Stories

Stories: wat brengt de toekomst?

De manier waarop we social media gebruiken verandert continu. Vooral de komst van Stories heeft een hoop veranderd!

Sinds de introductie van Stories op Snapchat in 2013 nemen steeds meer social media platformen deze feature over. Zo ook Instagram, drie jaar later. En waar in 2016 nog ‘slechts’ 150 miljoen mensen Instagram Stories gebruikten, zijn dat er op dit moment al zo’n 500 miljoen, iedere dag!

Stories

Bron: Later.com

Maar wat kun je als merk of bedrijf met Stories? En welke ontwikkelingen kunnen we verwachten? Ik vertel je er meer over in deze blog.

Wat zijn Stories?

Stories (of Verhalen) zijn foto’s of video’s die je kunt delen via social media. Ze blijven daar 24 uur beschikbaar. Vervolgens verdwijnen de Stories automatisch. In de statistieken kun je zien wie je stories gezien hebben.

Stories Instagram

Via de Instagram Stories feature is het ook mogelijk om live te gaan. Alleen of samen met een ander. Je kunt vervolgens je livevideo opslaan in het IGTV (Instagram TV) gedeelte.

Meer interactie via Instagram Stories

Sinds de introductie van Stories op Instagram neemt het aantal posts dat wordt gedeeld in de tijdlijn af.

Instagram Stories

Bron: Later.com

Bijna wekelijks komen er nieuwe opties bij in de Stories, zoals polls, quizvragen, emoji-sliders, shopping product stickers, countdown, DM’s, AR filters en muziek. Hierdoor wordt er steeds meer interactie en betrokkenheid gestimuleerd.

Lees ook: Instagram Stories: Bereik de juiste klanten en verhoog je sales!

Wat kun je zakelijk met Stories?

Een paar voorbeelden van hoe je Stories zakelijk kunt inzetten op verschillende social media:

  • Nieuwe producten aanbieden
  • Event of webinar livestreamen
  • User-generated content delen
  • How-to’s en tips delen
  • Takeover door…
  • Kennis delen via quizvragen
  • Interview met medewerkers
  • Kijkje achter de schermen
  • Marktonderzoek via polls
  • Een challenge starten

Instagram-profielen met 10.000 of meer volgers hebben de mogelijkheid om een linkje toe te voegen aan hun Stories. De gebruiker krijgt daardoor ‘Swipe up’ of ‘Meer bekijken’ onderaan het verhaal te zien. Wanneer je een Stories-advertentie maakt is deze optie ook beschikbaar. En dat is handig, want zo kun je een gebruiker direct naar de juiste pagina op je website doorsturen.

Instagram Stories Highlights

Je kunt Stories ‘vastpinnen’ op je Instagram profiel zodat ze niet na 24 uur verdwijnen. Handig als je bijvoorbeeld een overzicht wil maken over één bepaald onderwerp. Deze functie is (nog) niet beschikbaar op andere social media platformen.

Stories Highlights

Andere social media kanalen

Na het grote succes van Stories op Instagram volgden er al snel andere social media platformen. In 2017 lanceerden Facebook en WhatsApp ook een Stories feature: Facebook Stories en WhatsApp Status. Maar Instagram loopt nog altijd voorop wat betreft de mogelijkheden met Stories.

Stories Instagram

Sinds mei 2020 zijn Stories ook beschikbaar op LinkedIn. Voor profielen en bedrijfspagina’s. Ook is er al aangekondigd dat er een Stories feature zal worden toegevoegd aan Pinterest.

Vooral onder Millennials en Generatie Z zijn Stories geliefd. Maar het zal niet lang duren voordat ook andere groepen actiever gebruik gaan maken van Stories! Verdiep je daarom nu in de mogelijkheden en maak slim gebruik van deze feature om een groot bereik te realiseren. Hulp nodig? Let us know!

 

Photo by You X Ventures on Unsplash