Vergroot je bereik met advertenties op Twitter
Twitter, het social media platform waarin gebruikers ‘tweeten’ over alles wat hen bezig houdt, kan je helpen je online bereik te vergroten. Dat alles gebeurt in berichtjes van maximaal 140 tekens. Natuurlijk zijn er naast consumenten ook veel bedrijven actief op Twitter. Niet voor niets is het dus sinds enkele jaren mogelijk te adverteren op Twitter. En dat is met 2,5 Nederlandse gebruikers zeer interessant voor vrijwel ieder bedrijf!
De mogelijkheden van Twitter advertenties
Advertenties op Twitter worden promoted tweets of uitgelichte tweets genoemd. Voordat je een advertentie instelt in Twitter moet goed worden nagedacht over het doel van je campagne. Wil je meer volgers op Twitter? Wil je meer mensen op je website? Wil je graag interacties stimuleren op Twitter? Er zijn veel verschillende mogelijkheden die vragen om een verschillende aanpak.
Een advertentie op Twitter bestaat uit 140 tekens en (optioneel) een websitecard. Een websitecard bestaat uit een kop, button en een afbeelding die je allemaal kunt laten linken naar je website. Gebruik je de websitecard, dan mag je maximaal 116 tekens gebruiken in je tweet. Promoted Tweets worden vertoond in de tijdslijn van je doelgroep. Onder de tweet wordt vermeld dat het gaat om een uitgelichte tweet zodat de gebruiker weet dat het gaat om een advertentie.
Bron: Twitter
Voordelen van adverteren op Twitter:
- Geen minimaal advertentie budget
- Uitgebreide targeting opties
- Geschikt voor B2C en B2B
- Alleen betalen voor klikken/resultaten
- Remarketing mogelijkheden
- Conversies meten
Targeting opties
Twitter biedt zeer uitgebreide targeting opties. Je kunt een aantal basisgegevens opgeven waaraan je doelgroep moet voldoen. Denk hierbij aan de locatie waar de gebruiker zich bevindt en de taal die hij of zij spreekt. Vervolgens kun je specifieke doelgroeptargeting instellen. Hieronder vind je alle opties. Ze kunnen tegelijkertijd worden gebruikt. De laatste zes opties (4 t/m 9) worden los van elkaar ingezet. Zo kun je er voor zorgen dat de doelgroep altijd moet voldoen aan de eerste drie opties en vervolgens aan ten minste één van de laatste zes opties.
De targeting opties zijn:
- Targeting van volgers. Zo kun je specifieke accounts volgen met volgers die ook voor jou interessant kunnen zijn.
- Gendertargeting. Richt je advertenties op mannen en/of vrouwen.
- Taaltargeting. Target je advertenties op basis van één of meerdere talen.
- Geografische targeting. Richt je Twitter advertenties op een bepaalde locatie (landen, staten/regio’s, agglomeraties of postcodes).
- Apparaattargeting. Targeting op basis van specifieke apparaten (desktop, Android, iOs).
- Gedragtargeting. Bereik doelgroepen op Twitter met een hoge intentie gebaseerd op winkel- en uitgavenpatronen.
- Aangepast doelgroepentargeting. Voeg een lijst toe met (minimaal 500 actieve) accounts om je advertenties op te richten.
- Trefwoordtargeting. Bereik mensen die tweeten (of interacties in tweets hebben) over bepaalde zoekwoorden.
- Interessetargeting. Targeting op basis van door Twitter samengestelde interessecategorieën.
Kosten adverteren op Twitter
Het is verplicht een dagelijks maximaal te besteden budget in te stellen in Twitter. Daarnaast is het mogelijk een totaal maximaal budget in te stellen. Als deze optie is ingesteld, wordt de campagne beëindigd zodra het budget is bereikt. Door een groter budget in te stellen wordt het bereik van je doelgroep groter. Adverteren op Twitter doet denken aan adverteren op Facebook of adverteren met Google AdWords. Ook Twitter werkt namelijk met een veilingmodel: de kosten worden bepaalde door het maximale bod wat je bereid bent te betalen. De uiteindelijke kosten worden bepaald door het aanbod (aantal volgers die je benaderd) en de vraag (aantal adverteerders). Je betaalt op basis van Cost-Per-Engagement (CPE) of Cost-Per-Follower (CPF). Met engagement wordt een interactie bedoeld, bijvoorbeeld: klikken, retweets, replies of nieuwe volgers voor je account.
Bereik je doelgroep via Twitter
Met miljoenen actieve Twitter gebruikers in Nederland is ook jouw doelgroep te vinden op dit social media platform. Omdat er geen minimaal te besteden advertentiebudget hoeft te worden ingesteld is het voor ieder bedrijf, groot of klein, mogelijk om te adverteren. Meer weten over adverteren op Twitter? Neem contact met ons op!