Facebook

Zeven tips voor adverteren op Facebook

Facebook, een social media platform waar we anno 2014 niet meer omheen kunnen, en willen! Social media platformen zoals Facebook zijn ideaal om je doelgroep te bereiken en een fanbase op te bouwen. De volgende zeven tips helpen je bij adverteren op Facebook.

Bekijk ook onze recentere blog: De 5 grootste voordelen van adverteren op Facebook

1. Heb een doel voor ogen

Bepaal altijd van te voren welke doelen je wilt behalen met een advertentie of campagne op Facebook. Verschillende voorbeelden van doelstellingen bij een social media campagne zijn:

  • Meer bezoekers naar je website
  • Meer vind-ik-leuks op je Facebookpagina
  • Hogere betrokkenheid bij het gepromote bericht
  • Verhoging van websiteconversies

2. Wat maakt jouw bedrijf interessant?

Bedenk voor welke groep jouw product of dienst interessant is. Met Facebook kan zeer gericht worden geadverteerd. Wil je hetero mannen tussen 25 en 34 jaar uit Breda die single zijn bereiken? Dat kan! Maar ook interesses kunnen worden meegenomen in het kiezen voor een doelgroep. Wil je bijvoorbeeld mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in motorsport? Geen probleem met Facebook! Zo voorkom je dat mensen die niets met motorsport hebben jouw advertentie zien. Dit voorkomt irritatie bij mensen die buiten je doelgroep vallen en het bespaart advertentiebudget.

3. Keuze: news feed of side bar

Advertenties kunnen op twee plaatsen worden vertoont, in de news feed of in de side bar. De news feed is de ruimte in de tijdlijn zelf. De side bar is de ruimte naast de tijdlijn. Een advertentie in de side bar heeft meer impressies omdat ze altijd te zien zijn en niet verdwijnen wanneer wordt weg geklikt naar een pagina binnen Facebook. Het voordeel van een advertentie in de news feed is dat de ruimte groter is dan de ruimte in de side bar. Er moet dus goed worden nagedacht waar je de advertentie wilt plaatsen.

4. Maak je advertentie visueel aantrekkelijk

Het is misschien een open deur, maar: zorg voor mooie advertenties! Met als doel: opvallen. Zorg dus voor opvallende kleuren en afbeeldingen die relevant zijn voor jouw product of dienst. Wees uniek en zorg voor een overtuigende tekst. Lachende vrouwen in advertenties zijn populair onder mannen. En uiteraard: sex sells, het vertonen van een stukje decolleté werkt… maar hou het wel smaakvol! Een duidelijke call to action is een must om de voorafgestelde doelstellingen te halen.

5. Luister naar je fans!

De mening van de mensen die je Facebook pagina liken en je website bezoeken zijn goud waard. Lees en reageer altijd als mensen een bericht op je Facebook pagina plaatsen of als zij je mailen. Je kunt natuurlijk ook zelf actief aan de slag gaan. Stuur eens een enquête rond. Als hier een beloning aan vast zit, denk aan een kortingsbon na het invullen van een vragenlijst, zijn mensen vaak erg gewillig te helpen. Met de informatie die uit zo’n enquête komt kun je je doelstellingen en/of advertenties aanpassen.

6. Bekijk de resultaten en cijfers

Via Facebook of een organisatie die de advertentiecampagne voor je bedrijf verzorgt kun je rapporten opvragen. In deze rapporten kun je terug zien hoeveel mensen je advertenties hebben gezien en hoeveel daarvan ook daadwerkelijk hebben geklikt op de advertentie. Hier zou je bv. kunnen bekijken welke ruimte het best werkt voor jouw organisatie, de side bar of de news feed. Ook kan hier worden bekeken hoeveel mensen vanaf Facebook naar je website zijn gegaan. Je kunt uit de resultaten halen wie al deze mensen precies zijn, waar ze vandaan komen, of ze je advertentie hebben bekeken op een mobiel apparaat of desktop, etc.

7. Have fun 🙂

Maak een afwisseling van aanbiedingen en informatieve advertenties, maar maak het vooral leuk! Want als jij het leuk vindt dan is de kans groter dat jouw doelgroep het ook leuk vindt. Betrek hier ook de medewerkers van je bedrijf bij. Maak ze fans! Ze zitten vast vol met leuke ideeën voor advertentiecampagnes op Facebook. Veel plezier!

Meer tips nodig? Kijk op de pagina adverteren op Facebook.