Facebook

Wat willen we écht zien op Facebook?

Facebook is sinds augustus 2014 bezig met een project waarbij een groep Facebook gebruikers wordt ondervraagt over hun voorkeuren op het sociale media, en dan met name in de news feed (nieuwsoverzicht). Het project startte met 30 ‘proefkonijnen’, is inmiddels uitgegroeid tot 600 personen en zal blijven groeien. Deze gebruikers beantwoorden, tegen betaling, elke dag vier uur vragen over hun persoonlijke Facebook news feed. De test vindt plaats in Knoxville, Tennessee. De proefpersonen zijn tussen de 20 en 30 jaar en er zijn ongeveer net zo veel mannen als vrouwen die deel nemen. Dit meldt Backchannel op maandag 2 februari 2015.

Hoe werkt het project?

De gebruikers die meedoen aan de test krijgen de 30 populairste verhalen uit hun persoonlijke news feed te zien in willekeurige volgorde. Er wordt gevraagd te klikken op de verhalen die ze leuk vinden. Vervolgens wordt uitgebreid gekeken naar de 30 verhalen. Per verhaal worden een aantal vragen beantwoord. Vindt de proefpersoon het verhaal vermakelijk en vindt hij het goed passen in de news feed? Als laatst geven zij per verhaal aan wat hun algemene gevoel is bij het bericht. Ook is het hier mogelijk dat een medewerker van Facebook nog vervolgvragen stelt. 

Waar dient het Facebook project voor?

Met dit project probeert Facebook uit te zoeken wat mensen écht willen zien op Facebook. Welke berichten vinden we leuk? Facebook gebruikt hier normaal gesproken haar algoritme Edgerank voor. Dit algoritme werkt op basis van likes, likes van anderen, relaties en de manier waarop in het verleden is omgegaan met berichten van soortgelijke aard. Helaas werkt dit niet altijd geheel naar wens. Hoe vaak scrollen we zelf niet voorbij talloze oninteressante berichten in onze Facebook news feed?

 

“The goal is to build the perfect personalized newspaper for 1.1 billion people and counting.” – CEO Mark Zuckerberg

 

Wat zijn de resultaten?

Het project zal nog maanden of zelfs jaren duren. Adam Mosseri, hoofd van de afdeling die gaat over o.a. het nieuwsoverzicht, zegt dat de voorlopige resultaten laten zien dat mensen niet op zoek zijn naar meer betekenisvolle berichten. Ook blijkt dat niet alle likes dezelfde waarde hebben. Een bericht van een goede vriend of familielid wordt eerder geliked omdat het ‘zo hoort’ dan omdat de inhoud ons zo aanspreekt. Daaruit kunnen we opmaken dat als we een bericht liken van iemand die we niet goed kennen deze like meer waard is. De like is belangrijker omdat het bericht inhoudelijk wordt gewaardeerd. Het is mogelijk dat het algoritme van Facebook, Edgerank, hierop wordt aangepast.