog wel wat meer hulp gebruiken? Neem dan nu contact op met onze online marketing specialisten.

 

Photo by Kushagra Kevat on Unsplash.