Meer engagement en succes op social media: 20 tips [infographic]
Haal jij al het maximale resultaat uit je social media activiteiten? Salesforce heeft een handige infographic gemaakt met daarin 20 tips om social media slimmer in te zetten.
Een paar van de tips uit de infographic heb ik hieronder uitgewerkt.
Reageren op positieve en negatieve feedback
Veel organisaties vergeten te reageren op comments onder social media posts. Krijg je negatieve reacties of vragen? Probeer dan binnen één uur te reageren. Schrijf een persoonlijke reactie en draag een oplossing aan. Stel bijvoorbeeld voor om via een direct message het probleem verder te bespreken.
“Een klacht is een cadeautje.” zei een trainer ooit tegen me. Je krijgt namelijk een kans om te laten zien wat je waard bent. En doe je het écht goed? Dan heb je er zelfs een fan bij!
Maar vergeet ook niet om te reageren op positieve comments van je doelgroep. Deze mensen zijn potentiële merkambassadeurs. Denk bijvoorbeeld aan Efteling fans die fan-accounts opzetten op social media. Het gaat zelfs zover dat deze fans de Efteling verdedigen wanneer anderen negatieve feedback achterlaten onder een social media post van de Efteling.
Wat, waar, wanneer posten?
Maar wat kun je het best posten? En wanneer? Op welk social media kanaal? Hier is niet één antwoord op te geven. Want niet iedere bedrijf heeft dezelfde doelgroep en dezelfde boodschap. Kijk eens naar onze blog om meer te weten te komen over de verschillende social media kanalen: Social Media Onderzoek 2018 (Newcom)
Kies de kanalen die het best bij jouw doelgroep passen. En houd je statistieken goed in de gaten! Zo kun je analyseren welke berichten het best presteren en welke dagen en tijdstippen het meest interessant voor je zijn.
Als dit duidelijk is dan kun je vooruit werken door een contentkalender te maken. Daarin neem je de belangrijkste inhakers van de komende maanden op. En je bepaalt hoeveel berichten je per kanaal per week wilt delen.
Maak het persoonlijk
Sommige organisaties zijn op social media helemaal niet zo ‘sociaal’ bezig. Je zetten bots in om automatisch mensen te gaan volgen en ontvolgen en plaatsen geautomatiseerde reacties.
Is het niet veel leuker om écht in gesprek te gaan met je doelgroep? En hen écht het gevoel te geven dat zij belangrijk zijn voor jouw merk? Maak je social media gebruik daarom persoonlijk(er)!
Meer tips vind je in de infographics van Salesforce hieronder. Klik op de afbeelding om ‘m groter te maken.