Google For Jobs recruitment

Is jouw online recruitment strategie klaar voor Google for Jobs?

Eerder schreven we al over de mogelijkheden van online marketing om je recruitment een handje te helpen. In het artikel benoemen we diverse platformen die essentieel zijn voor je recruitment strategie, waaronder de bekende vacaturesites en zakelijk social platform LinkedIn. Allemaal goed en wel, maar inmiddels is er een nieuwe speler op de markt. Een speler die mogelijk een ware ‘game changer’ gaat zijn op het gebied van online recruitment: Google for Jobs!

Wat gaat de impact van Google for Jobs zijn voor jouw online recruitment strategie? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat jouw vacatures ‘Google for Jobs proof’ zijn, en je op die manier een graantje mee kunt pikken?

Wat is Google for Jobs?

Vraag je je bij het zien van dit artikel allereerst af wat Google for Jobs nu eigenlijk is? Dat is best logisch, aangezien het platform nog maar net is uitgerold in Nederland. Nog niet iedereen zal het vacatureoverzicht van Google for Jobs dan ook in de zoekresultaten terug kunnen vinden. Maar wat is Google for Jobs nu precies? In principe is Google for Jobs ook een vacatureplatform, zoals al velen bestaan, maar er is wel een belangrijke ‘catch’. Bij Google for Jobs zijn de vacatures namelijk al direct zichtbaar binnen de zoekresultaten!

Een slimme zet van Google: veel werkzoekenden beginnen hun zoektocht namelijk in Google, voordat ze op specifieke banensites terecht komen. Google speelt hier met Google for Jobs handig op in en vertoont met het geïntegreerde platform direct banen bovenin de zoekresultaten. Vacatures die juist geoptimaliseerd zijn, zullen dankzij hun opname in Google for Jobs sterk zichtbaar zijn binnen Google’s zoekresultaten. En welke recruiter wil dat nou niet?

Google For Jobs

– Een voorbeeld van een Google For Jobs resultaat voor de zoekopdracht ‘developer vacatures breda’. Google For Jobs wordt weergegeven onder de betaalde zoekresultaten.

De uitrol van Google for Jobs

Google for Jobs is eerder al geïmplementeerd in diverse landen met een grote banenmarkt, waaronder de VS, de UK en Duitsland. In het laatstgenoemde land is Google for Jobs zelfs binnen no-time marktleider geworden en zijn daarom zelfs procedures gestart vanwege de marktverstoring die het platform teweeggebracht heeft.

In de landen die de primeur hadden heeft Google for Jobs al een flinke impact gehad dus. Nu Google het platform ook in Nederland uitrolt wekt dat natuurlijk de vraag op hoe dit in Nederland zal gaan presteren.

Slimme recruiters en marketeers zullen de eerste resultaten niet gaan zitten afwachten, maar gaan nu al de juiste voorbereidingen treffen. Geen tijd om stil te gaan zitten dus! Maar hoe optimaliseer je eigenlijk je vacatures voor Google for Jobs?

Vacatures optimaliseren voor Google for Jobs

Om met je vacatures zichtbaar te zijn binnen Google for Jobs kun je aan de slag gaan met de volgende aandachtspunten:

IJzersterke en SEO-vriendelijke vacatureteksten

Om te beginnen: optimaliseren voor Google for Jobs betekent zeker niet dat je jezelf een compleet nieuwe werkwijze aan moet gaan meten. In de kern is het optimaliseren voor Jobs niet anders dan optimaliseren voor Google in het algemeen. Je richt je erop om zoekenden van heldere, relevante en aantrekkelijke informatie te voorzien. En met jouw overtuigende content streef je er vervolgens naar om ze te laten converteren; wat in dit geval solliciteren inhoudt.

Het is dan ook voornamelijk van belang om een duidelijke vacaturetekst uit te werken, waarin alle kerninformatie snel zichtbaar is. Zo kunnen zowel zoekmachine als baanzoekende snel bepalen wat de functie zoal inhoudt. Werk met duidelijke koppen, deel het verhaal op in behapbare alinea’s en maak gebruik van opsommingen om de kernpunten uit te lichten.

Functietitel

Vaak zijn er diverse termen te gebruiken voor dezelfde functie. Als er geen inhoudelijk verschil is, doe je er goed aan om de functietitel te kiezen die het meeste zoekvolume binnen Google heeft. Door een kort zoekwoordonderzoek uit te voeren voor alle relevante functietitels kun je bepalen naar welke functietitel(s) het meest gezocht wordt. Zoekt men bijvoorbeeld veel meer naar ‘marketeer vacatures’ dan ‘marketing medewerker vacatures’, dan doe je er goed aan om in je vacaturetekst ‘Marketeer’ als functietitel te gebruiken.

Indien twee termen beide een interessant zoekvolume hebben, kun je ervoor kiezen om op natuurlijke wijze beide termen terug te laten keren in de tekst.

Functietitel

Outside-in schrijven

Bij het schrijven van de vacaturetekst adviseren we om outside-in te schrijven. Redeneer vanuit de werkzoekende en sta stil bij zijn / haar wensen en behoeften. Ieder bedrijf kan een marktconform salaris beloven, claimen dat er geen 9-tot-5 mentaliteit heerst en goede secundaire arbeidsvoorwaarden benoemen (zonder deze verder te omschrijven). Waarom zou je als werkzoekende nu echt aan de slag willen gaan bij jouw bedrijf? Waar blinken jullie in uit en wat onderscheidt deze functie binnen jouw bedrijf nou van al die andere functies die op het platform te vinden zijn?

Om jouw vacaturetekst echt onderscheidend te maken zul je dan ook oprecht enthousiasme naar voren moeten brengen. Neem gerust de ruimte om de aspecten van de functie, het team en het bedrijf toe te lichten die ervoor zorgen dat je met plezier naar je werk toe zult gaan als nieuwste aanwinst van het team.

Tekstlengte

Door dit alles toe te lichten in je vacature voldoe je bovendien automatisch aan een andere optimalisatiepunt: een goede tekstlengte. Zeer beknopte vacatures met weinig tekst zullen minder snel opgenomen in Google for Jobs. Logisch, want die zullen waarschijnlijk niet voldoende voorzien in de informatiebehoefte van de werkzoekende.

Hiervoor kunnen we geen harde richtlijn geven, omdat het in de essentie om de informatievoorziening gaat en niet om de daadwerkelijke tekstlengte, maar het zal duidelijk zijn dat een vacaturetekst van 100 woorden waarschijnlijk onvoldoende inzicht geeft in de functie, het bedrijf en de arbeidsvoorwaarden.

Tekstlengte

Locatie, locatie, locatie

Google streeft ernaar om zo relevant mogelijke informatie te weergeven aan gebruikers, en een belangrijk aspect daarvan is de locatie van de zoekmachinegebruiker zelf. Voor Google for Jobs is dat niet anders: de meeste werkzoekenden zullen niet graag vacatures zien voor functies die zich niet binnen een redelijke reisafstand bevinden.

Om ervoor te zorgen dat je vacature vertoond wordt aan de juiste werkzoekenden, is het van belang om duidelijk de locatie te specificeren in de vacature. Hiermee vergroot je de kans dat Google for Jobs de vacature weergeeft aan relevante zoekenden.

Locatie

Salarisindicatie

Het is voor veel werkgevers nog een knelpunt: het aangeven van een salaris of salarisindicatie. Toch zul je als werkgever waarschijnlijk over de balk moeten komen als je op Google for Jobs zichtbaar wilt zijn. Google for Jobs hecht in het kader van transparantie namelijk grote waarde aan de salarisindicatie. Zulke grote waarde zelfs, dat ze in sommige gevallen eigenhandig een indicatie weer gaan geven op het moment dat je als werkgever zelf geen salarisindicatie toevoegt. Voor deze indicatie gebruikt Google beschikbare benchmarks afkomstig van diverse platformen, waaronder LinkedIn en Glassdoor.

Geef je zelf geen salarisindicatie aan, dan riskeer je dus dat Google voor jou een mooi gemiddelde weergeeft voor die specifieke functie. Niet ideaal als het salaris niet het sterkste punt is van jouw aanbod.

Wat hier de beste oplossing is, is moeilijk aan te geven. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om zelf een eerlijke salarisindicatie te delen, en in je vacature de focus te leggen op de andere aspecten die de functie binnen jouw bedrijf zo aantrekkelijk maken. Lang niet alle sollicitanten worden puur gedreven door een flinke loonstrook, maar kijken ook naar allerlei randvoorwaarden, regelingen en andere voorzieningen die het werk een stuk leuker maken.

Salarisindicatie

Structured data, Google’s Indexing API en sitemaps

Wil je met de vacatures van je eigen website zichtbaar zijn in Google for Jobs, dan zul je Google een handje moeten helpen. Dit kan door alle data van de juiste ‘markup’ te voorzien, door middel van structured data. Met schema.org markup geef je bijvoorbeeld aan welk onderdeel van je tekst de functietitel bevat, welk onderdeel de salarisindicatie is etc.

Een goede inrichting van je sitemaps helpt traditioneel om ervoor te zorgen dat je content eenvoudiger en sneller geïndexeerd kan worden door Google. Maar content rondom vacatures is vluchtig en verandert vaak snel. Ingevulde functies verdwijnen van de site en nieuwe jobs worden regelmatig toegevoegd.

Om ervoor te zorgen dat Google deze vluchtige content snel indexeert en oppikt hebben ze een tool uitgebracht: de Indexing API. De Indexing API is er speciaal op gericht om pagina’s rondom banen en livestreams snel te crawlen en indexeren. Door deze API te integreren op je website ontvangt Google direct een signaal wanneer een nieuwe vacaturepagina live staat, zodat deze snel in de rij staat om geïndexeerd te worden. Op die manier zal je vacature sneller zichtbaar kunnen zijn binnen Google for Jobs.

Dit vraagt wel de nodige technische know-how. Heb je die kennis niet in huis, of is het voor jou geen vereiste om de vacature per se via de eigen website zichtbaar te maken? Niet gevreesd: Google for Jobs indexeert ook de bekende banensites. Het grote voordeel van je vacatures plaatsen op deze websites, is dat deze vaak zelf al zorgen dat alle onderdelen van je vacature de juiste markup meekrijgen. Zo kan Google de vacatures die op die sites staan eenvoudig indexeren en opnemen in Google for Jobs.

Recruitment ondersteuning van Think Online

Met deze inzichten helpen we je graag om je optimaal voor te bereiden op het realiseren van zichtbaarheid binnen Google for Jobs. Kun je hulp gebruiken om je vacatures en website te optimaliseren? Think Online biedt diverse online recruitment oplossingen aan.

Meer weten? Neem nu contact met ons op voor verdere informatie.