E-commerce tracking instellen in Google Analytics

E-commerce Tracking instellen in Google Analytics

In Google Analytics kun je transacties uit je webshop analyseren. Dit wordt gedaan door een E-commerce Tracking implementatie. Door een JavaScript code op de pagina te plaatsen waar iemand op belandt zodra hij een aankoop heeft afgerond worden de gegevens doorgestuurd naar Google Analytics. Dit kan worden gedaan met Google Tag Manager. Onder gegevens verstaan we hier: orderdata en productgegevens.

Als je al gebruik maak van Google Analytics is er al een JavaScript code aanwezig op je website. De gegevens uit de E-commerce Tracking worden dan automatisch toegevoegd aan de andere statistieken van je site. Dit gebeurt op basis van de Tracking ID die zich in de JavaScript code bevindt.

Implementatie E-commerce Tracking in 3 stappen

De implementatie van een E-commerce Tracking in Google Analytics wordt gedaan in de volgende stappen:

  1. Instellingen in Google Analytics
  2. Gebruik maken van Google Tag Manager
  3. Gegevens analyseren in Google Analytics

Stap 1. Instellingen in Google Analytics

Ga naar Google Analytics en log in. Klik op ‘Beheerder’. Zorg dat de juiste account, property en weergave geselecteerd zijn en klik vervolgens op ‘E-commerce instellingen’.

Google Analytics e-commerce instellen

Schakel de E-commerce in door op ‘aan’ te klikken en kies voor ‘volgende stap’. Zet ook instellingen voor geoptimaliseerd E-commerce aan en klik op verzenden.

Stap 2. Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kun je tags maken en bijwerken voor je website. Google Tag Manager bevat ingebouwde sjablonen voor Conversies bijhouden van onder andere Google Analytics. Google Tag Manager ondersteunt meerdere Google Analytics tags. Met de Google Analytics-basis tag die op iedere pagina wordt geplaatst worden paginaweergave gemeten. Met de transactie-tag worden E-commerce transacties bij gehouden.

Log in en selecteer je website. Maak een nieuwe tag. Kies hier voor Google Analytics > Universal Analytics. Bij Trackingtype kun je ‘Transactie’ selecteren.

Google tag Manager

 

 

Verder moet je aangeven wanneer deze tag geactiveerd moet worden, oftewel onder welke voorwaarden dit moet gebeuren. Dit kun je aan de rechter kant invullen bij ‘activeringsregels’. Als je de tekst ‘bedankt’ in de URL hebt opgenomen van de pagina’s die aangeven dat de bestelling is afgerond dan vul je dat woord (bedankt) hier in.

 

Google Tag Manager regel

 

Stap 3. Gegevens analyseren

Als de E-commerce Tracking code zijn werk doet en informatie over transacties verzamelt kun je deze informatie terug vinden in Google Analytics. Dit kan enkele uren duren.

Google Analytics e-commerce

Links in de rapportage navigatie kun je rapport categorie ‘E-commerce’ selecteren, zoals is te zien op bovenstaande afbeelding. Hier vind je de volgende gegevens:

  • Conversiepercentage van E-commerce
  • Transacties
  • Opbrengst
  • Gemiddelde waarde
  • Unieke aankopen
  • Hoeveelheid

Met deze informatie kun je antwoord geven op vragen zoals: “Welk product is het populairst?”, “Hoeveel hebben de producten opgebracht?” of “Op welke dag en tijdstip bestellen mensen het meest?” Waardevolle informatie voor iedere webshop-eigenaar!

e-commerce google analytics

In bovenstaande afbeelding is te zien hoe het overzicht van de E-commerce rapport categorie er uit ziet.

Zie je geen conversies?

Het kan zijn dat iemand converteert op je website maar dat je dit niet ziet in Google Analytics. Als een gebruiker een methode (bijvoorbeeld specifieke cookies) die Google Analytics gebruikt om gegevens bij te houden over een website sessie, uitschakelt, blokkeert of zich daarvoor afmeldt, wordt een conversie mogelijk niet vastgelegd door Google Analytics. Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op!