Nieuwe voorwaarden van WhatsApp interessant voor bedrijven?
WhatsApp gaat meer samenwerken met Facebook om naar eigen zeggen de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Daarmee lijkt WhatsApp ineens een stuk interessanter geworden voor bedrijven. Maar is dat wel echt zo? Want wordt het niet gevaarlijk als het sociale medium haar deuren opent voor adverteerders en zichzelf daarmee tegenspreekt?
Nieuwe voorwaarden WhatsApp
Nee, we gaan nog geen advertenties tegenkomen in WhatsApp zelf, maar er verandert wel degelijk iets. In de aangepaste servicevoorwaarden kun je lezen dat er vanaf nu accountinformatie met Facebook gedeeld wordt. Eerder was dat nog niet het geval. WhatsApp beschrijft het als volgt:
“Als onderdeel van de Facebook-bedrijven ontvangt WhatsApp gegevens van en deelt WhatsApp gegevens met de Facebook-bedrijven. We kunnen de gegevens die we van hen ontvangen en zij kunnen de gegevens die wij met hen delen, gebruiken om te helpen onze diensten en hun aanbod te exploiteren, verlenen, verbeteren, aan te passen, ondersteunen en aan te prijzen en om er inzicht in te krijgen.”
Chatberichten worden dus nog niet gedeeld en we gaan ook nog geen advertenties binnen WhatsApp tegenkomen. Wel zegt het medium in de toekomst nog nauwer met Facebook samen te willen gaan werken. Het is dus niet ondenkbaar dat we straks massaal op WhatsApp kunnen gaan adverteren!
Interessant maar gevaarlijk
Als je momenteel op Facebook of Instagram adverteert is het feit dat WhatsApp haar deuren meer opent voor adverteerders al interessant. Door ook data van WhatsApp te verzamelen kan Facebook namelijk nog gedetailleerdere profielen opbouwen en daardoor betere targetingopties aanbieden. En dat is fijn, want hoe specifieker je doelgroep, hoe beter je advertenties aansluiten en hoe beter de resultaten!
Maar WhatsApp kan tegelijkertijd ook een gevaarlijke stap aan het maken zijn. Mocht het sociale medium echt haar deuren openen voor advertenties, dan breekt het haar grootste belofte. Er zouden namelijk nooit advertenties vertoond worden in de app, zei WhatsApp in 2012. Mocht dat toch gebeuren, dan is het risico aanwezig dat een groot aantal mensen de app niet meer wil gebruiken.
We zijn benieuwd welke kant WhatsApp op zal gaan! Jij ook? Volg dan de blog van WhatsApp voor de laatste ontwikkelingen.